Dålig kondition gör inte bara att träningen blir jobbigare, även vardagssysslor kommer bli mer ansträngande.

Så påverkas du av dålig kondition – och så kan du göra något åt det

Att ha dålig kondition påverkar inte bara din prestation på träningspasset.
Utan hela din vardag.
Här förklarar Leila Söderholm varför – och hur du på ett enkelt sätt kan göra något åt det.

Få tillgång till alla våra träningsprogram – som medlem

JUST NU: 1 månad på köpet

Många tror att det inte är så viktigt om man har dålig kondition – åtminstone om man tillhör kategorin som inte tränar aktivt. Men det resonemanget är helt fel. För oavsett om du vill hålla på med en sport som löpning eller cykling eller inte träna alls så är konditionen viktigare än du tror.

JUST NU: 50% rabatt

Ökar livskvaliteten

Men varför är då konditionen så viktig? Det är något vi ska titta lite närmare på. Att ha ett bra flås har stor betydelse för livskvaliteten, konditionen påverkar nämligen förmågan att hålla koncentrationen under längre stunder, ger dig bättre förmåga att hantera stress, ökar frånvaron av vissa sjukdomar, gör det lättare att hålla vikten. En god kondition gör helt enkelt livet mer kreativt.

Få tillgång till Wellobe’s app – som medlem

Mer syre till varje cell

Hela din kropp använder syre i nästan alla processer, när konditionen eller flåset är dåligt så finns inte tillräckligt med syre. Vilket innebär att även lite rörelse kommer att ge mjölksyra ganska snabbt. Många upplever att all rörelse är jobbig, inte bara på gympasset utan även i vardagen.

När vardagen är en kamp och även vardagliga göromål känns tunga att utföra så blir livets härliga palett av möjligheter helt plötsligt väldigt liten och utbudet minskar radikalt. Att ta sig igenom arbetsdagen, släpa sig hem och kollapsa i soffan för att orka jobba igen nästa dag, ja så ser livet ut för många människor.
Det är lätt att skylla på ålder eller årstiden men det är väldigt vanligt att det beror ofta på ett dåligt flås. Om du kämpar med en viktnedgång eller för att hålla vikten så gör god kondition att du ökar din energiförbrukning och inte har lika lätt att lägga på dig extra vikt.

Att öka flåset gör det också lättare på jobbet med mer koncentration och ork.

Enkla knep för att öka konditionen

Hur gör man då för att öka konditionen? Det är lätt att fastna vid tanken att det är ett avancerat träningsprogram som behövs och att det kostar blod, svett och tårar. Men i själva verket så gäller det att göra en förändring och få upp pulsen regelbundet. Är flåset dåligt och det känns som övermäktigt att börja röra på sig, då är tricket att börja med väldigt små insatser.

Mät hur lång tid en kilometer tar att gå på plan mark och låt detta bli en riktlinje.
Sträva efter att öka tempot vecka efter vecka. Den dagen du kan gå en kilometer på 10 minuter så börjar din kondition att bli bra. Nästa steg att hålla samma tempo i 30 minuter. Jobba på envist och tänk på hur hela livet kommer att förändras när din kropp har mer syre att jobba med.

På åtta veckor kan vi se enorma förändringar när det gäller konditionen och då enbart med promenader. För att det ska hända något så behöver pulsen komma upp och gärna över längre tid.
Vi ser enormt fina resultat på bara tre promenader per vecka á 30 minuter.

Fråga dig själv om du är nöjd som det är nu eller om mer ork och pigghet i vardagen ligger högt på önskelistan? Om det är så gör slag i saken direkt och gå ut och mät din kilometer, säg hej till ditt nya pigga liv!

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här