Börje Thuresson

Hur återfår man sin goda vanor efter semestern?

Är man sjuk eller ledig är det lätt att lägga sunda vanor åt sidan. Och det är såklart inte bra om det är så att man försöker gå ner i vikt. Här är dietisten Josefin Jonassons bästa knep på hur du återfår din motivation.

”Äsch, det där tar jag igen sedan. När semestern väl är slut blir allting mycket lättare.” Känner du igen dig? Då är du långt ifrån ensam. Att lätta lite på trycket när man är ledig är det många som gör. Men sedan är det återigen dags att lämna ungarna på dagis, gå till jobbet, käka lunch och såväl handla som laga middag på kvällen.
– Då inser många att det kanske inte var ledigheten som var den stora utmaningen – utan vardagen, säger Josefine Jonasson.
Kolla: Allt detta får du som medlem i Wellobe

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Undvik att göra det för komplicerat

Det vanligaste misstaget människor gör är att inte ha någon riktig plan. Och då spelar det ingen roll hur många nya kokböcker man än köper om man ändå tror att det ska lösa allting.
– Man tenderar helt enkelt att göra saker och ting alldeles för komplicerade. Men undvik det. Laga någon ny maträtt i veckan, men byt inte ut alla klassiker på en gång. Byt istället ut ingredienserna i dina vanliga recept och förbered en enkel lista på vad du behöver köpa hem. Vardagen är ofta stressig och då underlättar du för dig själv genom att hela tiden ligger steget före.

”Du måste inte vända upp och ner på tillvaron”

Ett annat tips är att fråga dig själv vad det är du vill och utifrån det sätta upp ett tydligt mål. Därefter gäller det att vara öppen för förändringar. För låter du bara vardagen rulla på precis som vanligt, kan du heller inte uppnå nya resultat.
– Tänk dig att du sätter dig i en taxi. Då talar du också alltid om vart du ska. Det är ju inte så att du hoppar in och låter chauffören planlöst bara köra runt. Eller hur? Däremot behöver en förändring inte betyda att du måste vända upp och ner på tillvaron. Det kan räcka med att utgå från samma gamla vanliga rutiner, men med vissa små justeringar.
Bör själva kosten på hösten skilja sig mot kosten på sommaren på något sätt?
– Det beror på vad man vill uppnå, men generellt sett nej. Mitt tips är i så fall att använda fler färskvaror och primörer efter säsong. Då blir matlagningen både roligare och godare.

Josefines fem bästa tips

1) Ladda upp med en bra och stabil frukost
Frukosten är A och O, brukar det heta. Och så är det faktiskt. Inleder du dagen med en stabil frukost ger du ditt blodsocker en bättre chans att fördela sig jämnt över dagen, vilket minskar risken för småsug. Börjar du dagen bra är det rent psykologiskt också lättare att upprätthålla den hälsosamma trenden hela dagen fram till kvällen.

2. Laga egna lunchlådor
Äter du alltid ute på lunchen? Börja då ta med egen lunchlåda. Då håller du lättare koll både på vad och hur mycket du får i dig. Men sätt ribban på en för dig rimlig nivå, kanske genom att börja med matlåda en dag i veckan. Lagar man middag ett par kvällar blir det inte jättesvårt. Planera bara väl och gör lite extra mat. Och köper du hämtmat kan det vara en bra idé att dela upp portionerna de de i princip alltid är större än vad de flesta behöver.

3) Se till att skapa en måltidsordning som passar dig
Att äta frukost, lunch, middag samt ett par mellanmål i mindre portioner är bra. Det jämnar ut blodsockernivån och sprider ut mängden kalorier över dagen. Vad som är en optimal måltidsordning för en person behöver dock inte vara det för en annan. Så se till att hitta din egen takt och mängd.

4) Gör som du brukar (om det har fungerat bra)
Ta lärdom av vad som har fungerat bra och dåligt innan. Vet du till exempel att du äter alldeles för mycket på bufféer så undvik dem eller förbered dig genom att ha strategin klar för hur du ska gå till väga när du väljer mat. Sätt även upp individuella och rimliga mål, som exempelvis att du bara ska äta sötsaker på lördagar.

5) Föreställ dig nästa år – redan nu
Fråga dig själv hur du vill att nästa sommar och höst ska se ut – och se till att svara ärligt. Ju tidigare du planerar hur du ska gå till väga för att uppnå dina mål, desto större chans ger du dig själv. Fastna dock inte på vad du inte får göra, utan tvärtom på allt bra som du genom att leva ett mer hälsosamt liv faktiskt ger till dig själv.
Få fler tips och råd på hur du håller vikten – regelbundet

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här