Colourbox

Varför blir man överviktig?

Statistik visar att nästan varannan svensk lider av övervikt och idag ses det som ett av våra allvarligaste folkhälsoproblem. Men varför blir man överviktig? Och vilka är konsekvenserna? Här svarar vi på de vanligaste frågorna om övervikt.

Hur mäter man sin övervikt?
Det gör man enklast genom att räkna ut sitt BMI (Body Mass Index). Det här är en matematisk formel som visar sammanhanget mellan längd och vikt och på så sätt kan man mäta om man är normalviktig eller lider av övervikt:

Gränsvärden för BMI
16-18,5 Undervikt
18,5-25 Normalvikt
25-30 Övervikt
30-40 Fetma

Räkna ut DITT BMI här
Övervikt och fetma. Är det samma sak?
Den som lider av fetma är också överviktig, men den som lider av övervikt är däremot inte fet. Kan låta krångligt men om man utgår från BMI-skalan som du ser här ovan så anses man vara överviktig om man har ett BMI över 25. Ett BMI över 30 räknas som fetma. Du blir alltså först överviktig och om du fortsätter gå upp i vikt kan du drabbas av fetma.

När är man överviktig?
Man är överviktig om man har ett BMI över 25.

Varför blir man överviktig?
Det finns många orsaker till att man drabbas övervikt. Ärftlighet, livsstil, miljö och kultur spelar roll. Om ens föräldrar lider av övervikt har man alltså större risk att drabbas själv. Om man ser till samhället så sitter vi mer stilla än förr samtidigt som vi äter mer. Man räknar med att så många som 3 av 4 svenskar rör sig för lite idag. Skräpmat, godis, chips och läsk är också mer tillgängligt än tidigare, vilket gör det enkelt att äta oftare och mer. Kombinationen av dessa delar gör att svenska befolkningen sakta men säkert ökar i vikt.
Även vissa läkemedel kan göra att man lättare går upp vikt.

Kan övervikt vara farligt?
Ja övervikt kan ha negativ påverkan på både kropp och själ.

När är övervikt farligt?
Om möjligt ska man alltid försöka förebygga övervikt. Anledningen är att man löper större risk att drabbas av fetma och få följdsjukdomar. Livsmedelsverket rekommenderar ett BMI som ligger mellan 18,5-25.

Vilket midjemått bör man ha?

BMI-skalan kan ibland vara förrädisk, eftersom exempelvis muskler väger mer än fett. Därför kan man också mäta sitt midjemått om man har ett BMI över 25. En kvinnas midjemått bör ligga under 80 cm och en mans ska inte överstiga 94 cm. Midjemåttet mäts enklast mitt mellan nedersta revbenskammen och höftkammen.
Vilket BMI har du? Testa här

Hur kan man minska sin övervikt?
Det kan handla om att lägga om kosten och addera mer motion i vardagen. Livsmedelsverket rekommenderar att man äter mer fiberrika livsmedel som fullkorn, grönsaker, baljväxter, frukt, bär, och nötter för att på så sätt lättare kunna hålla vikten. Snabba kolhydrater, som finns i vitt bröd, pasta och sockerrika livsmedel som bakverk och godis samt läsk, ska man försöka undvika i den mån det går.
Att börja gå i trappor istället för hiss eller cykla till jobbet kan tänkas vara uttjatade tips men att addera vardagsmotion har visat sig ha inverkan på vikten. Att lägga till pulshöjande träning har också visat sig ge effekt.
För att minska sin övervikt behöver man helt enkelt ha koll på att man gör sig av med mer energi än man stoppar i sig. Det gör man enklast med hjälp av kaloriräkning.

Kan man förebygga övervikt?
Det går att förebygga genom att göra smarta val i vardagen. Att motionera mera och byta ut sockerrika produkter mot mer fullkorn är ett exempel. Då håller man sig mätt längre och har lättare att motstå frestelser. Att röra på sig minst en halvtimme om dagen är att föredra.

* Om övervikt och barn
Hur vet man om ett barn är överviktig?
Precis som med vuxna kan man mäta sitt barns BMI för att veta om hen lider av övervikt. Det är också viktigt att titta på tillväxtkurvan som oftast finns hos barnavårdscentralen eller skolsköterskan. Vikt och längd ska då följa vissa kurvor i tabellen.

