Privat/Lisa Öberg

”En investering i min hälsa”

För fem år sedan lyckades Helena Lindblom, 52, gå ner 32 kilo.
Sedan dess har hon varit viktstabil men sitt medlemskap i Wellobe vill hon inte avsluta.
– Jag använder fortfarande Wellobe. För mig är medlemskapet en investering i min hälsa, det är skönt att ha appen som stöd, säger hon.

Nå din drömvikt – med samma verktyg som Helena

I hela sitt liv har Helena Lindblom haft lätt för att gå upp i vikt. Men det var inte sötsaker och godis som var boven i dramat utan kärleken till mat.
– Jag åt för stora portioner och provsmakade mycket. När jag under flera år kom av med mig träningen blev stora portioner i kombination med en stillasittande livsstil för mycket och jag gick snabbt upp i vikt, säger hon.

Nå din drömvikt med oss!

Var skeptisk i början

2016 hade Helena fått nog. Efter att i omgångar gått ner i vikt och sedan gått upp igen ville hon ha en långsiktig varaktig förändring. Valet föll på Wellobe.
– Jag var skeptisk till en början eftersom jag inte kunde plocka bort fika, godis och andra sötsaker. Men genom att vara noga med att väga och mäta min mat så gick jag snabbt ner i vikt, säger Helena och fortsätter:
– Jag upplevde faktiskt aldrig att det var svårt. Genom bra val och att hålla mig till min kalorimängd kunde jag ganska snabbt gå ner i vikt. I takt med att jag blev mindre ökade också min glädje för rörelse och jag började träna mer och mer.
Få tillgång till Wellobe’s app – som medlem

Började cykla

Eftersom Helena tidigare i livet idrottat mycket var träning något hon verkligen ville komma igång med igen.
– När jag började min livsstilsförändring var jag helt stillasittande. Till en början ville jag hitta en bra vardagsmotion där fokus inte låg på träning utan på rörelse. Därför började jag cykla till och från jobbet. På det sättet fick jag ihop 11 mil varje vecka, säger hon och fortsätter:
– Efter ett tag fick jag blodad tand och började även att springa och att gå på pass på gymmet. Idag älskar jag träning och försöker träna 4-6 gånger per vecka utöver mina dagliga cykelrundor.
Nå din målvikt med samma metod som Helena

En investering i hälsan

När Helena hade lyckats gå ner i vikt var det viktigt för henne att inte lockas att falla tillbaka i gamla vanor med för stora portioner.
– Jag startade därför Wellobe’s ”hålla nollan-program”. Det var viktigt för mig att lära mig min nya nivå. Hur mycket kunde jag äta för att varken gå upp eller gå ner i vikt. Eftersom jag tränar mycket så kan det lätt bli så att jag hamnar för lågt vissa dagar. Då tycker jag det är skönt att enkelt få kontroll över det, säger hon.
Bli medlem HÄR

Appen är en trygghet

Många väljer att avsluta sitt medlemskap när de har varit stabila en period men Helena har behållit sitt medlemskap i fem år.
– Jag hade säkert klarat mig utan det men för mig är det en investering i min hälsa. Jag har inget behov av att klara mig utan appen utan tycker den är skön att ha. Sen mäter och väger jag inte all mat och loggar inte heller varje dag men för mig är det en trygghet att kunna använda appen om jag vill.

Hur använder du appen idag?
– Jag skulle säga att jag fortfarande använder den ganska mycket i min vardag. Jag beräknar fortfarande recept i den och sen har jag alla mina recept samlade i appen. Sen loggar jag en hel del på vardagarna, säger Helena och fortsätter:
– En del kanske skulle säga att det är ett misslyckande att jag fortfarande använder appen men jag ser det inte så. För mig finns det ingen prestige i att klara mig själv utan appen utan för mig känns det lättare att hålla kvar än att göra om.

Helenas 8 supertips för att lyckas

  • Väg, mät och logga. Jag var noga med att väga allt och inte gå på antal. En potatis eller lök kan variera i storlek. Om man inte väger maten så är det lätt att lura sig själv.
  • Ät regelbundet innan kunde jag hoppa över måltider men det gör jag aldrig nu.
  • Lägg in dina egna recept. Jag älskar att laga mat och genom att lägga in mina egna recept eller recept som jag hittat i böcker eller i tidningar så har jag jobbat upp en bra receptbank.Ofta har jag lagt tillbehören separat då är det enkelt att laga mat till hela familjen också eftersom alla då själva kan välja vilka tillbehör man vill ha och hur mycket av det man vill ta.
  • Planera. Vet du att det är svårt med bra luncher på jobbet så ladda upp med till exempel havregryn eller soppor så vet du att det alltid finns ett bra alternativ.
  • Var inte för hård mot dig själv. Detta ska vara en livsstilsförändring vilket innebär att det ska fungera över tid. Vill du unna dig en bulle eller lite godis så gör det men välj dina tillfällen. Ha inte dåligt samvete.
  • Våga säga nej. Om du inte vill ha en bulle just idag så säg nej. Det är faktiskt ingen som tar illa vid sig om man tackar nej.
  • Få in rörelse i din vardag. Man får så mycket tillbaka av att röra på sig.
  • Fortsätt att logga ett tag efter du nått dina mål – det är så lätt att trilla tillbaka i gamla hjulspår.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här