Getty Images/Magnus Liam Karlsson. Ett äpple i väskan eller hummus-dipp som fredagsmys? Hitta din egen snabbmat, tipsar Leila Söderholm.

Så snabbar du på din viktnedgång

Har du hamnat på en viktplatå?
Eller är du otålig och vill helt enkelt ge din viktminskning en skjuts?
Här ger motivationsexperten Leila Söderholm 5 kvicka tips till en snabbare viktnedgång.

Nå DIN målvikt – med våra verktyg

1. Rensa hemmet på skräpmat
Kampen att stå emot godsaker hemma skulle nästan kunna liknas vid tortyr. Gillar du choklad och vet att det finns i dina skåp kommer hjärnan bolla upp tanken på choklad flera gånger om dagen. Din viljestyrka får jobba på högvarv för att inte ge efter. Finns det däremot ingen choklad hemma är det lättare att hålla siktet på dina mål. Gå därför igenom skafferi, kylskåp och frys. Släng helt enkelt all skräpmat som du inte vill ska hamna i din mage och riskera att stjälpa dina goda vanor.

Bli medlem från 179 kr/månad

2. Gör egen snabbmat
Ofta är risken större att man börjar kompromissa med sina principer när man har ont om tid. Mitt bästa tips är därför att förbereda dig så gott du kan. Det går att äta både mättande och nyttigt även om du har bråttom. Ha alltid några kokta ägg i kylen, eller några morötter eller en tomat i väskan. Toppa med lite nötter och ett äpple. Eller varför inte dippa lite broccoli och blomkål i hummus? Det är min personliga snabbmat, är jag på resande fot finns det att köpa i de flesta butiker.

3. Ät 500 gram grönsaker om dagen
Grönsaker skapar en rikare tarmflora, dämpar inflammationer och stärker immunförsvaret. Som bonus ur viktsynpunkt får du dessutom mat som ger volym och mättar bra, utan så mycket kalorier. Livsmedelsverkets rekommendation är att äta minst 500 gram grönsaker om dagen. Många blir förvånade och tänker att det är svårt, men ett halvt kilo är inte så mycket som det låter. Två morötter, två tomater och en paprika så är du hemma!

4. Njut av höstens guld
Den här årstiden finns det gott om rotfrukter. De både mättar bra och ger pengar över i plånboken, speciellt under säsong. Ugnsbaka dem men se till att det finns ett tuggmotstånd kvar. Palsternacka, kålrot, rotselleri, rödbeta, jordärtskocka och persiljerot är bara några goda exempel. De har ett högt vitamin- och mineralinnehåll och är rikliga på kostfiber. Fyll halva tallriken med grönsaker vid varje måltid så blir det dessutom mindre plats till andra, mindre bra val.

5. Laga grytor och långkok
Vad värmer bättre i magen än en mustig gryta med grytbitar, buljong, lök, rotfrukter, vitpepparkorn och lagerblad som får koka i ett par timmar? Som avslutning kan du alltid kika i kylskåpet, finns det lite ledsna grönsaker där går det att alltid att peta ner dem i slutet av koktiden. Nyttigt, gott och alldeles utmärkt som matlåda då grytan till och med kan vara godare dagen efter…! Eller varför inte göra en extra stor sats och fylla frysen, så minskar risken för att du kommer hem sent vrålhungrig, hamnar i paniksituationer och slänger i dig lite vad som helst?

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg