Inte ens Leila tycker att det är kul att träna jämnt.

Så tränar du upp viljans kraft

”Hitta något du tycker är roligt!” Så lyder ofta råden när det gäller träning.
Men om sanningen ska fram så ÄR det inte alltid kul att träna.
Här är våra tips på hur du motiverar dig själv.

Känner du igen dig? Nå din målvikt – med våra verktyg

Visst är det bra och kul om du hittar någonting du tycker är roligt. Men om sanningen ska fram är det många människor som faktiskt aldrig gör det. Och gör man det, så kanske det i ärlighetens namn också bara i början. Så vad gör man om man aldrig riktigt hittar det där roliga? Eller om det roliga efter ett tag blir tråkigt?
Jag tycker att det är viktigt att poängtera att det faktiskt inte alltid ÄR kul att träna. Det är inte alltid vi gör det glatt fnittrande. Det är till och med sällan vi längtar efter att röra på oss.

Kolla: Hur mycket kan du gå ner i vikt – med våra verktyg

JUST NU: 50% rabatt

”Vi har alla surdegar”

Det är likadant i vår vardag, både hemma och på jobbet. Vi har alla "surdegar" som vi släpar med oss dag efter dag. Istället för att rensa ur den där garderoben som slänger ut sitt innehåll över den som öppnar dörren väljer vi att ställa skorna rakt i hallen. Och istället för att ta tag i den där rapporten som kräver timmar av tankeverksamhet pillar vi med mailen och gör någonting enklare. Våra hjärnor väljer helt enkelt att hellre fokusera på sådant som är enkelt och gör att vårt belöningssystem kickas igång.

Viljans kraft

Många letar hela sina liv efter den där stunden av "flow" och tänker att "nu, den här gången kommer jag att hitta det". Men ibland måste vi bara aktivt välja att med viljekraft ta oss igenom olika tunga uppgifter för att komma ut starkare på andra sidan. Och när den där garderoben väl är urstädad eller rapporten skriven hittar vi ofta kraft till andra saker bara för att vi är så fulla av motivation.
Nej, det ÄR inte alltid roligt att röra på sig. Men kanske är det någonting du bara måste göra för att kunna leva ett liv där du inte tvingas välja bort saker för att du inte orkar. Kanske bara måste du göra för att minska risken för sjukdomar och istället öka glädjen, förbättra sömnen och hantera vardagsstressen.

Fira din nöjdhet efteråt

Är det roligt? Nej, kanske aldrig! Däremot är det enormt skönt efteråt tack vare utsöndringen av alla hormoner. Och det är den känslan du ska öva på att längta efter. Det är den känslan du ska fira så att den sparas som ett bokmärke i din hjärna. Fortsätt sträva efter den kicken och fira din nöjdhet efteråt, för den kommer att ge dig motivation – igen och igen. Och att just den känslan är rolig, så rolig att du till och med kan tänka dig att göra det igen, det tror jag vi alla kan skriva under på.

Ha nu en riktigt rolig vecka!

Få mer motivation – som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här