Getty Images

Lista: 6 vanliga fel du gör när du vill gå ner i vikt

Att gå ner i vikt går lättare för vissa än för andra. Har du svårt att nå just ditt viktmål? Kika på vår lista – här är 6 vanliga misstag vi gör när vi försöker tappa kilon.

Få fler tips och råd – som medlem
JUST NU: En månad på köpet

1. Du äter för lite

När du äter mindre än vad du behöver skriker kroppen till slut efter energi och det finns stor risk för överätning. Planera därför dina måltider i förväg så minskar den risken. Äter du för lite kan dessutom kroppens egna förbränningsnivå sjunka eftersom den vänjer sig vid ett lågt energiintag.

2. Du hoppar över måltider

Många tror att ett effektivt sätt är att utesluta vissa måltider. Statistiken visar faktiskt tvärtom. Hoppar du över måltider är risken snarare att du tappar kontrollen och överäter. För de flesta fungerar det bäst att äta frukost, lunch och middag varje dag. En del behöver dessutom 1-3 mellanmål beroende på hur aktiva de är eller hur lång tid det går mellan måltiderna. Ett sådant kan bestå av en frukt, macka eller liknande.

JUST NU: En månad på köpet!

3. Du vågar inte gå hungrig

Man behöver inte stilla en kurrande mage på en gång, så länge man faktiskt inte har ätit för lite. Att gå runt och vara superhungrig är däremot varken nödvändigt eller något att rekommendera heller.

4. Du har en skev bild av vad som krävs

Många strävar efter att göra allt perfekt och pendlar mellan det perfekta och överätande. Men livet är inte svart eller vitt, inte heller det man äter. Så gör en plan för vad du vill uppnå och hur du ska gå tillväga för att göra det. Följ sedan den, det räcker. Men belöna dig själv när du har uppnått dina mål och fira det som firas kan – dock inte med något att äta.

5. Du lär dig inte av tidigare försök

Har du provat att gå ner i vikt tidigare så har du också facit i hand. Om en metod inte fungerar, begå då inte samma misstag flera gånger. Det handlar inte om dålig karaktär och det är inte ”bara är att skärpa till sig”. Du behöver använda rätt verktyg för att lyckas. Du är alltså inte hopplös.
Ta hjälp av Wellobe – du också

6. Du ger upp för tidigt

En hälsoresa med nya kost- och träningsvanor kan vara kämpigt i början. Får du inte heller då de resultat du förväntat dig är det lätt att kasta in handduken. Men håll i! Orkar du fortsätta kommer också resultaten till slut, och med det också mer motivation.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här