Har du problem med sköldkörteln? Tränar du hårt, men sköter inte kosten?

8 faktorer som kan störa din viktnedgång

Du har ätit hälsosammare, tränat regelbundet och slutat med snacks om kvällarna, men siffran på vågen har ändå inte förändrats.
Känner du igen dig?
Nedan följer en lista över möjliga förklaringar till varför du hamnat i den situationen.

Vill du få koll på kalorierna? Gå med i Wellobe i dag

1. Du har inte koll på antalet kalorier du får i dig

Ekvationen för framgångsrik viktminskning är följande: kalorier du får i dig minus kalorier du förbränner. Välj livsmedel med högt näringsvärde, men glöm inte bort att också bevaka ditt kaloriintag.

2. Du överanstränger dig vid träning men struntar i kosten

En dålig kost kan aldrig övervinnas enbart genom hård träning. Se till att inte kasta bort den ansträngning du lägger ner på gymmet eller i spåret genom att äta ohälsosam mat.

JUST NU: 50% rabatt

3. Du får i dig många ”dolda” kalorier

Varje kalori räknas, även de "dolda" som vi kanske inte ens inser att vi får i oss. Det finns mycket fett och socker i kryddor, såser och dressingar. Även om du kanske inte tror att de där extra 50 kalorierna spelar någon roll, så bygger det lätt på över tid.

4. Viktminskningen orsakar stress

Det är viktigt att komma ihåg att viktminskning är ett långsiktigt mål. Du kommer inte att se resultat över en natt, så det är viktigt att hålla dig positiv och fokuserad. Om du stressar över dina viktminskningsmål är det mer sannolikt att du kommer att uppleva negativa bieffekter. Stress kan få din kropp att frisätta överskott av kortisol - ett hormon som kan leda till vattenansamling och göra det svårare att gå ner i vikt.

5. Konsumerar livsmedel som låter för bra för att vara sanna

Bearbetade "hälsosamma livsmedel" är ofta missvisande. Etiketter ger inte alltid korrekt information, och om något ser för bra ut för att vara sant finns det en stor chans att det är det. Glöm inte att kolla på närings- och kalorimängden.

6. Du kan ha problem med sköldkörteln

Om du har ändrat din kost och dina träningsrutiner, men ändå inte ser några resultat av viktnedgången, skulle det i vissa fall kunna bero på sköldkörteln. Har du problem med sköldkörteln kan det hända att den inte producerar tillräckligt mycket av det hormon som hjälper till att reglera din ämnesomsättning. Om du försöker gå ner i vikt men inte ser någon förändring, kan du träffa en läkare som kan utesluta att detta problem bromsar din viktminskning.

7. Du konsumerar noll kalorier i ett försök att gå ner i vikt

Att konsumera "kalorifria" livsmedel i mängder rekommenderas inte. Företag får avrunda nedåt till 0 kalorier per portion för produkter som har ett kaloriantal per portion som är mindre än 5.

8. Du missar fibrerna

Om du inte går ner i vikt kan det bero på att du äter fel sorts mat. Sikta in dig på hälsosamma livsmedel som hjälper dig att gå ner i vikt. Det är till exempel viktigt att äta mer fibrer om du vill gå ner i vikt. Fibrer hjälper dig att känna dig mätt längre, vilket kan hjälpa dig att hantera dina portionsstorlekar och minska ditt kaloriintag. Om du inte äter rätt typ av mat kommer dina ansträngningar för viktminskning få minskad effekt.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här