PRIVAT

Så hjälpte experterna Emelie och Jimmy

Som hjälp hade Emelie och Jimmy hälsoinspiratören Leila Söderholm och näringsfysiologen Mats Petersson. De har båda arbetat med att hjälpa människor till en bättre hälsa i många år, Leila är dessutom expert på Wellobe. Här berättar hon mer om vilka verktyg de använde för att hjälpa Emelie och Jimmy.

Känner du igen dig? Få hjälp att nå din målvikt

När man står inför en så stor förändring som Emelie och Jimmy, är det viktigt att förstå varför vi bör göra vissa saker. Allra först började Mats Petersson därför med att förklara vad som händer i kroppen om man är överviktig, hur hårt hjärtat får jobba för att pumpa runt syre till alla organ och vad det innebär i livet.
– En annan viktig ingrediens är självledarskap. Det handlade helt enkelt om att ge Emelie och Jimmy rätt verktyg till att peppa sig själva och att lära dem undvika fällor som gav kortsiktig glädje, säger Leila Söderholm.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Fick varsitt träningsschema

När det gäller träningen fick både Emelie och Jimmy varsitt veckoschema. Eftersom de är olika fick de också olika upplägg, men alla träningsövningar gick att göra hemma utan redskap och de aktiverade hela kroppen.
– Varje pass ställde dessutom krav på såväl hjärta som lungor så att både kondition och styrka skulle förbättras. Vi la även in dagliga promenader samt ett antal intervallpass på crosstrainer, cykel, löpband eller i backe utomhus, säger Leila.

Därför är det bra med pulshöjare

Syftet med att lägga in ett antal pulshöjare var att skruva upp förbränningen. Det i kombination med styrka skapar nämligen så kallade mitokondrier, små "kraftverk" som använder fett och syre som bränsle.
– Varje gång man höjer sin puls och använder musklerna bildas fler, vilket gör det lättare och lättare för kroppen att använda fett som bränsle. Att pressa upp pulsen korta perioder ökar dessutom syreupptagningsförmågan, vilket gör att kroppen kan bränna mer, förklarar Leila.
Låt våra experter hjälpa dig nå DIN målvikt

Individuella kostupplägg

När det kommer till kosten utformade Mats Petersson varsitt upplägg till Emelie och Jimmy. Eftersom Emelie behövde jobba bort sitt sötsug fick hon utesluta all sockerliknande mat samt se över sina portionsstorlekar, medan Jimmy fick arbeta med periodisk fasta samt se över vad och när han åt.
– Båda hade dessutom rensat ut en hel del onyttig mat och slutat småäta redan innan vi sågs. Det vi gjorde var att skruva till det hela ytterligare för att få ännu mer effekt och skapa långsiktiga resultat, säger Leila.

”Jimmy fick jag jaga en del”

Så hur tycker Leila att Emelie och Jimmy skötte sig?
– Båda var väldigt motiverade och blev ännu mer så när Mats visade dem vad som hände i kroppen på cellnivå. Emelie kämpade på i vått och torrt, var väldigt påhittig och kunde avsluta sena kvällar med att träna. Jimmy var också superduktig, men hade en del dippar så mot slutet fick jag jaga honom en del, skrattar Leila.
Men målet var att gå ner totalt 100 kilo och tyvärr nådde paret inte hela vägen – under programmets gång. Leila tycker dock det är lika viktigt att visa att det många gånger är just så det kan vara. För det viktiga då är att inte ge upp, utan orka fortsätta lite till.
– Dessutom ska man inte glömma hur långt de redan har kommit. För kroppen är det guld värt att slippa alla extrakilon som ju har ökat risken för många sjukdomar. Dessutom kan de idag leka med sin dotter utan att bli helt slut. Och de känner sig både mer självsäkra, nöjdare med sig själva och sover bättre.
Vill du också ha Leilas hjälp att nå din målvikt? Gå med i Wellobe >>HÄR<<

Leilas tips till andra par som vill gå ner i vikt

1. Börja med att fråga er själva varför ni egentligen vill göra det här och skriv ner det. Då kan ni gå tillbaka till era ”varför” varje gång det känns tungt.
2. Visualisera även målet och fråga er hur det kommer att kännas när det är uppnått. Hur kommer ni att se ut, hur kommer kroppen att kännas och hur glada kommer ni att vara? Sätt även det här på pränt.
3.  Lägg sedan upp ett 30 dagar långt schema att följa, som täcker både kosten och träningen. Det är nämligen lättare för hjärnan att följa lite kortare mål.
4. När de första 30 dagarna har gått gör ni en utvärdering. Vad har fungerat bra och dåligt? Vad kan ni göra bättre och hur kan ni växla upp? Justera det som behövs justeras och gör ett nytt 30-dagars-schema. Fortsätt så hela vägen in i mål.
5. Och viktigast av allt: Stötta varandra, berätta för omgivningen vad ni gör och våga be om hjälp. Be t ex goda vänner att komma över och promenera med er eller boka in mysiga träningsdejter och utför er träning ihop med andra.

Läs även intervjun med Emelie och Jimmy

Namn: Leila Söderholm
Bakgrund: Blev framröstad till Årets hälsoinspiratör år 2017 och är idag en älskad föreläsare som berör åhörare från norr till söder. Har bl a arbetat med Må Bra, Vardagspuls och TV4 Nyhetsmorgon, och nu sist som coach i SVT:s ”Idag om ett år”. Är även träningsexpert på Wellobe på Aftonbladet.

Namn: Mats Petersson
Bakgrund: Är utbildad inom näringsfysiologi med inriktning på klinisk nutrition och näringsmedicin. Har även studerat KBT och det psykologiska sambandet mellan kropp och knopp samt arbetat med bl a Tre Kronor, Golf-landslaget, Anja Pärsson och medverkat i ett antal Himalaya-expeditioner.
Starta DIN viktresa

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här