Peter Hakestam

Så kan du lindra dina artrosbesvär

En gammal myt är att människor med artros inte ska röra på sig.
Men enligt professor Leif Dahlberg är det precis tvärtom.
– Du bör tvärtom röra på dig för att minska besvären. Det räcker med fem till tio minuter om dagen.

Nå din målvikt – bli medlem i dag
Artros är en sjukdom som orsakar smärta och försämrad funktion samtidigt som lederna bryts ned. Ju äldre du blir, desto större risk att dina ledproblem är artros. Ett forskarteam i Lund har även konstaterat att till och med lätt överviktiga löper ökad risk för att drabbas.
– Ja, vikten påverkar, men i slutändan handlar det inte om vad du väger – utan hur du bär upp din vikt. Därför är det jätteviktigt att du rör på dig och stärker upp brosket och musklerna så att de kan avlasta dina leder, säger Leif Dahlberg, seniorprofessor vid Lunds universitet och medgrundare till Joint Academy.

En vanlig föreställning är att de som lider av artros har en förslitning i lederna och därmed behöver hålla sig så stilla som möjligt. Ingenting kan vara mer fel, menar Dahlberg.
– Bristen på motion förvärrar besvären och ökar belastningen på lederna genom att musklerna försvagas. Men med motion förbättras både kvaliteten på muskler och brosk.
På samma sätt som en muskel blir starkare av att tränas så gör träning brosket mer motståndskraftigt. I medeltal halveras besvären och i många fall kan symptomen till och med försvinna. Däremot kan man kanske inte säga att man har blivit botad från artros, i och med att ledförändringarna fortfarande kan synas i en röntgen- eller magnetkameraundersökning. Men huvudsaken är förstås att man inte längre lider.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Bäst att röra sig lite varje dag

Finns det någon motion som är särskilt bra vid artrossymtom?
Den bästa motionen är den som blir av, menar Dahlberg. Därför gäller det att hitta någonting man trivs med. Och det mesta talar för att det är bättre att röra sig lite varje dag än att genomföra längre motionspass mer sällan.
– Hoppa av bussen, tunnelbanan eller tåget en station för tidigt, parkera en bit bort ifrån entrén till vart du ska och välj trapporna framför hissen så att du får lite extra motion. Det kan räcka med fem till tio minuter om dagen för att göra en enorm skillnad över tid. Tänker du på din beteendeförändring tre månader framåt kanske den känns stor. Men när du sedan tittar tillbaka på den i backspegeln kommer du att bli förvånad över hur enkelt det var. Det handlar helt enkelt om att ha rätt inställning.
Nå din målvikt – bli medlem i dag

Vad är artros?

Om du har ledvärk i form av stela, ömmande eller värkande leder så är det troligen artros. Mellan 400 000 och 500 000 personer i Sverige beräknas vara drabbade idag. Överlag är det är fler äldre än yngre som lider av sjukdomen och två av tre som söker hjälp är kvinnor.
Källa: 1177.se, Artrosis.org

TESTA: Riskerar du att drabbas av/har du fått artros?

Att vardagsmotionera kan såväl minska riskerna för artros som dämpa besvären, samtidigt som de kan hjälpa mot diabetes typ 2 och andra medicinska problem. För att komma igång kan det kan vara bra att gå till en fysioterapeut för att få hjälp med övningar som lämpar sig vid artros. Ett annat alternativ är att gå i artrosskola som både finns på många vårdcentraler (www.boaregistret.se) och i digital form (www.jointacademy.com). Där finns även enklare tester som kan indikera om du riskerar att drabbas av/har fått artros.

Tips till dig med artros

● Träna med rätt och lagom belastning.

● Sitt inte längre än 20 minuter i sträck för att undvika stelhet.

● Undvik att halta, att halta belastar andra delar av kroppen felaktigt. Då kan en krycka eller stav vara bra. Fråga en fysioterapeut.

● Sträva efter en optimal kroppsvikt. Övervikt innebär extra belastning på lederna.

● Styrketräna lårmuskulaturen för att bära upp vikten och minska belastningen på knälederna.

● Kontrollera dagligen rörligheten i de leder du har problem med. Det gäller speciellt höftleden där artrosen medför minskad rörlighet, vilket i sin tur medför ökande smärta vid mindre rörelser och därmed kortare steg.

● Försök att röra på dig 30 minuter om dagen.

● Den bästa träningen är den som blir gjord.

● Det man tränar blir man bra på. Fundera på om det är någon funktion som har blivit lite sämre och öva upp den.

Källa: Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
 

Läs även artikeln "Gick ner i vikt – blev av med artros"

Mer läsning om artros

https://reumatiker.se

Artros.org

1177 om knäledsartros
1177 om höftledsartros

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här