Sofia Yoo

Därför kan musik öka ditt resultat

Puls, rytm – och favoritlåten på högsta volym i lurarna.
Att lyssnar på musik när du tränar kan förhöja din prestation.
– Det ger en förändrad sinnesstämning och motivation, vilket i sin tur kan leda till bättre resultat, säger Fredrik Engström, musikterapeut.

Går det trögt med träningen? Testa i så fall att peppa dig själv med hjälp av din favoritmusik. Det funkar faktiskt bättre än du tror. Att man blir alldeles sprallig i kroppen när man hör en viss låt är nämligen ingen tillfällighet, menar Fredrik Engström.
– Lyssnar du på en sång som du förknippar med en specifik händelse kan den väcka samma känslor nu som då, oavsett om de är positiva eller negativa. För det mesta förknippar vi dock musik till något positivt och därför kan det i träningssammanhang faktiskt vara så att du ökar din prestation.
Behöver du mer motivationstips? Kolla här

JUST NU: En månad på köpet!

Ökad hjärnkapacitet

Amerikanska studier visar att musik under träning har en klart positiv inverkan på nervsystemet, bland annat i form av en ökad hjärnkapacitet. Andra fördelar är att såväl prestation, motivation som fysiskt och psykiskt välbefinnande ökar.
– Musik berör oss på djupet och är starkt förbundet med vår identitet, eftersom den påverkar både kropp och sinnen, och vi känner oss vitaliserade av den. Musiken berör oss alla på det ena eller andra sättet och det börjar redan i tidig ålder. Sätt på en upptempo-låt till en ettåring och han eller hon börjar genast gunga, hoppa och visa glädje.

Har du Spotify? Här är vår promenadlista

Testa Wellobes träningsmusik

De allra flesta har säkert en eller flera låtar som de har speciella relationer till, så att testa lite bakgrundsmusik till träningen är ett gott tips. Musiken i dag är ju dessutom så lättillgänglig att det räcker att du tar med dig din smartphone till gymmet eller ut på powerwalken eller löparrundan.
Vill du ha fler tips på hur du får resultat? Bli medlem här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här