”Jag är tillbaka där jag var innan cancern”

Leila Söderholm, 45, har jobbat med träning, kost och hälsa i över 20 år.
För sju år sedan fick hon av cancer och fick 50 procents chans att överleva.
Nu är hon tillbaka lika stark som innan sitt sjukdomsbesked.
– Myrsteg i början och tålamod gjorde att jag är tillbaka där jag var innan jag drabbades av cancer.

Få Leilas hjälp att gå ner dina extrakilon här
Att träna är något som ligger Leila Söderholm varmt om hjärtat. Hon började själv att träna och tävla vid 8-års ålder och på den vägen har det fortsatt. I över 20 år har hon jobbat med träning, kost och inspiration.
– Det finns inget roligare jobb, jag älskar att jobba med människor och att genom inspiration motivera till självhjälp.
Leila har själv varit aktiv inom en mängd sporter, bland annat har hon tävlat i kanot, basket och som streetracing-förare med sin motorcykel. I dag tränar hon helst korta och effektiva pass med både styrka och kondition.
– Styrketräning är något jag alltid haft med som träningsform och den släpper jag aldrig. Löpningen började jag med väldigt sent, när jag hade fått min andra barn som 35 åring. Det var så tungt i början. Men genom att sätta upp mål och öka långsamt så är löpning i dag ett inslag i min träning varje vecka.

Du har tränat hela livet men kan alla komma igång och träna, även om man inte varit aktiv innan?
– Absolut alla kan komma igång på sin egen nivå och utifrån sitt eget utgångsläge. Varje förändring som innebär mer rörelse räknas precis som varje steg räknas.

Drabbades av cancer
Mitt i det stressiga småbarnslivet drabbades Leila Söderholm, som 38-åring, av tarmcancer och fick 50 procent chans att överleva.
– Det såg illa ut väldigt länge. Jag fick stomi, vilket var chockartat och jag var så sjuk ibland att ta mig upp ur sängen inte var att tänka på.  Under 2 års tid opererades jag flera gånger och hamnade på botten om och om igen.

Hur var det att komma igång efter det?
– Jag fick börja från början efter varje operation, men rörelse är lite som magi. Du blir piggare, gladare och kreativiteten ökar. Tricket är att göra enkla rörelser flera gånger per dag. Jag kunde ha som mål att sätta mig och ställa mig upp 100 gånger eller lyfta 2 apelsiner 100 gånger. Jag gjorde det jag kunde och jag hade min målbild klar för mig under hela perioden, jag ska tillbaka till den jag egentligen var. Myrsteg i början och tålamod gjorde att jag nu är tillbaka där jag var innan jag drabbades av cancer.

Hur har din träning påverkats av din sjukdom?
– Den har varit min livlina på många olika sätt. Genom att röra mig på den nivå jag befunnit mig på så har jag fått hälsofördelarna av träningen det vill säga hormoner, framtidstro och glädje.
Jag har helt enkelt fått anpassa min träning eller rörelse efter hur jag har mått. Vissa dagar fanns det inte en chans att få till någon rörelse för att jag var för sjuk och då får man acceptera det och vila sig i form den dagen. Det som är viktigt för alla är att planera och sätta upp mål. Jag satte upp mål att imorgon ska jag göra 20 benböj till frukost, 20 till lunch och 20 till middag, nästa dag var mitt mål att orka ta mig uppför backen till vår brevlåda och så vidare. Det jag lärde mig allra tydligast är att det alltid finns något man kan göra. Är benet brutet så finns överkroppen, har du opererat axeln så fungerar det att böja knäna.

Började träna med handduk
Under åren när Leila ofta låg inlagd på sjukhuset började hon att träna med en handduk. Något som senare resulterade i en hel träningsbok.
– Jag höll på med handduksträningen redan innan jag blev sjuk. Men när jag var så där dålig så insåg jag att det var ett perfekt sätt att hålla igång muskler och leder med en handduk, sittande i sjukhussängen.

Vilka passar handduksträning för?
– Handduksträning passar alla från nybörjare, rullstolsburen, skadad, motionärer till elitidrottare. Eftersom det är din egen styrka som avgör hur hårt du drar i handduken så kan alla ha glädje och få resultat av den här typen av träning.

Hur mycket måste man träna för att det ska ge någon effekt?
– Om du är helt nybörjare så kommer du att få effekt på musklerna så snart du börjar. En otränad muskel svarar på de nya kraven omgående. Tränar du med en handduk eller sjal så kommer du att få träningsvärk även om du bara tränar några minuter. Vill du förbättra konditionen och förbränna mer så måste pulsen upp och de stora muskelgrupperna som ben, rumpa och bål bör finnas med i passet. Om du har tagit dig tid att träna, ta då i så mycket du kan så att du får kvalitet i din träning. Försök att skapa en kontinuitet och få in 2-3 pass per vecka och vardagsmotion däremellan. Planera in din träning i agendan som ett viktigt möte och se till att det blir av!

Hur ofta ska man göra övningarna med handduk? Hur lång tid måste jag träna varje gång?
– Försök att göra det till en vana att göra axel och ryggövningarna, så ofta du kan, det kan förhindra problem med smärta i rygg, nacke och axlar. Varje gång du går på toaletten så kanske du kan använda handduken eller så tar du en sladd, en slips, eller en sjal och gör dina övningar som en arbetspaus eller i samband med kafferasten. Då behövs inte mer än några minuter per gång. Vill du göra ett helt handdukspass så får du fin effekt både för både muskler och kondition om tränar ca 20-30 minuter. Har du inte den tiden så kör du 15 minuter eller 10. Huvudsaken är att du gör det för att behålla den positiva spiralen som är så viktigt när det gäller motivation.

Testa att träna med en handduk – här hittar du övningarna!

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här