Colourbox

Hur mycket och ofta ska jag äta om jag vill gå ner i vikt?

De flesta tror att det gäller att äta så lite som möjligt för att gå ner i vikt så snabbt och effektivt som möjligt.
– Inte alls, menar Stehpan Rössner, professor emeritus vid Karolinska Institutet.

Nå DIN målvikt – med vår metod

Enligt Stehpan Rössner, som har spenderat många år vid Överviktsenheten på Karolinska Institutet, tror många att de genom att hoppa över mål kan "spara in på kalorier". Sedan svälter de sig i veckorna, för att överkompensera med flera pizzor på helgerna.
– Det finns nästa inga som hoppar över så många mål som dem med överviktsproblem. På Överviktsenheten har vi därför alltid betonat vikten av att undvika att gå så länge utan mat att man tappar kontrollen. Tricket är snarare att planera. Studier visar att det går bättre för dem som äter frukost och sedan har en regelbunden måltidsordning resten av dagen.

Det är alltså inte enbart vad eller hur mycket man har på tallriken som räknas utan också hur ofta man äter, menar Stephan Rössner. Sedan är det självklart en fördel om maten är både fiberrik och fri från fett och socker.
Men vad gör man om man lider av ett obotligt sötsug?
– Jamen ta då en bit choklad, bara du planerar in den. Ser du till att äta regelbundet kommer suget dock avta. Så på sätt och vis är det viktigare att äta lite då och då, än att inte äta alls.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Dietist Josefine Jonasson:

”Det handlar om balans och mängd”
Hur stora just dina portioner bör vara är väldigt individuellt.
Därför har Josefine Jonasson även satt ihop en portionsguide.
Ett vanligt problem är att inte kunna hålla koll på alla kalorier. Och det gör det desto svårare att hålla koll på vikten. Enligt Josefine Jonasson finns dock två riktlinjer:
1. Skapa en bra balans
Grönsaker bör till exempel finnas med i alla måltider. Gärna både råa och tillagade för näringens och variationens skull. Utöver det bör du få i dig minst en till tre frukter per dag.

2. Håll koll på mängden
Hur stora dina portioner bör vara beror även på hur mycket du äter övriga måltider, samt på om ditt mål är att gå ner, hålla din vikt eller träna för att bli starkare.

Få mer tips och råd – regelbundet

3 vanliga mål – 3 rekommendationer

* 1: Jag är överviktig och vill bli av med mina extrakilon
Grönsaker: 1/2 tallrik (ca 3 dl), såväl till lunch som middag.
Protein: 1/4 kött, kyckling, ägg eller vegetariskt (ca 100 g i tillagad vikt).
Kolhydrater: 1/4 potatis, pasta, ris eller fullkornsbulgur (ca 2 medelstora potatisar eller 1-1,5 dl kokt pasta eller ris). Skippa även brödet.

* 2: Jag har gått ner och vill hålla min nya vikt
Grönsaker: 1/3 tallrik (ca 3 dl), såväl till lunch som middag.
Protein: 1/4 kött, kyckling, ägg eller vegetariskt (ca 100 g i tillagad vikt).
Kolhydrater: 1/4 potatis, pasta, ris eller fullkornsbulgur (ca 2 medelstora potatisar eller 1-1,5 dl kokt pasta eller ris). Om du bör äta bröd eller ej beror på hur många kalorier du behöver, samt på hur mycket du rör dig.

* 3: Jag vill bygga muskler och inte nödvändigtvis gå ner
Grönsaker: 1/4-1/3 tallrik.
Protein: 1/4 kött, kyckling, ägg eller vegetariskt (ca 120 g i tillagad vikt).
Kolhydrater: 1/4 potatis, pasta, ris eller fullkornsbulgur (ca 3 medelstora potatisar eller 2-3 dl kokt pasta eller ris). Komplettera gärna med 1 skiva mjukt eller 2 skivor hårt fullkornsbröd.
Få fler tips, råd och verktyg för att lyckas med DIN viktnedgång

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här