Vad är ämnesomsättning och hur fungerar den?

7 tips som ökar förbränningen

Tycker du som många andra att det kan vara kämpigt att gå ner i vikt? Vi ger dig fakta om ämnesomsättning och viktminskning som hjälper dig att förstå hur kroppen fungerar när vi håller på att gå ner i vikt – och vad som gör att det kan vara tufft. Du får också 7 knep som ökar din ämnesomsättning.

Få koll på både maten och träningen – med våra verktyg

Kroppens naturliga reaktion är att kämpa emot viktnedgång. Den vill behålla så mycket fett som möjligt för att det skyddar organ som en slags stötdämpare, lagrar energi och har en värmeisolerande effekt. Därför kan det ske att ämnesomsättningen saktar ner för att se till att du inte blir för smal.

Så när du försöker gå ner i vikt behöver du kämpa emot din ämnesomsättning – det är därför det kan vara så utmanande att gå ner i vikt. Samtidigt som det ofta är bra för din hälsa. När du förstår din ämnesomsättning och hur den fungerar kan du ta steg som ökar den och hjälper till på vägen.

JUST NU: 50% rabatt

Vad är ämnesomsättning och hur fungerar den?

Ämnesomsättning, eller metabolism, är kroppens biokemiska process som omvandlar mat och dryck till energi. Denna energi driver i sin tur alla kroppens funktioner, inklusive hjärtslag och andning, samt din förmåga att tänka och röra dig.

Om du försöker gå ner i vikt är det viktigt att förstå ämnesomsättningen. Den är kort och gott den hastighet som din kropp förbränner kalorier i. När du intar fler kalorier än du förbränner lagras de som fett – och desto fler kalorier din kropp förbränner, desto mer fett förlorar du.

7 sätt att öka din ämnesomsättning

1. Ät oftare
När du äter en stor måltid och din kropp börjar arbeta för att smälta den, ökar din ämnesomsättning tillfälligt. Men lägger in ett par mellanmål under dagen håller din kropp igång en högre ämnesomsättning, vilket kan hjälpa dig på sikt.

2. Ät protein
Protein har en högre termisk effekt än andra livsmedel, vilket innebär att din kropp förbränner fler kalorier när den smälter det.

3. Ät fibrer
Fiber är en kolhydrat som din kropp måste bryta ner mer fullständigt, vilket innebär att du bränner fler kalorier när du smälter den än när du smälter andra kolhydrater.

4. Motionera regelbundet
Motion förbränner kalorier och bidrar till att upprätthålla en sund ämnesomsättning.

5. Få tillräckligt med sömn
Din ämnesomsättning saktar ner när du inte får tillräckligt med sömn, så försök att få 7-8 timmars sömn varje natt. Vill du läsa mer om hur sömn är kopplat till din vikt? Klicka här

6. Undvik stress
När du är stressad frisätter din kropp kortisol, vilket kan bromsa din ämnesomsättning.

7. Högintensiv träning
Utöva motion med hög intensitet. Då håller du ämnesomsättningen och fettförbränningen uppe i flera timmar, längre än bara den tid du tränar.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Läs även

Kom igång med Wellobe

Kaloriräkning eller ej?

Vad är värst – socker eller fett?

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här