Sofia Yoo

Annie Lööf om partiledarlivet

Hur håller en partiledare sig i form? Det vet Centerpartiets Annie Lööf. Wellobe har träffat henne i Almedalen och fått en pratstund.

Vad är Wellobe? Läs mer här

Har man ett hektiskt schema med såväl nya städer som länder inbokade i princip varje dag, är det inte alltid lätt att behålla sina goda vanor. Så hur går man till väga?
Det vet Annie Lööf, som både är partiledare och närings- och regionminister.
– Jag jobbar konstant, varje dag och varje vecka, men försöker ändå alltid hitta tid att träna tre-fyra gånger i veckan. Dessutom försöker jag sova minst sex timmar varje natt och även äta så nyttigt jag kan, säger hon.

Vilken träningsform föredrar du?

– Det är lite blandat, men för det mesta springer jag – framför allt i skogen. Jag tycker det är skönt att få komma ut i naturen och höra skogens tystnad. Men ibland går jag även på gym.

Så du har alltid med dig dina löparskor i resväskan?
– Ja, det kan man väl säga. Både när jag reser inom landet och utomlands. För mig har löpningen inneburit att jag inte behöver planera så mycket. Får man fyrtio minuter över så hinner man faktiskt ge sig ut och springa på morgonen eller kvällen.
Och hur håller du koll på kosten?
– Tja, när man reser så mycket som jag gör så blir det mycket snabbmat. Man kanske stannar till på en vägkrog eller utmed vägen, men då finns det ju ofta wraps och sallader också. Överlag försöker jag välja hyfsat nyttiga alternativ, även om jag lever ett väldigt intensivt och stressigt liv. Jag tycker det är fantastiskt roligt, men man måste ju hålla ihop som människa också – och då är regelbunden träning och bra kost jätteviktigt.

Annie Lööfs bästa hälsotips
– Sätt tydliga privata mål, det gör jag. Jag försöker träna minst tre till fyra gånger i veckan och sova minst sex timmar per natt. Sedan är det så klart väldigt olika från person till person, men då mår i alla fall jag som allra bäst.
Har du fastnat? Få de verktyg du behöver för att gå ner i vikt här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här