Getty Images/Wikimedia commons.

Leptin: Så kan det påverka din vikt

Har du försökt "allt" utan att lyckas gå ner i vikt?
Antas du därför vara en person med dålig karaktär?
Orättvis, då den biologiska förklaringen kan vara problem med ditt leptin.

Känner du igen dig? Nå din målvikt – med vår hjälp

Magsäcken är tom. Den kurrar. Du fyller på med mat. Du blir mätt. End of story – eller? Nja, riktigt så enkelt är det inte. Bakom hunger och mättnad sker en komplex fysiologisk process.
Varje gång du äter ökar produktionen av leptin i kroppen. Leptin är för många okänt, trots att det är kroppens viktigaste mättnadshormon. Det tillverkas i fettcellerna och signalerar till hjärnan hur mycket bränsle som finns i form av inlagrat fett. Förenklat sagt, så är det leptinet som talar om för hjärnan om du är mätt eller ej.

Nå din drömvikt med oss!

Rubbningar i leptinet kan leda till överätning

Att kommunikationen mellan de olika delarna i din kropp fungerar som den ska, är alltså avgörande för din vikt. Misslyckanden kan leda till både stress, inflammation, immunförsvar, sköldkörtelproblem, reproduktionsförmåga, hjärta och kärl – och viktuppgång. Vissa är dock mindre känsliga för signalerna och har lättare att överäta eftersom man aldrig riktigt blir mätt.
– Leptinproduktionen sjunker när vi går ner i vikt och ökar när vi går upp i vikt. Vi är helt enkelt inte designade för att gå ner i vikt, för då säger kroppen åt oss att äta mer för att ta igen den förlorade vikten. Men de här signalerna uttrycks olika: En person kan gå ner 30 kilo och bara känna lite ökad hunger, medan andra får slita hårt för att hålla vikten, säger Ingrid Larsson, näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och docent vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

Pressbild

Leptinets signaler mottas olika

Varför vi reagerar olika på leptinets signaler är inte klarlagt. Men det närmsta vi kommer en förklaring är ärftlighet, enligt Ingrid Larsson. Vissa har helt enkelt en mindre känslig aptit- och mättnadsreglering. Det är ofta samma personer som gillar kaloririk mat och som måste arbeta mer för att inte gå upp i vikt.
– Det handlar om att lära sig förhålla sig till det och vara mer på tårna om man är mycket hungrig när man har gått ner i vikt. Ät regelbundet, väg dig med jämna mellanrum, dra ner på socker och var fysisk aktiv är några tips.

Vissa saknar ”leptin-gen” helt

Det finns en grupp som dessvärre inte kan göra något åt bristen på mättnad. Det rör sig om ett femtiotal familjer i världen som har fel på sin leptin-gen och inte kan producera leptin. De lider helt enkelt av så kallad ”leptin-resistens”.
– Genom leptinbristen har de en obegränsad hunger, ökar otroligt mycket i vikt och behöver behandlas med injektioner av leptin. Men det är en väldigt liten grupp med rötter i mellanöstern, säger Ingrid Larsson.

Slut på jojobantandet – en gång för alla

Strikt kost kan minska leptin

Väldigt strikta dieter kan minska aktiviteten hos leptin. Dieter med väldigt få kalorier innebär därmed verkliga hälsorisker. Inte bara blir hungern mer intensiv. Din kropps energinivå dalar samtidigt som din ämnesomsättningen går ner.
Många som lider av kronisk stress rubbar också sina leptinnivåer och går lättare upp i vikt. För ju större mängd stress, desto större mängd av stresshormonet kortisol. Och ju mer kortisol, desto mindre leptin.

Mindre känslig mot leptin? Så håller du vikten

  1. Ät regelbundet över dagen
  2. Skippa inte frukosten
  3. Räkna kalorier
  4. För en matdagbok
  5. Väg dig med jämna mellanrum
  6. Rör på dig regelbundet
  7. Ät mindre socker

Källa: Ingrid Larsson

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Källa: Perfekthalsa.se, Stegforhalsa.se, Traningslara.se

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här