Magnus Liam Karlsson/Getty images

3 mål – 3 rekommendationer

Gå ner i vikt, behålla vikten eller bygga muskler?
Ta del av dietisten Josefine Jonassons tre tallriksmodeller.

TIPS! Som medlem i Wellobe* kan du logga all mat och motion för att se hur många kalorier du har ätit och gjort av med.

Bli medlem >>HÄR<<

1) Gå ner i vikt

Grönsaker: ½ tallrik, såväl till lunch som middag.

Protein: ¼ tallrik kött, kyckling, ägg, keso eller vegetariskt alternativ (ca 100 g i tillagad vikt).

Kolhydrater: ¼ tallrik t ex potatis, quinoa eller råris. Vill du byta ut dessa tillbehör mot rotfrukter vid lunch eller middag går det också bra.

2) Behålla vikten

Grönsaker: 1/3 tallrik, såväl till lunch som middag.

Protein: ¼ tallrik kött, kyckling, ägg, keso eller vegetariskt alternativ (ca 100 g i tillagad vikt).

Kolhydrater: ¼ tallrik t ex potatis, quinoa eller råris. Vill du byta ut dessa tillbehör mot rotfrukter vid lunch eller middag går det också bra.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

3) Bygga muskler

Grönsaker: ¼-1/3 tallrik.

Protein: Lite mer än ¼ tallrik kött, kyckling, ägg, keso eller vegetariskt alternativ (ca 120 g i tillagad vikt).

Kolhydrater: Lite mer än ¼ tallrik t ex potatis (2-3 st), quinoa eller råris (2-3 dl).

Gå till vårt 4-veckorsprogram

Det här får du som medlem

* En individuell kostplan
* En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
* En bank med tusentals kaloriberäknade recept
* Träningsprogram och filmer
* Dina framsteg i grafer och tabeller
* Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
* Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

Bli medlem >>HÄR<<

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här