Getty images/Magnus Liam Karlsson

Så håller du formen i sommar

Ljuset, naturen, värmen och ledigheten – allt det vi längtat efter är äntligen här. Att njuta är viktigt både för återhämtningen, lyckan och inte minst hälsan. Dock kan det vara svårt att njuta utan att göra avtryck på formen, skriver Leila Söderholm, motivationsexpert på Wellobe.

Håll formen i sommar – med våra verktyg
Jag brukar tänka att sommaren är en tid för återhämtning, reflektion och vård av relationer. Men vad många missar är att det också är en möjlighet för att bygga upp sig inför hösten och vintern. Det är lätt att njuta för stunden utan att tänka på konsekvenserna och självklart ska du njuta av nuet! Men om du sedan kommer tillbaka till jobbet tyngre i kroppen och med sämre kondition så kommer du att behöva starta i en rejäl uppförsbacke. Så vad kan man göra för att undvika det?

JUST NU: En månad på köpet!

Börja morgonträna

Mitt tips är att skapa en morgonrutin i form av en promenad, cykeltur eller löprunda, gärna på 60 minuter. En powerwalk eller annan pulshöjande träning varje morgon gör att du behåller eller förbättrar din kondition. Du förbränner mer energi och håller kroppen friskare och hjärnan mer alert. Och njut av en lång, skön frukost efteråt. De flesta gör faktiskt smartare matval om de har rört på sig.

Hitta en träningspartner

Hitta någon att morgonmotionera tillsammans med. Prata med grannar, kompisar, din partner eller dina föräldrar eller svärföräldrar. De flesta vill röra på sig men behöver hjälp igång. Så det är ett perfekt tillfälle att hjälpa både dig själv och andra, vilket skapar lycka hos alla.

Skapa ett träningslag

Ett annat trick är att försöka få in två till tre träningspass i veckan. Kolla om det finns någon annan som vill vara med? Alla är välkomna, barn, gamla och husdjur.
Turas om att bestämma vad ni ska göra. Det finns många olika sätt att hitta träningsövningar, googla, scanna av sociala medier eller ta hjälp av våra program här på Wellobe.
Det enklaste är att köra ett antal övningar efter varandra på tid. Gör exempelvis 40 sekunder per övning och gå sedan direkt vidare till nästa. Vila en stund efter varje varv och upprepa fyra varv. Bra övningar kan vara:

  • Benböj
  • Armhävningar
  • Utfall
  • Springa på stället
  • Situps
  • Rygglyft
  • Rumplyft på rygg

Använd sådana basövningar som du gjorde på skolgymnastiken.
Få tillgång till ALLA våra träningsprogram

Grilla grönt

Fyll grillen med grönsaker, som morötter, broccoli, blomkål, svamp, squash och paprika. Grillad spetskål är en personlig favorit. Efteråt vänder du den i en citronmarinad, för när kålen är varm suger den bättre åt sig saften. Servera tillsammans med fisk, fågel, kött eller halloumi. Är det inte grillväder kan du grilla grönsakerna med lite olivolja och salt på svag värme i ugnen.

Gör egen ”glass”

På semestern är det lätt att det slinker ner lite för mycket ”mys” här och där. Se om det går att köpa jordgubbar, hallon eller blåbär istället för glass. Frys in vindruvor, banan eller mosad mango, de är perfekta att äta som snacks eller ”glass”. Försök att hitta alternativ till de kaloririka alternativen. Att äta en glass ibland är ingen fara, men oftast blir det mer än vi tror.
Håll formen i sommar – med vår metod

Se upp med vad som finns i glasen

Se även upp lite med vad du dricker, det är nämligen lätt att dricka stora mängder kalorier. Undvik läsk och sötade drycker, och smaksätt  hellre ditt eget vatten med citron och frukt.

Ett glas vin eller öl är trevligt till middagen – och så länge du bara är medveten om vad det innebär är det förstås helt okej. Hur reagerar du till exempel på alkohol? Många äter mer och tappar helt kontrollen över vad de stoppar i munnen. Dessutom får levern jobba lite extra med att förbränna alkoholen, vilket påverkar din övriga förbränning.
Det viktigaste av allt är att inte släppa helt, utan att ha en plan över sommaren. Visualisera hur du vill känna efter semestern. Är det att känna dig utvilad, glad, stark, pigg – med kläder som fortfarande passar? Ja då tjänar du på att bestämma innan hur du ska röra på dig och äta. Att tro att du kan göra saker lite när det passar fungerar tyvärr inte alls, du behöver planera även din semester. Det kommer inte att förstöra njutningen utan snarare höja den.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Leila Söderholm på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här