Getty images. Vårt råd: Stanna i bebisbubblan så länge du kan.

Nybliven mamma? Därför ska du inte stressa med din vikt

Går du i väntans tider eller har precis fått barn?
Vår rekommendation då är att absolut inte stressa med vikten.
Här förklarar Josefine Jonasson, dietist på Wellobe, varför.

Vill du ha mer liknande läsning? Bli medlem

Måste man gå ner sina mammakilon så fort som möjligt? Behöver man börja fundera på kosten direkt efter att man har fött barn? Ska man aldrig få göra som man vill? Och måste man vara så duktig jämnt? Svaret är ”nja”, ”absolut” och ”verkligen inte”. Att föda barn kan vara förvirrande nog. Att då också ha omgivningens press på sig att så snabbt som möjligt ”komma tillbaka” kan ge vem som helst prestationsångest. Att vi ens tar upp det här beror på att det är så många av våra medlemmar som frågar om hur man ska tänka kring vikten, maten och träningen som nybliven förälder.

Till er vill vi säga följande:

1. Försök inte gå ner i vikt som gravid
Är du gravid och har hört att man ska äta för två så har du förstås helt rätt – ni är ju två. Däremot är den där andra människan så liten i början att det extra behovet inte är särskilt stort. Det ökar något i andra och framförallt tredje trimestern, hur mycket beror på din egen vikt. Oavsett så rekommenderar vi inte att du försöker gå ner i vikt under din graviditet, även om du är överviktig eller ej. Prata med din barnmorska om du vill veta hur just ditt energibehov ser ut.

2. Det är DU som bestämmer
Det är alltid DU som bestämmer över din egen kropp. Alltid. Så nej, du måste absolut inte gå ner dina mammakilon så fort som möjligt. Du måste faktiskt inte gå ner dem överhuvudtaget om du inte vill. Din kropp är fantastisk och har precis åstadkommit något av de finaste som finns. Folk brukar säga att man ska vila, läka och njuta av den första tiden i bebisbubblan. Och så är det verkligen. Alltså: Stanna i den där bubblan så länge du kan. Det är en tid som aldrig kommer tillbaka igen*.

3. Sänk din ambitionsnivå
På samma tema vill vi varna dig för att fastna i den klassiska ”duktighetsfällan”. Eller snarare, att lägga den på fel nivå. Nej, du måste inte öppna upp ditt hem för alla som vill komma på bebisgos. Du måste inte skynda till jobbet för att visa upp din bebis. Du måste inte tvinga dig iväg till alla öppna förskolor, babyrytmikträffar, babysim, mammagym, med mera. Du måste faktiskt ingenting.

Josefine Jonasson, leg. dietist på Wellobe. Foto: Magnus Liam Karlsson

4. Se gärna över kosten – men av rätt orsaker
Vill du däremot ta hjälp av vårt verktyg för att se till att du får i dig tillräckligt mycket näring och energi, är det förstås helt okej. Helammande kvinnor bör ökar sitt energibehov med 500 kilokalorier per dag. Anledningen är att du annars riskerar att drabbas av näringsbrist. Om det inte går så långt att näringsproduktionen avstannar brukar det inte gå någon nöd på bebisen, men som nybliven förälder är det lätt att ”glömma bort sig själv”. Och det är minst lika viktigt för att orka vara en bra förälder.

5. Ät bra mat för att kunna vara ditt bästa jag
Vi tankar bilen med rätt bränsle utan att reflektera, men kroppen får inte alltid det den förtjänar. Därför är vår rekommendation att verkligen försöka äta så bra mat som möjligt. Utgå ifrån ”Tallriksmodellen” och var extra generös med grönsaker. Det är alltid bra och handlar inte nödvändigtvis om att gå ner i vikt, utan om att du ska fungera och vara en så bra förälder som du kan för ditt barn.

6. Acceptera din kropp som den är
Att du ska ”hitta tillbaka” till din gamla kropp, det vill säga den du hade innan graviditeten och förlossningen är egentligen helt oviktigt. Poängen är att du ska hitta den kropp som du mår bra i. Att komma i dina gamla kläder är inte alls nödvändigt, du kan alltid skaffa nya eller sy om dem. Men din bebis däremot, är ovärderlig. Så påminn dig själv om vilken skatt som har vuxit däri och tacka din kropp för den!
Det viktiga är att du förstår att vad du vill är helt upp till dig och till var och en. Oavsett om det är att må bättre, äta lite nyttigare, gå ner i vikt eller komma igång med motionen. Känner du dig osäker på vad som gäller just dig rekommenderar vi att du pratar med din barnmorska och behöver du extra hjälp kan du be om remiss till en dietist. Vad du än bestämmer dig för: Stort grattis till din bebis.
Få fler tips på hur du får ordning på din hälsa

Tips på bra ”amningsmat”

En viss period kan du behöva äta med en hand för att din bebis bara vill vara nära. Då kan följande alternativ vara bra:
* En matig macka med t ex ägg, keso, fisk eller kalkon.
* Piroger är toppenbra när du bara har en hand till övers.
* Wraps är också smidiga.
* Smoothies på grönsaker, frukt, avokado, en klick nötsmör och eventuellt även havregryn. Både matigt och mättande.
* Pastasallad med grönsaker och grillad kyckling i lagom munsbitar att äta med gaffel.
* Knäckemacka med keso, lök och tonfisk. Gör röran på kvällen så kan du ta en macka när det passar.
Lägg gärna till paprika, morötter, fänkål, broccoli, blomkål, små tomater eller liknande som du (eller någon annan) kan fixa på kvällen så att de finns lättillgängliga i kylen.

* Har du ett aktivt medlemskap rekommenderar vi att du pausar det.

Bli medlem

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg