Magnus Liam Karlsson/Unsplash

9 sätt att vardagsträna för att hålla formen – under sommaren

Semester är lika med total vila för många, underbart och ljuvligt på alla sätt. Men om semestern består enbart av vila och minimalt med rörelse, då är det sällan att vi går ur sommaren i samma form som vi startade med.
Här tipsar Leila Söderholm om hur du behåller formen under sommaren.

Vill du hålla koll på kost och träning och skapa nya vanor? Bli medlem här!

Det är nu under den ljusa varmare årstiden som vi har större tillgång till naturen och dess unika träningsmöjligheter, vi behöver inte åka till ett gym eller boka ett pass någonstans. Det räcker faktiskt att bara kliva ut genom dörren så finns det massor att göra för att behålla en aktiv livsstil och behålla formen stabil.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Varför är det bra att röra under semestern?

Rörelse gör att musklerna arbetar vilket påverkar flera hundra processer i kroppen positivt. En bra kondition ger mer energi, bättre sömn och motion reducerar stress samt ger hjärnan ett starkare bromssystem mot stress. Flera signalsubstanser och hormoner som skapar glädje, lugn och trygghet aktiveras när vi blir varma, andfådda och svettiga och hjärnan får en signal att skapa nya hjärnceller. Allt det här sammantaget gör att vi kommer tillbaka efter semestern inte bara utvilade utan också fulla med energi, kreativitet och en helt annan ork att ta oss an våra vanliga liv som de ut när vi inte är lediga.

Hur mycket bör jag röra på mig under sommaren?

Ett bra mindset på semestern är att försöka bibehålla formen och konditionen samt lägga extra fokus på vardagsrörelse. Semester kanske inte är tiden för att slå rekord eller nya tuffa utmaningar. Underhåll det du har genom att göra det enkelt. Under sommaren så är det viktigt att njuta utan att känna press från olika måsten. Det är en utmärkt tid att låta kroppen återhämta sig från dåliga arbetsställningar som kanske ger smärta och obehag. Stärk upp de områden i kroppen som behöver extra kärlek, oavsett vilket yrke man har så arbetar kroppen framåt och däremellan så sitter de allra flesta för många timmar per dygn. Det ger kroppen en muskelobalans och just semestern är en perfekt tid att fixa till det. 

Är du van att träna regelbundet och inte har några som helst problem att fortsätta med det under semestern, då kör du vidare som vanligt. 

Är du en person som vet att det kommer att kännas motigt och svårt, då bjuder vi på våra tips nedan. 

Vill du hålla koll på kost och träning och skapa nya vanor? Bli medlem här!

Checklista för Stabil sommarform:

  1. Rör dig aktivt varannan dag och se fram emot din helt lediga dag!
  2. Använd naturens magiska värld promenera, cykla, simma och spring i naturen. 
  3. Lek med barn och vuxna, gör boll-lekar, tävlingar och utmaningar till varandra. 
  4. Involvera grannar, familj och vänner, hjälp varandra att träna tillsammans.
  5. Vilka områden behöver extra kärlek på din kropp. Axlar, rygg och nacke, brukar behöva tas om hand om lite extra med några lätta övningar. 
  6. Yoga, stretcha ut hela kroppen eller fokusera på att öppna upp bröstet genom stretchövningar för bröstmuskulaturen. 
  7. Hantera stress med god sömn, andningsövningar, meditation, träning och gör saker du har passion för. 
  8. Använd vardagsmotion, klippa gräset, kratta, promenader, besök på stranden, cykelturen till affären, allt du gör räknas. 
  9. Tänk alltid bättre med lite än inget alls! 

Håll igång kroppen under sommarens lata dagar!

Ljuset gör också sitt, dygnet har så många fler timmar eftersom solen går upp mycket tidigare och det är ljust till sent på kvällen. Det gör att en sen promenad efter middagen går alldeles utmärkt att få till även om klockan är efter åtta på kvällen. Ett annat bra trick är att starta dagen med en snabb powerwalk och ta del av en frisk, krispig morgon innan det är dags att vända hem och äta en lång god frukost. Lyssna på sommarpratarna, poddar du gillar eller lyssna på en bok samtidigt som du tränar eller njut av naturens ljud, lukter och fantastiska landskap.

Mottot är att njuta av ledigheten men lägga in rörelse som ökar njutningen ännu mer och framför allt gör dig piggare och mer hållbar.

Vill du hålla koll på kost och träning och skapa nya vanor? Bli medlem här!

Följ oss för mer inspo:
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Mårten på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här