Marcus Järvinen/Magnus Liam Karlsson. Josefine Jonasson, Stephan Rössner och Leila Söderholm.

Så skyddar du dig i coronatider

Hur stor roll spelar egentligen vikten i rådande tider?
Kan man förbättra sitt immunförsvar genom att äta på ett visst sätt?
Och hur håller man träningen och humöret uppe?
Här ger våra hälsoexperter sina bästa tips i coronatider.

Få mer hjälp med din hälsa >>HÄR<<

Vikten

Stephan Rössner, professor emeritus
När det kommer till din vikt spelar den större roll just nu än du tror. Övervikt kan nämligen ses som en svagt pyrande kronisk inflammation i kroppens vävnader. Om just överviktiga drabbas i högre grad av covid-19 vet vi dock inte. Alltså: Att gå ner i vikt är bra, men inte någon garanterad medicin mot vare sig infektioner eller virus.
När det kommer till kosten finns det tyvärr ingen ”anti-corona-diet”. Men överlag är bra och allsidig mat alltid en bra garanti för att hålla sig frisk. Och sitter du hemma har du mer tid än vanligt att laga den mat du inte annars hinner laga, så passa på att göra bra långkok och frys in i matlådor.
Vad gäller motion så skulle jag rekommendera långpromenader, jogging eller cykling i friska luften. Covid-19 är ju en droppsmitta, så god hygien som är A och O. Därför är det kanske till och med är osmart att bege sig till ett gym dessa dagar.

KOLLA: Hur mycket kan du gå ner i vikt med våra verktyg?

JUST NU: 50% rabatt

Maten

Josefine Jonasson, Leg. Dietist, svarar
Det bästa du kan göra för att stärka ditt immunförsvar genom kosten är att äta allsidigt, näringsriktigt och tillräckligt. Det behövs oftast inga speciella råvaror eller tillskott, vanlig mat funkar fint. Följande 3 riktlinjer kan vara bra att ha i åtanke:

1. Ät minst 500 gram frukt och grönt varje dag.

Gärna så färgglatt som möjligt då färg indikerar på mer näring.

2. Ät fisk ett par dagar i veckan – både fet och mager.

3. Drick 1, 5 liter energifri dryck (helst vatten) dagligen.

4. Dra inte ner för mycket på energiintaget och tänk på att ju mindre du äter desto viktigare är det vad du får i dig.

5. Lägg inte dina kalorier på socker.
Sammanfattningsvis är mina bästa tips för att förebygga smitta alltså att se till att få i dig den näring du behöver. Har du dokumenterade brister ska du förstås ta tillskott, men annars behövs det inte. Känner du dig ändå osäker är det inte skadligt att komplettera en för övrigt bra kost med en multivitamintablett eller lite D-vitamin på vintern. Var i övrigt även noga med att skölja din frukt och dina grönsaker.
Nå din målvikt – med våra smarta verktyg

Motionen och Motivationen

Leila Söderholm, Motivationsexpert, svarar
För många innebär det rådande läget en stress på många plan. Då kan fysisk rörelse hålla dig mentalt alert. Det påverkar både hormoner och signalsubstanser, vilket hjälper dig att tänka positivt. Dessutom förbättrar rörelse din sömn, vilket kan stärka ditt immunförsvar. Nedan följer 4 tips som kan hjälpa dig att normalisera situationen – särskilt om du sitter i karantän.

1. Yoga stärker dig både fysiskt som psykiskt. Ta hjälp av någon form av app eller liknande och kör hemma i vardagsrummet.

2. Dans väcker mycket positiv energi, så sätt på din favoritmusik och dansa loss hemma i vardagsrummet eller i trädgården. Gillar du inte det går det också bra att bara lyssna på dina favoritlåtar.

3. Att vistas ute i naturen skapar lugn och glädje. Ta en powerwalk eller löptur utomhus, själv försöker jag ta en kort promenad eller träna i skogen varje dag.

4. Får du inte gå ut är mitt tips att välja 4 favoritövningar som du gör 10 gånger efter varandra i 5 minuter. Upprepa i 4-5 varv.
Själv tar jag en dag i taget och stoppar mig själv när min hjärna börjar måla upp katastrofscener. Istället frågar jag mig vilka lösningar jag kan komma på, vad jag kan göra annorlunda, hur jag kan minimera förluster, och så vidare. Jag ägnar mig även åt meditation. Det hjälper mig att få perspektiv på händelser och lugnar mig. Jag ringer också vänner varje dag för att höra hur de mår och om vi kan hjälpas åt. Relationer är viktiga även om de är på distans.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här