Peter Kjellerås/Henrik Brunnsgård

Erica Johansson: ”Jag hatar ordet quickfix”

Det är sällan snabba resultat är hållbara. Om det är någon som vet det, så är det före detta friidrottsproffset, Erica Johansson.
– Små förändringar kan leda till stora resultat, men de måste komma inifrån, säger hon.

Hur många gånger har man inte önskat att man skulle börja eller sluta med någonting som man vet skulle kunna förändra livet? Som till exempel att gå ner i vikt, springa det där loppet, få lite fastare kropp, bli av med sina skador eller kanske sluta röka eller snusa. Före detta friidrottaren Erica Johansson, har som tränare stött på många sådana önskningar – och hennes råd blir också nästan alltid detsamma: "Sluta önska!"
– När det gäller att sätta upp ett mål för att hitta motivation så handlar det om ren vilja. Börja därför med att ställa dig följande frågor: "Har du bestämt dig? Har du förankrat ditt mål i din omgivning?" Och "Är det realistiskt och tidsbestämt?" säger hon.
Behöver du mer motivation? Detta får du i Wellobe

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

”Det handlar om att planera”

Viktigt är dock att skynda långsamt. För enligt Erica är det sällan som snabba resultat är hållbara. Just därför hatar hon också ordet "quickfix" i hälsosammanhang:
– Det handlar snarare om att planera och dagligen tänka på vad det är man har bestämt sig för och sedan sakta men säkert ta ett steg i taget. När jag höll på med elitidrott gick exempelvis all min träning ut på att kunna prestera så bra som möjligt i längdhoppsgropen. Allt jag gjorde hade betydelse och påverkade mina resultat. Hur jag tränade, hur jag sov, hur jag återhämtade mig och hur jag åt.

Klämde in så mycket som möjligt i schemat

När Erica nu blickar tillbaka på sin karriär erkänner hon emellertid att alla de ack så viktiga delarna kanske inte alltid sköttes till 100 procent.
– Jag kunde säkert ha tränat lite hårdare, sovit fler timmar per natt, vilat mer och framförallt sköt min kost bättre. Men frågan är om jag hade blivit så mycket bättre resultatmässigt eller om jag hade tappat min motivation för att det hade blivit ett för tråkigt liv? Jag ville ju inte heller försaka de roliga och sociala möjligheterna bara för att jag hade idrotten. Istället klämde jag in så mycket som möjligt i mitt schema för att inte missa något utan vara "där det hände", säger hon.

”Små förändringar kan ge stora resultat”

Idag, 15 år efter att hon slutat, minns hon med stor glädje allt det fina idrotten gett henne: Minnen, resor och vänner för livet. Alla de där "gamla klyschorna som alla andra före detta idrottare alltid svamlar om".
– Men för mig gav det också mer än så: Det gav mig resten av mitt liv. Och det är en otrolig erfarenhet att kunna dela med sig av.
Idag arbetar Erica aktivt med att få folk att förstå att man kan göra små förändringar som leder till stora resultat – men att det måste komma inifrån.
– Det börjar med en tanke som på något sätt växer och skapar en känsla av tillfredsställelse med det man presterar.

”Små förändringar kan ge stora resultat”

Själv tvingades Erica dessvärre sluta med friidrotten när hon fick problem med sitt bäcken efter sin graviditet.
– Dock hade jag inte gett upp den inne i huvudet, så det tog många år att förlika sig med tanken på att allt det jag älskade faktiskt var över. Vad skulle jag göra nu? Hur skulle jag kunna träna utan ett specifikt mål? Och hur varvar man ner i längdhopp? Vi snackar ju inte Korpen-fotboll direkt, så det var inte lätt. På sju dryga år gjorde jag därför heller ingenting med min kropp – förutom att gå igenom ännu en graviditet.

”Jag vill se ut och må som jag känner mig”

Sedan, i ett provrum i Aten, väcktes plötsligt Ericas motivation till att ta tag i sitt liv igen. För den kropp hon då fick syn på under ett lysrör i en vinklad spegel var inte hennes. Den stämde inte alls överens om med hennes egen syn på sig själv. Samtidigt var tiden rätt och hon hittade en träningsform hon kom att gilla alltmer: Vanlig fysträning med styrka och löpning.
– Idag kommer min motivation inifrån, ur viljan att se ut och må som jag känner mig. DU kan också hitta den om du först frågar dig själv varför du vill nå ditt mål. Och om svaret på det är tydligt och viljan finns så kommer du att lyckas. Tålamod och långsiktighet, låt de orden vara med dig i din början eller i slutet av din förändring.

Vill du ha fler tips och råd på vägen? Kolla här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här