Getty Images

11 tips: Så skapar du tid för rörelse

”Jag hinner inte träna den här veckan”. Känner du igen dig?
Även om vi också behöver vila ibland är det bra att veta att motion och rörelse inte alls behöver ta den tid du tror.
Leila Söderholm, motivationsexpert på Wellobe, ger dig 11 konkreta tips på hur du kan få in rörelse på ett effektivt sätt.

Få fler tips på hur du ska äta och träna – som medlem

All rörelse ger effekt – och så är det! Sprillans ny svensk forskning visar tydligt att motion eller träning i liten mängd gör skillnad för hälsan. Här kommer mina tips, kolla vilka som passar dig bäst!

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Gåprata

Varje gång telefonen ringer så res dig upp och gå omkring och prata. Dra på dig jackan och skorna och gå ut, speciellt varje samtal som är lite längre. Ta en snabb promenad under samtalet.

Gör övningar i vardagsrummet

Starta dagen med ett kort träningspass i vardagsrummet. Övningar som benböj, armhävningar, situps, rygglyft, upphopp, jägarvila, höftlyft, utfall och många fler går utmärkt att göra på liten yta. Som bonus kommer du att känna dig mycket mer koncentrerad och mindre stressad under dagen.

Gör 10 reps i köket

Varje gång du passerar över tröskeln till köket, så gör du dagens övning! Under en hel dag så gör du 10 benböj varje gång du är i köket. Nästa dag så blir det armhävningar mot köksbänken. Byt övning varje dag så du går igenom kroppen på en vecka. Det går att få ihop väldigt bra träning på det här sättet. Tävla mot en kompis om att få ihop flest repetitioner.

Undvik bilen

Gå, spring eller cykla när du behöver transportera dig. Är det långa sträckor så ställ bilen en bit på väg och använd resten av sträckan till motion.

Lunchträning

Använd delar av lunchen till rörelse. Ät först och gå sen ut på en härlig promenad. Det kommer att göra din eftermiddag mycket piggare. Vill du få upp pulsen men inte bli svettig? Höj pulsen i korta 30 minuters intervaller.

Styrketräna hemma

Köp ett par hantlar, plocka på dig två stenar eller använd petflaskor. Gör ett pass med 10 upprepningar av varje övning och träna igenom kroppen.

Dansa som en galning

Använd din favoritlåt, se till att du blir andfådd. Glädjen, lugnet och en skön känsla i kroppen efteråt är bara en del av vinsten.

Starta din hälsoresa idag – bli medlem här

Motionera så tidigt som möjligt

Sannolikheten att rörelsen blir av är större om du tränar på morgonen eller under dagen. Då kan du leva på känslan ända fram till läggdags. Kan du bara träna på kvällstid och behöver draghjälp? Boka ett pass med en kompis eller anlita en PT.

Träna digitalt

Använd digitala pass, där du följer instruktören hemma i vardagsrummet. Perfekt träning och väldigt tidseffektivt.

Backintervaller

Gå till en backe och pressa upp tempot gående eller springande uppför backen. Upprepa 8-12 gånger. Gå ner och återhämta dig innan du startar nästa attack på backen. Ett kort pass med mycket puls gör underverk för konditionen.

Hoppa hopprep

Sätt en timer i mobilen. Värm upp ordentligt innan och se till att vaderna är varma genom att göra tåhävningar. Timer: 1 minut av att hoppa vanligt, 1 minut på ett ben, 1 minut andra benet, 1 minut. Bestäm själv hur du vill hoppa och hur länge.

Vill du ha mer vägledning? Här hittar du ALLA våra träningsprogram

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här