Colourbox

Enkelt knep ökar chansen att gå ner i vikt

Alla vet att nyttig mat och träning är bra om man vill gå ner i vikt. Men studier visar att även dagboksskrivande kan minska midjemåttet.
– Genom att skriva upp vad, när och hur mycket man äter blir man mer medveten. Samtidigt blir det svårare att lura sig själv, säger Josefine Jonasson, dietist på Wellobe.

Ett av de mest effektiva hjälpmedlen för att gå ner i vikt är att anteckna allting man äter. Det visar en studie vid Kaiser Permanente's Center for Health Research i Portland i USA år 2008, som är en av de mest omfattande försök som någonsin har gjorts kring viktminskning.
– De deltagare som förde dagbok blev av med dubbelt så mycket vikt som övriga deltagare, vilket tyder på att den enkla lösningen att anteckna allting man äter faktiskt hjälper folk att konsumera färre kalorier, säger huvudförfattare Jack Hollis på KPCH:s hemsida.

”Det viktigaste är att hålla fokus”

Josefine Jonasson, dietist på Wellobe, instämmer. Hon har arbetat med viktminskning sedan 1998 – bland annat på Överviktsenheten på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge i Stockholm och på Wellobe, som är en svensk viktminskningstjänst på webben.
Vilket är det vanligaste problemet som folk som försöker gå ner i vikt stöter på?
– Många går ut för hårt och blir väldigt svartvita i sitt ätande. Sedan är det väldigt vanligt att man bestämmer sig för att gå ner i vikt, men utan att ha någon ordentlig plan för hur man ska göra det, säger Josefine Jonasson.
Vad är dina kommentarer till resultaten i den här studien?
– Jag tycker att studien visar att det viktigaste inte är hur noggrann man är i bokföringen, utan att man håller fokus genom att hela tiden påminna sig själv om vad man håller på med och vad man prioriterar.

JUST NU: En månad på köpet!

”En fördel är om man kan anteckna allting direkt”

På Wellobe är den så kallade matdagboken eller loggboken också själva kärnan, berättar Josefine Jonasson. Där bokför man allting som man äter, dricker och rör på sig varje dag. Man får också en återkoppling på detta genom att programmet räknar ut såväl mängden energi, fett, kolhydrater som protein i maten samt även energiförbrukningen från motionen.
– En stor fördel när man för matdagbok är om man kan anteckna allting man har ätit i direkt anslutning till måltiden, annars är det lätt att man glömmer bort det. Via Wellobes nya mobilapp kan man det – och dessutom nå sitt program och sina inställningar när man vill. Att ta upp mobilen och lägga in vad man åt till lunch direkt efteråt, eller på tunnelbanan eller bussen hem är vare sig speciellt svårt eller särskilt tidskrävande.

Personlig rådgivning kring mat, motion och motivation

Ytterligare en fördel med Wellobe är att man i dag kan nå ut till så många fler, menar Josefine Jonasson. Vården har inte möjlighet att ta emot alla som behöver hjälp med sin övervikt.
– Man gör väldigt mycket för några få och när vi startade Wellobe 2003 var det just det vi insåg att vi behövde förändra. Vi behövde göra tvärtom och erbjuda fler hjälp men med mindre insats. I dag kan vi på Wellobe hjälpa alla som behöver, genom att erbjuda de verktyg som behövs för att klara sig en bra bit själv redan vid några kilos övervikt. Och medlemmarna har dessutom väldigt stor glädje av varandra, via vårt sociala forum på nätet.

Behöver DU hjälp med din vikt? Bli medlem här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här