Getty Images/Wikimedia commons.

Leptin kan påverka din vikt

Har du försökt "allt" utan att bli kvitt din övervikt?
Antas du därför ofta vara en person med dålig karaktär?
Faktum är att det kan ha en biologisk förklaring, som heter leptin.

Känner du igen dig? Nå din målvikt – med vår hjälp
Magsäcken är tom. Den kurrar. Du fyller på med mat. Du blir mätt. End of story – eller? Nja, riktigt så enkelt är det inte. Bakom relationen hunger och mättnad sker en rätt komplex fysiologisk process. Och att kommunikationen mellan de olika delarna i din kropp då fungerar som den ska, är avgörande. Misslyckanden kan nämligen leda till bestående bekymmer som stress, inflammation, immunförsvar, sköldkörtel, reproduktionsförmåga, hjärta och kärl – och övervikt.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Därför kan du ha lättare att överäta

Såhär; varje gång du äter ökar produktionen av signalsubstansen leptin i kroppen. Leptin är för många okänt, trots att det är ett av kroppens viktigaste mättnadshormon. Det tillverkas i fettcellerna och signalerar till hjärnan hur mycket bränsle som finns i form av inlagrat fett. Förenklat sagt, så är det leptinet som talar om för hjärnan om du är mätt eller ej. Vissa människor är mindre känsliga för signalerna, vilket innebär att man har lättare att överäta eftersom man aldrig riktigt blir mätt.
– Leptinproduktionen sjunker när vi går ner i vikt och ökar när vi går upp i vikt. Vi är helt enkelt inte designade för att gå ner i vikt, för då säger kroppen åt oss att äta mer för att ta igen den förlorade vikten. Men de här signalerna uttrycks olika: En person kan gå ner 30 kilo och bara känna lite ökad hunger, medan andra får slita hårt för att hålla vikten, säger Ingrid Larsson, näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och docent vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

Pressbild

Ärftlighet en förklaring

Varför vi reagerar olika på kroppens signaler är inte klarlagt – det närmsta vi kommer en förklaring är ärftlighet, enligt Ingrid Larsson. Vissa människor har helt enkelt en mindre känslig aptit- och mättnadsreglering. Det är ofta samma personer som gillar kaloririk mat och som måste arbeta mer för att inte gå upp i vikt.
– Det handlar om att lära sig förhålla sig till det och vara mer på tårna om man är mycket hungrig när man minskat i vikt. Ät regelbundet, väg dig med jämna mellanrum, dra ner på socker och var fysisk aktiv är några tips.
Det finns dock en grupp som inte kan göra något åt sin brist på mättnad. Det rör sig om ett 50-tal familjer i hela världen som har fel på leptingenen och inte kan producera leptin.
– Genom leptinbristen har de har en obegränsad hunger, ökar otroligt mycket i vikt och behöver behandlas med injektioner av leptin. Men det är en väldigt liten grupp med rötter i mellanöstern, säger Ingrid Larsson.
Slut på jojobantandet – en gång för alla

Undvik strikta dieter och stress

Följer du en väldigt strikt diet kan aktiviteten hos leptinet minska. Dieter som går ut på att äta väldigt få kalorier innebär därmed verkliga hälsorisker. Inte bara blir din hunger mer intensiv. Din kropps energinivå dalar samtidigt som din ämnesomsättningen går ner.
Många som lider av kronisk stress rubbar också sina leptinnivåer och går lättare upp i vikt. För ju större mängd stress, desto större mängd av stresshormonet kortisol. Och ju mer kortisol, desto mindre leptin.

Expertens tips: Så håller du vikten
Även om du är mindre känslig mot leptin kan du både hålla vikten och tappa kilon.

1. Ät regelbundet över dagen

2. Skippa inte frukosten

3. Räkna kalorier

4. För en matdagbok

5. Väg dig med jämna mellanrum

6. Rör på dig regelbundet

7. Ät mindre socker

Källa: Ingrid Larsson

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Källa: Perfekthalsa.se, Stegforhalsa.se, Traningslara.se

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här