PRIVAT/Getty images

Din övervikt kan vara ärftlig

Ju fler fettceller, desto svårare att gå ner i vikt. För desto fler fettceller vill fyllas upp. Men hur är det, styrs antalet fettceller av vår genetik? Och föds vi i så fall med ett visst antal som förblir konstant eller kan cellerna dessutom försöka sig med tiden? Här reder Mats Petersson, föreläsare i näringsmedicin och nutrition, ut hur det ligger till.

Upplever du att du har ärvt din övervikt? Se hur vi kan hjälpa dig
Nej, två överviktiga föräldrar betyder inte per automatik att du ska drabbas av övervikt. Det finns en viss genetisk betingelse, men livsstilen har större påverkan – vilken i och för sig också kan ses som ett slags arv.
– Om en gravid kvinna ökar intaget av till exempel socker för att hon känner sig sugen höjs bebisens blodsocker. Och en bebis som har fått mycket socker under graviditeten kan må dåligt när den föds på grund av blodsockerfall. Dessutom ökar antalet fettceller om mamman går upp mycket i vikt, säger Mats Petersson.

Kom igång med DIN hälsoresa – redan idag

JUST NU: En månad på köpet!

Svårare att gå ner i vikt

Ju fler fettceller, desto svårare att gå ner i vikt. För ju fler fettceller, desto fler celler finns det som vill fyllas upp. Fettcellerna kan dessutom bara tömmas, men däremot aldrig försvinna när de väl har skapats.
– Kroppen är alltid inställd på att lagra för sämre tider och så fort du äter ett överskott av energi lagrar kroppen det. Det är programmerat i kroppen för vår överlevnad, säger Mats.

Vissa har fler fettceller än andra

Så hur är det, föds vi med ett visst antal fettceller som förblir konstant eller kan cellerna försöka sig med tiden? Svaret är ja, du föds med nästan ett exakt antal fettceller, men om du går upp i vikt kan fettcellerna öka i antal.
– Tidigare trodde man att det bara gick att öka antalet fettceller som barn, men forskning har visat att det är möjligt att öka antalet fettceller även i vuxen ålder. Om du fyller fettcellerna så mycket att de sprängs delar de på sig och på så sätt får du fler fettceller.
Få hjälp med din hälsa – redan idag

Mats bästa tips för en hållbar viktminskning

1. Sköt kosten
Pina aldrig ner dig i vikt. En svältdiet leder oftast till en större viktuppgång när du återgår till din vanliga kost. Ät en varierad kost och tänk på pH-balansen i kroppen.
2. Motionera och håll igång förbränningen
Genom träning håller du igång en jämn förbränning i kroppen. Det behöver nödvändigtvis inte innebära att du springer ett maraton. Variera gärna intervallträning med styrketräning. Använd din egen kropp som belastning och låt hjärtat jobba.
3. Öka syresättningen
Genom träning ökar du syresättningen i blodet. Se kroppen som en öppen spis. Att elda torr björkved är lätt, men en blöt granstubbe är svår att sätta eld på. Kolhydrater och protein brinner lätt medan fett är svårt att få fyr på. Mer syre bränner fett så håll igång förbränningen med träning. Styrketräning håller dessutom igång hormonerna som är fettförbrännande.

Bli av med DIN övervikt >>HÄR<<

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här