Dåligt minne? Då kan motion hjälpa.

Förbättra minnet – med motion

Vill du få bättre minne, och bli friskare och mer stresstålig?
Då ska du motionera mer.
– Fysisk aktivitet är medicinen vi glömde för att ingen tjänar pengar på den, säger hjärnforskaren Anders Hansen.

Känner du igen dig? Förbättra hälsan – med våra verktyg

Att det är viktigt att röra på sig varje dag är ingen nyhet. Men trots att de flesta av oss vet om att det finns många positiva effekter av motion så är det långt ifrån alla som verkligen ser till att röra på sig tillräckligt. Vi frågade Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare, hur viktigt det egentligen är att röra på sig.
– Det är extremt viktigt om man ser till hälsan. Framförallt så mår man bättre men ur ett lite längre perspektiv så kan man också med hjälp av motion skydda sig mot en rad olika sjukdomar. De flesta känner till att motion är viktigt för att förebygga hjärt-kärl sjukdomar men samma sak gäller även för en rad olika cancerformer, demens, diabetes och depression. Motion är extremt viktigt. Det är inget vi kan välja bort utan vi behöver röra på oss för att fungera och må bra. Vi är helt enkelt skapta för att röra på oss, säger han.

Hur mycket behöver man röra på sig varje dag?

– För att kroppen ska fungera och må bra behöver vi röra på oss 30 minuter om dagen.Det låter lite men långt ifrån alla uppnår detta varje dag. Vi lever i en tid där många sitter still på kontoret, fastnar framför telefonen eller teven hemma. Vi behöver inte ens lämna hemmet för att få mat utan kan beställa hem. Men vi är inte skapta för det livet. Våra kroppar är skapta för att röra sig och när vi låter bli mår vi helt enkelt inte så bra.

JUST NU: 50% rabatt

Om man inte hinner motionera i 30 minuter är det kört då?

– Nej absolut inte. All rörelse bättre än ingen. För den som inte kommer upp i en halvtimmes rörelse på en gång så går det att dela upp det på tre tio minuters promenader eller två femton minuters promenader. Vill man träna sin hjärna med hjälp av motion krävs det lite mer träning. Det är det organ som behöver mest motion.

Vad händer i hjärnan när man tränar?

– Hjärnan stärks på många sätt av motion. Om du motionerar får hjärnan mer blod. Mer blod innebär mer syre och näring och det gör att den fungerar bättre. Följden blir att du får enklare att koncentrera dig, minnas bättre och bli mer kreativ.

Hur mycket behöver man träna för att hjärnan ska motioneras?

– Du behöver höja pulsen och köra lite mer intensivt för att det ska ge effekt. Ett löppass på 30-40 minuter tre gånger i veckan är det som behövs för att hjärnan ska tränas maximalt. Men om man inte gillar löpning så fungerar det lika bra med någon annan form av träning som ger samma effekt typ crosstrainer eller skidåkning.

Varför är löpning bra för hjärnan?

– Det har troligen sin grund i hur vi är skapta. Förr behövde man springa när man var ute och jagade och springa för att undvika faror. Man behövde vara snabb och man behövde vara koncentrerad och kvicktänkt. Evolutionen har slipat hjärnan så att den stärks av fysisk aktivitet.

Kan alla bli lika smarta genom att motionera?

– Gener påverkar såklart hur vi fungerar tankemässigt. Miljön spelar, om man ska generalisera, ofta en större roll än generna och motion är en viktig del av miljön. Alla kan inte springa sig supersmarta men motion påverkar alla människors hjärna till det bättre, säger Anders Hansen och fortsätter:

– Det viktiga att lyfta fram är att motion inte är något vi kan avfärda som en modefluga eller trend. Vi behöver helt enkelt motionera för att må bra. Det handlar inte om att skaffa magrutor eller vara snabbast i löpspåret. Det var därför som jag valde att skriva dessa böcker för att visa på att det finns forskning som stödjer detta och för att visa hur mycket bättre vi faktiskt mår om vi rör på oss. Löpning fungerar faktiskt lika bra som medicin mot en mild depression men det är alldeles för få som har den kunskapen.

Hur mycket behöver man röra sig?

  • Du behöver röra på dig 30 minuter om dagen.
  • Går att dela upp i 2 x15 minuters- eller 3x10 minuterspass.
  • Det viktiga är att komma upp i 30 minuter om dagen. Efter det får man inga fler positiva hälsoeffekter av motionen.
  • Hjärnan behöver motioneras mer. Här gäller det att höja pulsen minst 3 gånger per vecka i pass som varar mellan 30-40 minuter. Löpning är det bästa men du kan självklart välja en annan motionsform som ger samma effekt. Det viktiga är att du väljer något som är kul så att träning blir av.

Vilka positiva fördelar finns med motion?

  • Du mår bättre
  • Du går ner i vikt
  • Får bättre kondition
  • Förstärker minnet
  • Förbättrar din sömn
  • Stärker ditt immunförsvar
  • Du kan förebygga, behandla och i vissa fall även bota sjukdomar som diabetes, hjärt-kärl sjukdomar, cancer och depression.

Vem är Anders Hansen?

Anders Hansen är leg läkare från Karolinska Institutet. Överläkare i psykiatri och civilekonom från Handelshögskolan. Han har skrivit över 2000 artiklar om medicinsk forskning och läkemedel för Dagens Industri, E24/SvD, British Medical Journal och Läkartidningen.

Har skrivit böckerna ”Hälsa på recept” med sin läkarkollega Carl Johan Sundberg, ”Hjärnstark” och är aktuell med boken ”Fördel ADHD”.

Känner du igen dig? Förbättra hälsan – med våra verktyg

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här