Getty images

Så enkelt går du ner 10 kg

Har det blivit lite för mycket av det goda i sommar?
Ingen fara, vi hjälper dig att komma i form igen.
Det är faktiskt enklare än du tror.

Få hjälp att nå dina mål
Att komma i form igen efter en period av god mat, dryck och kanske lite mindre fysisk rörelse än vanligt kan liknas vid att vara på en roadtrip. Ibland behöver du ta stanna för att tanka, kissa eller bara ta en bensträckare. Men det behöver inte betyda att alla mil du har kört har varit förgäves, eller hur? När du är redo är det bara att sätta sig bakom ratten igen och köra vidare.
– En mer förlåtande inställning gör att du inte blir antingen av eller på, det blir i stället en pågående process, Josefine Jonasson, Leg. Dietist på Wellobe*.

JUST NU: 50% rabatt

Så kommer du igång

Det hela är egentligen busenkelt. För att gå ner 1 kilo i vikt behöver du lägga dig på ett underskott på 7 000 kilokalorier. Ett underskott på 1 000 kilokalorier om dagen innebär alltså att du kan gå ner 1 kilo på en vecka. Vill du då gå ner 10 kilo, så ja, ge det 10 veckor bara. Ett större underskott än 1 000 kilokalorier om dagen är ingenting vi rekommenderar, eftersom du då riskerar att gå miste om viktig näring som din kropp behöver.

Så gör du

Så hur gör man då konkret för att hamna på ett underskott?
Även det har en relativt enkel lösning. Antingen minskar du bara mängden mat eller så ökar du mängden motion, det vill säga antingen tillför du lite mindre energi än du gör av med eller så gör du av med mer energi än du tillför. Bäst är förstås att skapa en bra balans mellan båda dessa alternativ. Vill du snabba på förbränningen kan det vara bra att satsa på en hel del styrketräning, för ju mer muskelmassa desto högre förbränning.

”Ta en dag i taget”

Ett fel många gör är att följa "allt-eller-inget-principen", menar Josefine Jonasson, Leg. Dietist på Wellobe*. Kanske har man släppt rutinerna under semestern och då är det lätt att tänka att man ändå redan har förstört allt och lika gärna kan fortsätta så".
Därefter kanske det helt växlar över till "jag ska aldrig mer äta godis eller dricka vin”, men den inställningen är inte heller bra.
– Den berömda "aldrigheten" kan vara alldeles för tung. Dessutom är den antagligen vare sig nödvändig eller rimlig. Försök snarare att skapa en bra balans, ta en dag i taget och sluta se dig själv som ett offer. Att försöka äta lite bättre och röra på sig mer handlar ju om att ge sig själv någonting bra – chansen till ett friskare liv. En mer förlåtande inställning gör dessutom att det inte blir av eller på, det blir istället en pågående process, säger Josefine Jonasson.
Nå dina hälsomål – som medlem

Hitta din grej

Wellobe har två metoder för viktnedgång, klassisk och 5:2. Båda bygger på kaloriräkning. Bestäm dig för vilken metod du vill följa – klassisk, med samma antal kalorier varje dag, eller 5:2, med färre kalorier två dagar i veckan.
Fritt fram att ändra sig
– Kanske upptäcker du att den metod du valt för din viktnedgång inte passar dig. Ge då inte upp utan byt, utan avbrott. Det är i avbrotten man går upp i vikt. Ta det inte så allvarligt, följ det som motiverar dig och känns roligt, säger Josefine Jonasson.
Hitta dina fällor
– Om du vet att du triggas av godis och inte kan sluta äta, kanske du ska låta bli det helt under en period.
Spara njutningen
– Äter du en kanelbulle varje dag blir det en vana och då räcker det inte med en bulle till kaffet när helgen kommer, då vill du ha minst en biskvi också. Om du i stället sparar kanelbullen till helgen, så blir den desto godare.
Behöver du mellis?
– Är du en person som lätt blir sugen på sött och fett när du blir hungrig? Säkra upp med mellanmål bestående av till exempel ett ägg eller en frukt. Samtidigt är det inget magiskt med mellanmålen så om du klarar dig utan så går det lika bra.
Pausa med eftertanke
– Om du av någon anledning behöver ta en paus och sluta räkna kalorier – ta inte paus helt och hållet. Behåll ditt hälsosamma tänk.
Känner du igen dig?

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här