Att enbart mäta sitt BMI kan bli missvisande, menar Joanna Uddén Hemmingsson.

Därför är inte BMI helt tillförlitligt

Den vanligaste metoden för att se om man är överviktig eller lider av fetma är att räkna ut sitt BMI. Men enbart BMI:t är inte hela sanningen, menar Joanna Uddén Hemmingsson, överläkare på Sankt Görans sjukhus.
– Ett hälsosamt liv handlar om så mycket mer, säger hon.

Behöver du hjälp med din hälsa? JUST NU: 50% rabatt

Det vanligaste sättet för att kontrollera om man överviktig eller lider av fetma är att räkna ut sitt BMI (Läs Vad är BMI?). Det är en allmänt vedertagen mätmetod över hela världen och ger en god indikation – samtidigt är det viktigt att vara medveten om att det inte ger hela sanningen. Har du en kraftig benstomme, är muskulös eller lång kan ditt BMI nämligen bli missvisande, säger Joanna Uddén Hemmingsson, överläkare på Sankt Görans sjukhus.
– Är du överviktig betyder det inte heller nödvändigtvis att du är ohälsosam – och samma sak omvänt. Är du normalviktig betyder inte det per automatik att du är hälsosam. Därför tycker jag inte att du ska stirra dig blind på vare sig vikt eller BMI. Det viktiga är att du lever ett hälsosamt liv och det handlar om så mycket mer. Vad väljer du att äta för mat och när äter du? Hur ser sömnen ut? Stressar du mycket? Motionerar du regelbundet? Hur är din psykiska hälsa?

Detta säger ditt BMI – enligt konventionell metod

  • BMI under 18,5: Undervikt
    Du kan behöva gå upp i vikt för att må bättre. Några kilos viktökning kan göra att du känner dig piggare och orkar mer.
  • BMI 18,5–24,9: Normalvikt
    Du ligger på en vikt som är bra för dig. Mät även midjemåttet för att se att du inte har förhöjd risk för sjukdomar. Den sjukdomsrisken är dock även beroende av livsstil och arvsanlag.
  • BMI 25–29,9: Övervikt
    Din vikt är lite för hög relaterad mot din längd och kan innebära en något ökad risk för sjukdomar. Risken för sjukdomar är dock beroende av livsstil och arvsanlag.
  • BMI 29,9 eller mer: Fetma
    Definitionsmässigt lider du av fetma – MEN huruvida du behöver gå ner i vikt eller ej* för att undvika sjukdomar som förhöjda blodfetter, diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdomar är individuellt. Det är som sagt livsstil och arvsanlag som avgör.

Risken med bukfett

Man bör dock vara medveten om risken med så kallat bukfett, som sitter runt organen innanför bukhinnan. Medan underhudsfett endast lagrar energi, är bukfett helt annorlunda i sin utformning eftersom det är ett hormonproducerande organ som lägger sig runt tarmar, lever och andra bukorgan.
– Bukfett innehåller dessutom fler blodkärl, vilket gör att hormonerna som bildas i fettet lätt transporteras runt i kroppen och kan orsaka en mängd sjukdomar, såsom diabetes typ 2 och hjärtinfarkt. Oregelbundna matvanor, för mycket socker, för lite motion och stress kan öka mängden bukfett. Även ärftligheten påverkar hur mycket fett vi lagrar och var fettlagringen sker, säger Uddén Hemmingsson.

Har du ett högt BMI – eller är lite rund om magen? JUST NU: 50% rabatt

JUST NU: 50% rabatt

Mät både BMI och midjemått

Även om du har ett normalt BMI men är rund om magen kan du alltså befinna dig i riskzonen för att drabbas av en mängd olika sjukdomar kopplade till övervikt och fetma. Och det är ännu en orsak till varför BMI inte är ett fullt tillförlitligt mått. Att däremot komplettera sitt BMI med att även mäta sitt midjemått kan ge en tydligare indikation på hur kroppen mår.
– Dock är det viktigt att mäta midjemåttet korrekt. Och då är det inte den smalaste delen på kroppen du ska mäta, säger Uddén Hemmingsson.

Så mäter du ditt midjemått

  1. Ta fram ett måttband och placera det vågrätt mitt emellan övre delen av höftkammen och nedre delen av revbensbågen. Det brukar hamna strax ovanför navelhöjd.
  2. Slappna av, ta ett djupt andetag och andas ut.
  3. Mät utan att dra åt måttbandet.

Vid ett midjemått på 102 cm eller mer för män och 88 cm eller mer för kvinnor ökar risken för hjärt-kärlsjukdom och en mängd andra överviktsrelaterade sjukdomar.

Läs även Vilket midjemått ska man ha?

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg

Mer tips och råd? Detta får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Vad är BMI?

Vilket BMI ska man ha?

Vilket midjemått ska man ha?

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här