Vilket BMI ska ett barn ha?
Ett barn anses vara normalviktig om hen ligger mellan 18,5-25 på BMI-skalan.

Kan även små barn drabbas av övervikt?
Enligt Vårdguiden betyder vikten för barn inte så mycket under de första levnadsåren. Bebisar har ofta mycket kroppsfett de första två åren, men smalnar sedan av. De flesta överviktiga ettåringar har exempelvis visat sig vara normalviktiga vid 5-års ålder, enligt studier. Risken för övervikt eller fetma ökar från treårsåldern och uppåt. Då kan det vara bra att göra något åt det. Att behandla ett barn för övervikt gör man oftast inte förrän hen är i 4-5-årsåldern beroende på grad.

Vilka är orsakerna till övervikt hos barn?
Ärftlighet spelar en viss roll, precis som kost och motion. Orsaken är helt enkelt att barnet får i sig mer energi än hen gör av med samtidigt som hen kan ha lättare att lagra fett på grund av generna.

Vilka risker finns det för överviktiga barn?
Är de riktigt små är riskerna inte så stora, då de själva smalnar av med åren. Men blir ett barn överviktig i treårsåldern löper hen större risk att utveckla fetma. Med fetma ökar risken för följdsjukdomar samt att det kan bli ännu svårare att gå ner i vikt. Det bästa är alltid att ta tag i problemen så tidigt som möjligt.

Hur kan man förebygga övervikt hos barn?
Det man kan tänka på är att försöka ge sitt barn regelbundna måltider (minst tre mål om dagen plus mellanmål) samt servera mer frukt och grönsaker på tallriken. Äter barnet ofta vitt bröd kan man försöka byta ut det mot grova alternativ. Vitt socker kan med fördel undvikas helt.
Vårdguiden rekommenderar minst en timmes motion varje dag. Bollsporter eller lek i park är bra exempel på motion.
 

Behöver du fler tips på vad du kan göra för att röra på dig? Kolla här

Hur kan man få överviktiga barn att gå ner i vikt?
Många barn med övervikt mår själva bra, och tänker inte på att de är överviktiga. Därför är det så viktigt att man som förälder tar tag i det. Matvanorna bör ändras och man bör också vara ute och motionera mer med sitt barn. Det behöver inte betyda att de ska gå på idrottsskola eller liknande utan det kan räcka att de rör på sig mer i vardagen. Cykla från och till dagis eller förskola, eller va ute i skogen och leta kottar. Barn tycker oftast det mesta är underhållande så länge man bara ger sig ut.
Vad gäller maten så kan man se över portionsstorlekarna och också vad som finns på tallriken. Tallriksmodellen kan vara ett bra stöd. Addera gärna mellanmål som frukt och lägg till mer grönsaker på tallriken. Har barnet svårt att få i sig frukt och grönt kan man med fördel göra smoothies och sedan frysa in en stund. Det påminner då om glass.

Finns det bra träning som hjälper överviktiga barn gå ner i vikt?
Alla barn mår bra av att röra på sig men alla tycker förstås inte det är roligt. Mobiler och plattor lockar med spel och barnen blir därför mer stillasittande. Ibland kan det vara lättare att få med barnen på träning om man som vuxen själv är med.
Det finns också särskilda träningsgrupper för överviktiga barn. Oftast brukar barnläkarmottagningen eller skolsköterskan ha mer information om dessa grupper.

Vilken behandling finns för överviktiga barn?
Oftast handlar det inte om att ge barnet medicin, utan om att ta fram en strategi med exempelvis en kostplan, motionstips och delmål som kan göra viktresan lättare. Det viktigaste är dock att börja med behandling tidigt.

Var kan man få hjälp om ens barn är överviktigt?
Kontakta Barnavårdscentralen eller liknande vårdinstans i din närhet.

* Om övervikt och graviditet
Kan övervikt påverka ens fertilitet?
Viktnedgång och fysisk aktivitet ökar den barnlösas chanser att bli gravida, visar flertalet svenska studier. Övervikt kan därmed påverka både kvinnans och mannens fertilitet negativt och man kan ha svårare att bli gravid.

Övervikt innan graviditet. Hur påverkar det kroppen? 
Vissa har inga problem med att bli gravida trots övervikt medan andra rekommenderas att gå ner i vikt för att öka chanserna. Att vara överviktig, även om man lyckas bli gravid, är dock aldrig något att eftersträva eftersom man löper större risk att få följdsjukdomar.

