Trött på att jojobanta? Här är fem tips.

Så slutar du jojobanta

Har du jojobantat så länge att du tycks ha pajjat din ämnesomsättning? Fel. Ingenting är omöjligt, framförallt inte att gå ner i vikt. Här ger vi dietistens bästa råd.

Trött på att jojobanta? Få fler tips och råd – som medlem i Wellobe

Fundera en liten stund. Vad är det egentligen som gör att du jojobantar? Går du ner snabbt i vikt genom att äta alldeles för lite? I så fall är det inte så konstigt att kilona rinner av dig, motivationen ökar och du får en omedelbar återkoppling på att det du gör är ”rätt”. Kanske får du till och med ork och energi att göra ytterligare förändringar, vilket i sin tur leder till att du går ner ännu mer i vikt? Problemet är att man sällan orkar fortsätta så, på lång sikt.

JUST NU: 50% rabatt

... och så är jojobantningen igång

Ytterligare ett problem, när du går ner i vikt genom att minska ditt energiintag så mycket, är att du tappar onödigt mycket muskelmassa. Det är alltså inte bara fett som försvinner, utan även muskler. När du väl har nått din målvikt och släpper lite på tyglarna är risken dessutom att du går upp vikt igen – och då ofta till en ännu högre vikt än tidigare. Mentalt är det nämligen mycket tuffare när du inte får de där motiverande kvittona på vågen längre. Och sakta men säkert går man upp i vikt igen. Och så är jojobantningen igång.

Så hur går man ner i vikt utan att tappa muskler? Det kan du läsa mer om HÄR

Mindre muskler = Lägre förbränning

Så vad blir effekten av att tappa muskelmassa? Eftersom fettmassa inte behöver lika mycket energi som muskelmassa minskar förbränningen. Du blir helt enkelt lite fetare, lite mindre muskulös och sänker dessutom din förbränning. Och äter du samma energimängd som innan du gick ner i vikt – ja, då går du så klart också upp i vikt igen.

Så tar du dig ur jojobantningen

Så hur undviker man att hamna i den där onda cirkeln som jojobantningen innebär? Lösningen stavas tålamod och acceptans. Det fösta du måsta göra är att acceptera att du är där du är. Det betyder inte att du måste stanna där, bara att det är därifrån du startar. Det spelar alltså ingen roll om du vägde 10 kilo mindre för ett halvår sedan. Det var då och att gräma dig över det gör dig bara nedstämd. Nu är nu.

Sätt stopp för din jojobantning – med våra verktyg

5 tips för att komma ur jojobantningen

  1. Acceptera var du är just nu…
    … och börja där. Att inte göra det är som att boka ett flyg från Växjö till Stockholm när man befinner sig i Malmö. Man kommer inte iväg. Och man kommer framförallt inte fram.
  2. Ha tålamod
    Gå inte på löften om supersnabba resultat och tänk att ”låter det för bra för att vara sant är det oftast det”. Tänk på just hur en ”jojo” beter sig.
  3. Skapa rätt balans
    Försök kombinera ett minskat energiintag med ökad fysisk aktivitet. Att träna styrketräning när du går ner i vikt är exempelvis jättebra för att minska muskelförlusten.
  4. Motivera dig själv
    Fokusera på det du gör och fastna inte vid resultaten på vågen. Den ger inte alltid det mest rättvisa måttet. Använd hellre spegeln, kläderna och framförallt din känsla och ditt mående. Mår du bättre har du fått det allra bästa kvittot – oavsett vad vågen visar.
  5. Fortsätt väga dig…
    … även om du har nått ditt mål. Om det är en gång i veckan eller en gång i månaden spelar mindre roll, det viktiga är att du har lite koll så att du inte vare sig går ner eller upp för mycket. För ju tidigare du kan ta ett omtag, desto bättre. Du kanske hittar andra sätt att ha samma koll och det är förstås lika bra.

Detta får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Kom igång med Wellobe

Så fungerar Wellobe’s mobilapp

Så effektiv är Wellobe

Så går du säkrare ner i vikt

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här