PRIVAT/Getty images

Så effektiv är periodisk fasta

Ordet fasta kan för många vara förknippat med någonting negativt.
Men att fasta är inte att svälta sig, utan att lära känna sin kropp.
– Om du kör regelrätt och mår bra av det ser jag inga nackdelar med det, säger Josefine Jonasson, dietist på Wellobe.

Få hjälp med DIN vikt

Det kan vara lätt att blanda ihop hunger med känslor av sug, rastlöshet och trötthet. Då kan periodisk fasta, även kallat intermittent fasting, vara ett sätt att lära känna sin kropp och dess signaler, menar Josefine Jonasson.
I dag finns olika varianter, men en av de vanligaste är 5:2-metoden enligt vilken man äter som vanligt i fem dagar och fastar i två. En annan 16:8, där man fastar i 16 timmar och äter i åtta. Poängen är att fördela veckan eller dygnet i ett "fastefönster" och ett "ätfönster".

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

”Vad som fungerar bäst är individuellt”

Ofta hamnar fokus i sådana här sammangang på att många hoppar över frukosten när de fastar, för att äta sitt första mål mat vid lunchtid.
– Jag tycker att fokus borde ligga mer på att man faktiskt undviker kvällsätandet, för det är en stor vinst för många, säger Josefine Jonasson.
En vanlig upfattning är dessutom att frukosten skulle vara dagens viktigaste mål eftersom den sätter standarden för resten av dagen. Det stämmer inte heller riktigt, tycker Josefine Jonasson.
– Vad som fungerar bäst är individuellt. Vissa kan inte leva utan frukost och småäter hela dagen om de inte äter någonting på morgonen. Andra mår bättre av att hoppa över. Kort och gott handlar det om att äta färre kalorier och då finns inga genvägar. Det viktiga är att hitta sitt sätt och att må bra.

Bäst sägs vara en lågkolhydratkost

Har du ett så kallat "fastefönster" och ett "ätfönster" kan periodisk fasta ge god effekt oavsett vad du äter. Bäst sägs dock vara en lågkolhydratskost, eftersom den håller blodsockret på en jämn nivå utan höga toppar och dalar.
– Många människor behöver styrning i livet och mår bra av det. Det ger ett lugn att slippa behöva ta massa beslut hela tiden. Så om du kör regelrätt och mår bra av det ser jag inga nackdelar med periodisk fasta.
För vissa kan förbud och rutiner dock kännas som bestraffningar. Andra tappar kontrollen och överäter av periodisk fasta.
– Då är inte det en metod man bör använda sig av. Allt passar inte alla, helt enkelt.

Olika former av periodisk fasta

5:2 – Du äter som vanligt i fem dagar för att sedan gå ner ordentligt i kaloriintag. Istället för att kanske ligga på 2 000 kcal går du ner till 500–600 kcal i två dagar.

6:1 – Du äter en varierad kost i sex 6 dagar och fastar i ett dygn. Och då är det endast tillåtet att dricka vatten, kaffe eller te.
16:8 – Du fastar i 16 timmar och har ett ätfönster på 8 timmar. Störst effekt får du om du testar det i minst fyra veckor och äter en lågkalorikost.
20:4 – Du fastar i 20 timmar och har att ätfönster på 4 timmar.
23:1 – Du fastar i 23 timmar och har ett ätfönster på en timme. Det kan låta extremt, men många upplever att de får mer energi av den här varianten.
Läs om Tobias, 28, som gick ner 54 kg med periodisk fasta

Hälsofördelar med periodisk fasta

* Tillväxthormonerna i kroppen ökar

* Ökad fettförbränning

* Ökad muskelmassa

* Hungerhormonet ghrelin minskar

* Mättnadshormonet leptin ökar
* Risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar
* Du går ner i vikt
* Du får ett jämnare humör
* Risken för åldersrelaterade sjukdomar minskar
* Du får mer energi

Det händer i kroppen när du fastar

Enligt sjuksköterskan Helén Vibom kan kortsiktig fasta ha en uppbyggande effekt på kroppen:
– För att hålla kroppen ung och vital är tillväxthormon viktigt. Och kortsiktig fasta stimulerar både tillväxthormon och testosteron, vilket betyder att musklerna inte bryts ner utan snarare byggs upp. 
Dessutom, fortsätter Helén Vibom, kan både kortsiktig fasta och strikt kolhydratkost försätta kroppen i så kallad ketos:
– Det är ett tillstånd där kroppen, inklusive hjärnan, drivs på fett via ketonkroppar. Det ger både en förbättrad mental skärpa och ökad energi. När du förbränner dina fettdepåer bidrar det dessutom till en viktnedgång.

OBS! Fasta INTE om du ...

... är en person som inte kan leva utan frukost
... är underviktig.

... har eller har haft ett osunt förhållande till mat och/eller en ätstörning.

... har eller har haft en stressrelaterad sjukdom.
... är gravid eller ammar.
... är elitidrottare, då behöver du mer energi.
... har diabetes.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

Källor
4health.se
www.jonasbergqvist.se
www.dietdoctor.com
träningslära.se
www.mabra.com
https://topphalsa.se
https://werlabs.se

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här