Gått upp vikt på sistone? Läs vidare här.

5 skäl att du går upp i vikt

Har du gått upp snabbt i vikt på sistone? Viktuppgång beror ofta på dåliga matvanor, men det finns fall där kosten inte är orsaken. Här är fem möjliga anledningar.

Kolla om du kan nå DIN målvikt – med vår metod

Du tränar mindre

Du kanske spelade en lagidrott under lång tid med träning och match flera dagar i veckan? Då hade du ett högt energibehov, och kunde äta mycket utan att gå upp i vikt. Sen slutade du med din sport – och fortsatte äta lika mycket. Det är många som känner igen sig i situationen och den leder i många fall till viktuppgång. Vill du gå ner i vikt eller hålla vikten kan du hitta nya sätt att röra på dig eller dra ned på kalorierna.

JUST NU: 50% rabatt

Du får färre tillfällen att röra dig

Promenadavståndet till jobbet kanske bytts ut till att du måste ta bilen? Försvinner delar av vardagsmotionen blir du av med tillfällen att göra av med energi. Det kan också handla om att du börjat ta hissen i stället för trapporna eller inte har tid för en lunchpromenad.

Du har blivit äldre

Det här kan du så klart inte göra någonting åt. Vi åldras allihopa, och det förändrar vår ämnesomsättning på så sätt att vi får svårare att bränna kalorier. En orsak till det är att vi tappar muskelmassa – muskler ökar din förbränning även i viloläge.

Du stressar för mycket

Att bli stressad ibland behöver inte vara något farligt, faktum är att det är bra för oss eftersom det frigör det viktiga hormonet kortisol. Men är du kroniskt stressad får det negativa konsekvenser. En amerikansk studie från förra året visar bland annat att det finns ett samband mellan höga nivåer av kortisol och fettmassa.

Du sover för dåligt

Att inte sova tillräckligt kan få flera konsekvenser, en av dem är att du kan gå upp i vikt även om du inte vill det. När din dygnsrytm förändras kan det påverka dina hormoner och ämnesomsättning. Dessutom är sannolikheten att du får i dig mer kalorier när du är vaken längre än vanligt.

Få hjälp med din vikt – som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här