Getty Images. Träna före frukost? Det är inget mirakelknep för viktnedgång.

Tipsen om viktnedgång du kan strunta i

Träna före frukost? Ät inte sent på kvällen? Det kryllar av råd för hur du bäst går ner i vikt – men långt ifrån alla stämmer i praktiken. Här är fem tips det inte finns belägg för.

Kolla om du kan nå DIN målvikt – med vår metod

Ät inte sent på kvällen
Det finns en viss sanning i det här: Kroppen är bättre att ta hand om näring och energi på dagtid. Det är med andra ord bättre att äta under dygnets ljusa timmar om du måste välja.
Men vad det gäller just viktnedgång är det viktigaste inte när du äter, utan vad.
Kroppens energibalans sträcker sig över en längre tid än bara några timmar, så vill du gå ned i vikt ska du se till att göra av med fler kalorier än du får i dig på en daglig basis.

Dela upp måltiderna och ät mindre åt gången
Här handlar det alltså inte om att äta mindre totalt sett, utan ”knepet” är bara att äta mer ofta men en mindre mängd per tillfälle.
Det finns dock ingen forskning som talar för att det skulle vara mer effektivt än något annat upplägg för dig som vill gå ner i vikt. Det finns visserligen studier som pekar på att väldigt få måltider per dag, en eller två, ökar hungern under resten av dagen vilket kan öka risken att få i sig mer energi än planerat.
Men ur ett längre perspektiv har antalet måltider ingen betydande roll.
Så fungerar Wellobe

Träna före frukost
En riktig klassiker som också innehåller delar som stämmer. Det är nämligen så att du förbränner mer fett för stunden om du tränar före frukost än om du skulle göra det efteråt.
Men precis som det är energiintaget över hela dygnet som spelar roll är det inte när du tränar som är det viktiga, utan att du gör det. I ett längre perspektiv finns det helt enkelt inga belägg för att den som tränar före frukost går ner mer i vikt över tid än den som inte gör det.
Nå din målvikt med vår metod

Du måste äta frukost
Vi kan ta det en sväng till: För energibalansen spelar det ingen större roll när du äter eller hur många mål du äter per dag. Att just frukosten skulle ha en magisk inverkan på viktnedgång stämmer helt enkelt inte, enligt dagens forskning.
Ät frukost om du vill, skippa frukosten om du föredrar det.
Träna dig till ”slanka” muskler
Är du muskulös och vill gå ned i vikt genom att få mindre muskler? Då fungerar det inte att styrketräna med lättare vikter och göra många repetitioner.
Vill du bli av med muskelmassa och få slankare muskler måste du sluta styrketräna och få dig mindre kalorier än tidigare. Men frågan är varför du skulle vilja göra det, när det som händer är att musklerna på din kropp tar mindre plats och ersätts av fett.

Bli medlem HÄR

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg