Extrem träning och för lite mat är ingen hållbar metod för att gå ner i vikt.

Därför ska du inte stressa med din viktnedgång

Trots att det är lockande att hoppa på dieter som utlovar snabba resultat är det inte den hälsosamma vägen om du vill att din viktnedgång ska hålla på sikt.
Att förändra vanor kring kost, träning och livsstil tar tid för kroppen att anpassa sig till.
Här är 4 skäl till varför du inte ska stressa.

Gå ner i vikt i din egen takt – med Wellobe

JUST NU: 50% rabatt

Att gå ner i vikt är en process. Vi vill ofta se snabba resultat och drar oss till snabba viktminskningsprogram och metoder, som vi följer under en begränsad tid. Problemet med dessa viktminskningsmetoder är dock att de sällan håller långsiktigt och när du slutar med programmet finns risken att du ökar i vikt igen. Då det tar tid för din kropp att anpassa sig till en ny kost och livsstilsförändringar, är det bättre att ta det långsamt.

Här är några anledningar till varför vi inte behöver påskynda eller stressa med att gå ner i vikt.

JUST NU: 50% rabatt

1. Det kan vara ohälsosamt att gå ner i vikt för snabbt

Om du försöker gå ner i vikt för snabbt kan det vara dåligt för hälsan. Om du drastiskt begränsar dina kalorier och äter för lite kan din kropp tro att du svälter och går in i ”överlevnadsläge”. Det innebär att kroppen i det läget kan börja lagra så mycket fett som möjligt, för att instinkten är överlevnad. Det är inte hälsosamt för kroppen. Du kan också försätta din kropp i stresstillstånd som kan leda till hälsoproblem och sjukdomar.

Utfallen av snabba viktminskningsmetoder är i bästa fall att du lyckas gå ner i vikt, men risken är stor att du sedan lägger på dig samma vikt igen när du slutar. I värsta fall kan du skada din kropp och drabbas av hälsoproblem.

Behöver du hjälp att nå din målvikt? Bli medlem HÄR

2. Du kommer sannolikt inte hålla nya vikten

Om du rusar dig igenom viktminskningsprocessen kommer du sannolikt inte kunna bibehålla den nya vikten långsiktigt. Ja, du kan se snabba resultat, men dessvärre håller de sällan i längden. Om du följer snabba dieter, tränar överdrivet många timmar per dag eller något annat mer extremt kommer du sannolikt inte att kunna upprätthålla detta levnadssätt. Viktminskning som håller i längden sker via kost- och träningsplaner som hjälper dig gå ner i vikt på sikt, i ett sunt tempo där kroppen successivt anpassar sig efter ditt nya levnadssätt. Gör hälsosamma förändringar och försök inte att förändra allt på en gång.

Vill du inte gå ner i vikt, men hålla vikten? Testa vårt ”hålla nollan”-program

3. Viktnedgång handlar om mer än bara kaloriintaget

Att gå ner i vikt handlar inte bara om hur många kalorier du förbrukar. Det handlar om att hantera dina portionsstorlekar, att äta rätt mat för din kropp och ditt hälsotillstånd. Du behöver se till att du äter tillräckligt med protein och fibrer, till exempel, och minskar på onyttigheter.

Se till att du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler och att du äter en hälsosam blandning av kolhydrater, fetter och proteiner.

4. Ta reda på varför du är överviktig och vad som orsakar det

Innan du börjar gå ner i vikt behöver du ta reda på varför du är överviktig och vad som orsakar det. Se över dina vanor, till exempel om det är så att du inte äter tillräckligt med hälsosam mat, tränar regelbundet, att du sover dåligt eller om du är stressad. Du kan också behöva ta hänsyn till andra faktorer och se vad du kan göra för att förbättra din hälsa. Du kanske till exempel har problem med sköldkörteln eller lider av en annan sjukdom som orsakar din viktökning. Se till att du är frisk innan du börjar gå ner i vikt.

För att sammanfatta är viktminskning en process som man inte bör skynda på. Ge din kropp tid att anpassa sig till dina nya vanor och rutiner. Det är även sunt att ta processen i ett långsammare tempo för att du ska kunna hålla motivationen uppe och inte tröttna, och därmed sluta med dina nya hälsosamma vanor. Ta det i ett tempo som är hållbart, som du vet att du kommer att kunna hålla i. Var snäll mot dig själv i processen och ha tålamod – då kommer resultaten, och de håller långsiktigt.

Läs också:

Sömn och vikt: Så hänger det ihop

Allt det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här