Vilka risker finns det med övervikt under graviditet?
Att vara överviktig under graviditeten har visat sig öka riskerna för komplikationer för både kvinna och barn. Allra farligast är det om man också lider av fetma (BMI över 30).
En graviditet kan vara tuff nog utan övervikt. Att bära på extrakilon kan göra ont i rygg, knän, höft och leder. Övervikten belastar kroppen ytterligare vilket kan försämra livskvalitén både under och efter graviditeten.

Vad är normal viktuppgång under graviditet?
Det skiljer sig från fall till fall men de flesta brukar gå upp ungefär 10-15 kilo under graviteten, enligt Vårdguiden.

Kan man gå ner i vikt medan man är gravid?
Att se till att äta bra, näringsrik och varierad mat är alltid viktigt när man är gravid. Vi på Wellobe rekommenderar inte gravida att följa några dieter utan att lyssna på sin kropp. Man kan alltid diskutera vikten med sin barnmorska om man är orolig.

Vilken kost är bra?
Att försöka äta regelbundet är alltid bra, eftersom det visat sig minska illamåendet som är vanligt i början av en graviditet. Vidare rekommenderas man att äta tre mål om dagen samt matiga mellanmål och frukt.

I genomsnitt bör du öka mängden mat ungefär så här mycket varje dag:
Månad 1-3: En frukt
Månad 4-6: Ett matigt mellanmål och en frukt
Månad 7-9: Två matiga mellanmål och en frukt

Kan man träna som gravid?
Absolut! Det finns inget som säger att man inte kan träna men utgå alltid från dig själv, din kropp och ditt mående.

Övervikt efter graviditeten. Hur kan man gå ner i vikt?
Det bästa är att hålla kolla på vad man får sig – och hur mycket man gör av med. För att gå ner i vikt måste man ligga på ett kaloriunderskott. Genom att räkna får man kol.
Läs även "Så blir du av med dina gravidkilon – hemma"
och
”Hur kommer jag igång efter in graviditet?”

* Konsekvenser och följder av övervikt
Kan övervikt leda till sjukdomar?
Ja flertalet studier visar att man kan få sjukdomar av övervikt, till exempel typ 2-diabetes, högt blodtryck, höga blodfetter och hjärt- och kärlsjukdomar.

Kan man bli överviktig på grund av sjukdom?
Vissa läkemedel som man behöver ta för att lindra besvär vid särskilda sjukdomar har visat sig kunna göra oss överviktiga eftersom de bland annat kan påverka ämnesomsättningen. Depressionen och andra psykiska problem kan också göra oss överviktiga då vi kanske inte rör på oss lika mycket eller orka laga hälsosam mat.

Varför leder övervikt till diabetes?
Diabetes är ett samlingsnamn för sjukdomar som alla ger för mycket socker i blodet. Övervikt kan leda till diabetes eftersom kroppen helt enkelt inte längre kan reglerera det man stoppar i sig. Blodsockervärdet skjuter i höjden men insulinet, som sänker sockernivån i blodet, sänds inte ut i kroppen. Man har blivit insulinresistent helt enkelt. Inte alla överviktiga drabbas, men mer än en tredjedel av de som lider av diabetes typ 2 är överviktiga.
Diabetes typ 2 är en ärftlig sjukdom men livsstilen påverkar minst lika mycket. Därför kan man själv förebygga och i viss mån själv sänka symptomen genom att skaffa bättre matvanor, röka mindre och motionerna mera.

Kan stress leda till övervikt?
Ja stress kan leda till övervikt. Stress i sig kan öka aptiten samt att det kan få oss att ta till mat för att få tröst och lugn. Studier har visat att den som tar itu med sin stress och ångest har lättare att gå ner i vikt.

Kan ens övervikt leda till psykiska problem?
Många som lider av övervikt vet själva om problemet och försöker gå ner i vikt. Problemet är att många tror det går fort. Men det går inte fort att gå upp i vikt, och därför inte heller att bli av med sina extrakilon. Att hoppa på diverse dieter, där man i många fall svälter sig själv, för att sedan frossa i pizza och godis har visat sig ge tvärtomeffekt. Man går upp i vikt och har också lättare att få ätstörningar som bulimi.

Ångest över sin övervikt. Hur hanterar man det?
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på denna eftersom det är en så svår fråga? Wellobe kanske inte vill att de som har megaångest ska få en smäll till där vi trycker på att de borde försöka gå ner i vikt när de redan mår så dåligt? Egentligen vill man väl ha någon sorts pepp-text här kanske?

Kan man få astma av sin övervikt?
Studier visar att övervikt både bland barn och vuxna är en riskfaktor för astma.

Ökad hårväxt av övervikt. Är det normalt?
Ja tyvärr är det en vanlig bieffekt vid övervikt. Kroppen får nämligen producera mer och mer insulin för att hantera det överflödiga blodsockret och de ökade insulinhalterna kan i sin tur trigga igång äggstockarna till att producera mer av det manliga könshormonet. Det gör att man kan få ökad hårväxt.

* Behandling av övervikt
Kan man få behandling för sin övervikt?
Ofta kan man själv göra något åt sin övervikt. Till en början kan man exempelvis själv fundera över vad man tror det är som gör att man är överviktig. Varför äter man som man gör? Är ätandet ett symtom på något annat och otillfredsställt behov? Äter man så fort att man inte hinner känna att man egentligen är mätt? Äter man trots att man är mätt, bara för att det är gott?
Att ha koll på kaloriintaget och gör mer hälsosamma val i vardagen kan ibland räcka för att bli av med sin övervikt. Viktminskningen går ännu fortfarare om man motionerar.
Men det är inte alla som kan gå ner i vikt själva utan behöver råd och stöd. Det finns stödgrupper på vårdcentralen där man kan få mer praktiska tips.
Det finns också läkemedel mot övervikt eller pulver som man blandar till shaker och dricker istället för att äta mat.
Har övervikten övergått till fetma kan man operera sig.

Kan man ta medicin mot övervikt?
Ja det finns läkemedel mot övervikt men man rekommenderas ofta att göra ett försök själv först.

Kan man bli överviktig av mediciner?
Ja vissa biverkningar av medicin kan göra att man lättare går upp i vikt.

* Övervikt och kost
Vad ska man helst undvika för att inte bli överviktig?
Socker är en riktig kaloribov och innehåller inte heller några vitaminer och mineraler. Om man kan är det bra att minska sitt sockerintag. Vi svenskar äter mest socker i världen, med ett snitt på 40 sockerbitar per dag. Vårdguiden menar att högst 10 gram av det dagliga intaget bör komma från socker.

Vad ska man äta för att inte bli överviktig?
Egentligen är det enkel matematik – man ska äta mindre eller lika mycket kalorier som man gör av med beroende på om man vill stå still i vikt eller gå ner.
Man rekommenderas att äta minst tre mål om dagen plus två till tre mellanmål så att inte blodsockret faller och suget sätter igång. Tallriksmodellen är alltid bra att utgå ifrån och vill man gå ner i vikt kan man alltid byta ut något på tallriken till grönsaker som är det som ger minst kalorier per gram.
Frukt och grönsaker är överlag något man kan äta mycket av. Enligt Livsmedelsverket ska man äta tre frukter om dagen och två portioner grönsaker.
Få fler tips på hur du ska äta om du vill hålla koll på din vikt

* Övervikt och träning
Vilken träning är bra mot övervikt?
Allt sorts motion är bra mot övervikt. Det viktigaste är att man hittar en träningsform som passar en själv så man orkar hålla sig motiverad. Att kombinera konditionsträning med styrkeövningar har visat sig öka fettförbränningen.
Många misstar sig och tror att man måste få hög puls för att gå ner vikt men långa promenader kan ge minst lika bra effekt som ett kort spinningspass.

Vad ska man träna?
Du kan träna vad du vill, eftersom all motion drar energi. Varför inte simma eller gå en powerwalk? Eller kanske yoga och ta en promenad hem efter jobbet?

Kan man jogga eller springa när man är överviktig?
Ja så länge man inte får ont i sina knän så kan man absolut jogga eller springa även om man är överviktig. Får man ont kan man prova cykla eller simning ett tag, för att testa löpning igen efter ett par veckor.

Övervikt trots träning. Hur ska man tänka?
Även om träning är bra för att hålla oss i form så är det ändå maten som spelar den avgörande rollen. Har man tränat mycket men går ändå upp i vikt kan det bero på att man äter för mycket eller fel saker. Ett tips är att skriva upp en veckas mattintag inklusive kalorier för att enklare se vad man faktiskt får i sig under en vecka.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här