PRIVAT/Colourbox

5:2 bra för dig som är diabetiker

En svensk studie har visat att 5:2-metoden kan ha positiv inverkan på dig som lider av Diabetes typ 2.
– Jag är positivt överraskad. Jag hade väntat mig bra resultat men inte så bra, säger Kerstin Brismar, professor i diabetesforskning och initiativtagare till studien.

Sedan journalisten Michael Mosley lanserade 5:2-dieten för drygt två år sedan är det många som framgångsrikt testat metoden. I praktiken går dieten ut på att ”fasta” under två dagar, för att äta normalt resterande dagar i veckan.
Kerstin Brismar såg Michael Mosleys dokumentär och blev intresserad av hur dieten kan påverka människor med Diabetes typ 2 samt överviktiga. Kort därefter valde hon att initiera världens hittills största 5:2-studie – som än så länge bara gett positiva resultat.
– Jag hade väntat mig bra resultat men inte så bra. Jag är positivt överraskad, säger hon.

100 deltagare fick prova 5:2-metoden

I studien som startade i december 2013 ingick 100 deltagare som sedan dess ätit enligt 5:2-metoden. 40 av dem led av Diabetes typ 2 men klarade att hålla blodsockret på rätt nivå utan insulin. Övriga 60 hade någon typ av övervikt, varav 20 var riktigt feta enligt BMI (se faktaruta), 20 stycken led av övervikt och resterande 20 hade ett normalt BMI men för stort midjemått (mer än 80 cm för kvinnor och 94 cm hos män).

Särskilt bra för diabetiker

Två år har gått och även om studiens resultat inte publicerats ännu, då studien avslutas först våren 2016, så har de hälsoundersökningar och uppföljningar som gjorts under tiden faktiskt kunna indikera på att 5:2 är en utmärkt livsstil för dem som lider av Diabetes typ 2*.
– 5:2 är särskilt bra för diabetiker som klarar att hålla blodsockret på rätt nivå utan insulin men med hjälp av kosten. De fick ännu bättre effekt på blodtryck och vikt. Ja, alla parametrar egentligen, säger Kerstin.

JUST NU: En månad på köpet!

”De som gick ner mest fick bäst resultat”

Kerstin testade allt från blodtryck, blodfetter, blodsocker och insulinvärden till inflammationsnivåer och leverprover. Vikten var den avgörande faktorn för att få en mer hälsosam livsstil.
– De som gick ner mest i vikt fick också bäst resultat. Ju mer man går ner i vikt ju mer rör man på sig och motion är förstås också bra för kroppen.

Positiva deltagare

Alla som ingick i studien fick 25 olika menyer för de två så kallade fastedagarna. De kunde själva välja om de ville äta två eller tre måltider, så länge de inte överskred 500-600 kalorier per dag. Vilka dagar de skulle ”fasta” var upp till de själva, men de skulle inte lägga två fastedagar efter varandra.
– 10 procent av de som var med från start som har hoppat av, vilket är väldigt bra siffror för den här typen av studier. Feedbacken från deltagarna är överlag positiv och många är förstås glada över att de lyckats gå ner så mycket.

”Jag har själv gått ner åtta kilo”

De som led av Diabetes typ 2 har gått ner över sju kilo i snitt och blodsocker- och insulinresistensen har blivit mycket bättre.
– Jag är själv med i studien och har gått ner åtta kilo sedan start. Det var en omställning till en början men kroppen vänjer sig. Idag är det mer en livsstil än en diet. Jag mår väldigt bra.
* OBS! 5:2 rekommenderas dock inte för dem som injicerar insulin för att få rätt blodsockernivå på grund av risk för farligt lågt blodsocker.

Vill du också testa 5:2-metoden? Prova vårt specialprogram här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här