Sarah Ringström/Getty images. Kostdoktor Rössner: ”Gå ut med hunden – även om du inte har någon.”

Kostdoktorns 13 bästa livsstilstips

Att gå ner i vikt handlar inte om att ”bara skärpa till sig” – det är mycket större än så. Stephan Rössner, professor emeritus, har ägnat hela sitt liv åt att hitta behandlingar mot övervikt och fetma som verkligen kan fungera. Här är hans råd för hur du når din målvikt – och behåller din nya livsstil.

Kom igång med din hälsoresa
1. För dagbok över din mat och motion.
Genom att bokföra det du äter och rör på dig kan du lättare hitta dina fällor och vad som fungerar. Gör det enkelt, via Viktklubbs mobilapp eller helt enkelt bara på ett vanligt papper.

2. Väg dig regelbundet.
Cirka en gång per vecka. Då ser du snabbt om du börjar gå upp eller ner i vikt och kan göra de förändringar som krävs. Ju tidigare desto bättre.

3. Öva dig på att prova nya grönsaker.
Visst kan man gå ner i vikt utan att tycka om grönsaker men det är bara att inse, det blir svårare. Så prova nya grönsaker och utöka din repertoar – du kommer att tacka dig själv.

4. Gå ut med hunden, även om du inte har någon.
Hundägare har inga ursäkter, de går ut med hunden i ur och skur. Har du ingen hund får du gå ut med den du inte har, helt enkelt.

5. Lär dig fettsnåla matlagningsmetoder.
Grilla/halstra/mat i folie/teflonpanna. Genom att använda mindre fett i matlagningen kan du spara in en hel del kalorier som du kan lägga på något roligare om du vill.

6. Läs på innehållsförteckningen.
Lär dig vad du äter och jämför olika produkter med varandra för att hitta bra alternativ.

7. Gå inte på alla myter.
Lita på dig själv och kom ihåg att det inte finns några genvägar.

8. Ha ett kortsiktigt och ett långsiktigt mål.
Delmål hjälper dig att hålla motivationen uppe. Belöna dig själv och då på andra sätt än med mat. Exempelvis kan det handla om att gå ner 3 kilo till en stor fest eller 8 kilo för att slippa din blodtrycksmedicin.

9. Gå ner i vikt tillsammans med en kompis (men tävla inte).
Att tävla kan ge negativ press och är sällan positivt i längden. Att stötta varandra mot ett gemensamt mål är däremot en helt annan sak.  Gör det tillsammans och hjälp varandra.

10. Budgetplanera.
Gör en kaloribudget på samma sätt som du gör en budget med dina pengar. Ska du på fest och vet att du kommer att äta lite extra? Ät en mättande men kalorisnål lunch på dagen och ta en extra promenad eller joggingtur. När man tänker på kalorier i inkomster och utgifter blir det så mycket lättare och mer självklart.

11. Ät inte ute för ofta och när du gör det, välj smart.
- Var försiktig med gratinerat och friterat.
- Tänk på att vegetariskt må innehålla hälsosamma grönsaker men kan samtidigt vara lurig såtillvida att den är full med energirik ost, oljor och nötter.
- Välj vatten framför smaksatta drycker.

12. Drick inte dina kalorier
Och apropå det där med vatten: Bubbla hemma om det är bubblorna du vill åt. Är det läsk, så välj lightläsk. Det är ingen hälsodryck men långt bättre än vanlig sockrad läsk. Tycker du att den smakar annorlunda är det en vanesak. Och vänjer du dig inte: Välj vatten. Och på tal om det, håll dig till minst varannan när du är på fest!

13. Undvik förbud – men ta inte om i onödan
All mat har sitt tillfälle. Så planera så att du kan njuta av festen och bli nöjd på alla sätt, både under tiden och efteråt. Det är alltid bättre med morot än piska (piskan är ändå oätlig). Sätt gränser för dig själv och anamma ITM-metoden. Det var en patient som myntade uttrycket som helt enkelt betyder Inte Ta Mera.

Bli medlem från 179 kr/månad

Behöver du hjälp med DIN hälsa?

Wellobe* startade i samarbete med Karolinska Institutet år 2003, då under namnet Viktklubb. Som medlem får du en kostplan, loggbok och mobilapp så att du kan hålla koll på hur många kalorier du äter och göra av med. Du får även tillgång till tusentals kaloriberäknade recept, träningsprogram och filmer, dina egna framsteg i grafer samt får tips, råd och stöd ifrån några av Sveriges ledande hälsoexperter. Och behöver du extra pepp kan du alltid besöka vårt medlemsforum.
Varmt välkommen till oss!
 

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg