Getty images. Här tipsar Josefine Jonasson på Wellobe om hur du undviker att gå upp i vikt.

Så undviker du att gå upp i vikt

Nej, allting handlar inte om att gå ner i vikt. Kanske är du helt enkelt bara nöjd som du är eller har redan nått din målvikt och vill undvika att gå upp i vikt igen.
– Då är regeln ganska enkel. Vill du vara en viss storlek måste du också leva efter den. Annars kommer du att gå upp i vikt igen, säger Josefine Jonasson, dietist på Wellobe.

Nå din målvikt – med våra smarta verktyg

En tredjedel av alla som provar någon form av diet går upp till en högre vikt än vad hade innan, när de väl återgår till sina gamla vanor igen, skriver Health.com. Betyder det att man aldrig kan återgå till sitt ”vanliga” liv igen om man väl har gått ner i vikt? Eller är man dömd att för evigt räkna kalorier, hålla igen på onyttigheter och träna för att undvika att gå upp i vikt? Hur ska man egentligen göra?
– Självklart kan man gå tillbaka till sina gamla vanor igen. Men regeln är ganska enkel: Vill du vara en viss storlek måste du också leva efter den. För annars kommer du förr eller senare att gå upp i vikt igen, säger Josefine Jonasson, dietist på Wellobe*.

Bli medlem från 179 kr/månad

”Det handlar om att skapa en bra balans”

Ekvationen är enkel: Tillför du kroppen lika mycket energi som du gör av med, kommer du att hålla en någorlunda jämn vikt. Äter du däremot mindre kalorier** än du gör av med går du ner i vikt och äter du mer, går du upp. På samma sätt fungerar det om du ökar eller minskar din energiförbrukning genom fysisk aktivitet eller stillasittande.
– Vill du undvika att gå upp i vikt handlar det alltså om att skapa en bra balans mellan inkomster och utgifter så att du blir viktstabil, säger Josefine Jonasson.

”Kortsiktiga förändringar ger kortsiktiga resultat”

För att förstå det hela måste vi dock spola tillbaka bandet. Är ditt mål att hålla en viss nivå handlar det inte om att du ska plåga dig ner till en vikt som du sedan inte orkar hålla.
– Att göra kortsiktiga förändringar leder nämligen också till kortsiktiga resultat. De kan dessutom kännas ”ovärda” att sträva efter. Det låter negativt, men jag vill ge dig en så ärlig chans som möjligt att lyckas på riktigt. Och då gäller det att ställa rimliga krav och snarare göra långsiktiga förändringar, som kan leda till långsiktiga resultat, säger Josefine.

Jämför dina hälsoåtgärder med städning

Det du väl har gjort för att gå ner i vikt eller för att hålla din önskade vikt är dessutom jätteviktigt att fortsätta med, fortsätter Josefine Jonasson.
– Det är därför vi hälsoexperter alltid tjatar om att hitta bra mat och rolig träning du kan tycka om och leva med. För gör du inte det blir det tuffare både under och efter resans gång. Jämför till exempel med städning. Det är ju kul bara för att resultatet blir bra. Inte för att det är skojigt att dammsuga i sig – eller hur?

Bestäm dig för ett visst viktspann

Josefine Jonassons tips är alltså att fortsätta lite till – eller åtminstone inte sluta direkt – även om du redan har ”gått i mål” eller ligger på din önskade vikt.
– Studier visar att majoriteten av de som lyckas hålla sig viktstabila också fortsätter att väga sig regelbundet. Då kan du nämligen stoppa en eventuell viktuppgång i god tid.

Sedan finns det du som tar ett ryck med vikten varje höst och vår. Och det är inget som helst fel med det – så länge du bara vet vad du gör, menar Josefine.
– Se bara till att du bestämmer dig för vilket viktspann du vill hålla dig inom, så att du har koll. Kanske är det okej att gå upp eller ner två kilon. Ja, då har du det som gränsvärde.

Testa vårt Hålla nollan-program

Du vet väl att vi även har ett program för att hålla vikten? För även om du helt enkelt bara är nöjd som du är eller redan har nått din målvikt rekommenderar vi att du hänger kvar lite till – för att undvika att gå upp igen.
Gör så här:
1. Klicka på din Wellobe-profil i högra hörnet på din medlemssida.
2. Välj "Starta nytt program".
3. Välj "Hålla min nuvarande vikt".
4. Fyll i resterande uppgifter, precis som vanligt.
OBS! Tänk dock på att dina tidigare delmål försvinner när du startar ett nytt program.

Behöver du hjälp med DIN hälsa?

Wellobe* startade i samarbete med Karolinska Institutet år 2003, då under namnet Viktklubb. Som medlem får du en kostplan, loggbok och mobilapp så att du kan hålla koll på hur många kalorier du äter och göra av med. Du får även tillgång till tusentals kaloriberäknade recept, träningsprogram och filmer, dina egna framsteg i grafer samt får tips, råd och stöd ifrån några av Sveriges ledande hälsoexperter. Och behöver du extra pepp kan du alltid besöka vårt medlemsforum.
Varmt välkommen till oss!
 

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

** Kalorier (cal) är den enhet som mäter energinivån på det vi äter. När man i vardagligt tal pratar om "kalorier" syftar de flesta dock på begreppet kilokalorier (kcal) (1 kcal = 1 000 cal). Och för att inte skapa förvirring har vi på Wellobe valt att göra likaså. Båda enheterna mäter alltså samma sak, ungefär som skillnaden mellan gram och kilogram. På Wellobe syftar vi alltså i samtliga fall på kilokalorier.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg