Marcus Järvinen. Utgå alltid ifrån dig själv, är Mårten Nyléns främsta tips.

Så optimerar du din viktnedgång

Är du redo att förändra ditt liv men är osäker på hur du ska göra för att få maximal effekt? Här ger Wellobes träningsexpert Mårten Nylén sina tips.

Nå din målvikt – med våra smarta verktyg
Alla människor går ner i vikt i olika takt, varför är det så?
– Det är flera faktorer som spelar in i en viktminskingsprocess, men framförallt handlar det om att vi alla är olika individer med olika förutsättningar i allt från genetik, socialt arv och livsstil till muskelmassa och ålder. Därför är det viktigt att alltid utgå ifrån sig själv och sina egna förutsättningar och inte jämföra sig med andra när man gör en livsstilsförändring.

Har den som väger mer lättare att gå ner mer i vikt?

– Den som väger mer har oftast enklare att gå ner mer i kilo, men det är inte säkert att det blir så stor skillnad procentuellt. Viktminskning handlar inte heller bara om att tappa fett, den påverkas även av vilken kroppstyp, muskelmassa och skelett du har från början. Återigen är det viktigt att se på vad just du har för förutsättningar för att kunna sätta rimliga mål.

Många tappar mycket i vikt i början, varför är det så?
– Framförallt kan det bero på att kaloriintaget och kaloriförbrukningen ändras när man börjar äta bättre och motionera mer, men det är också vanligt att man tappar en hel del vätska och slaggprodukter i början. Om man drar ner för mycket på kaloriintag och börjar träna väldigt mycket kan man också börja tappa en del muskelmassa, därför är mitt tips är att inte gå ut för hårt i början.

Hur får man kroppen att svara så bra som möjligt när man försöker gå ner i vikt?

– Framförallt handlar det om att se över det jag brukar kalla för "Balansbordets fyra faktorer": motion, kost, sömn/återhämtning och stress. För att få kroppen att svara bra behöver man balansera dessa fyra faktorer genom att röra på sig regelbundet, äta någorlunda bra, försöka sova hyfsat och stressa lagom. Tar det stopp någonstans får vi lokalisera var det brister mest och åtgärda där. Sömn och stress är till exempel faktorer som påverkar vikten bra mycket mer än vad många tror.

Bli medlem från 179 kr/månad

Mårtens bästa tips

1. Jämför dig inte med andra. Vi är alla individer med olika förutsättningar och kroppar. Utgå alltid ifrån dig själv, din utgångspunk och vilka mål du har.
2. Fastna inte i vad du inte kan göra. Har du svårt att träna, ge inte upp för det. Det finns alltid något du kan göra och det är där du bör sätta fokus.
3. Ställ inte för höga krav på dig själv. Varje steg framåt är ett steg i rätt riktning. Livet är en resa, utvärdera hela tiden och ta nya tag om något gått fel.
3. Må bra på vägen! Det svåra är många gånger inte att gå ner i vikt utan att hålla vikten. Det gör du bäst genom att skapa en hållbar livsstil som gör att du mår bra.

Så håller du balansbordet stabilt

Motion – Rör på dig mycket och ofta. Att få in vardagsmotion och rörelsepauser i livet är ett lätt och bra sätt.
Mat – Tänk på att vi alla är olika. Anpassa din kosthållning efter dig, dina behov och målsättningar.
Sömn – Glöm inte bort att sköta din sömn och återhämtning. Om du motionerar och äter någorlunda bra blir oddsen bättre att du lyckas.
Stress – Stress kan många gånger vara svår att undvika, men genom att försöka motionera, sova och äta bra kan du rusta dig bättre mot den.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg