Periodisk fasta kan vara effektiv för att gå ner i vikt.

Så effektiv är periodisk fasta

Ordet fasta kan för många förknippas med någonting negativt.
Men ”periodisk fasta” är inte att svälta sig, utan att lära känna sin kropp.
– Om du kör regelrätt och mår bra av det ser jag inga nackdelar med periodisk fasta, säger Josefine Jonasson, Leg. dietist på Wellobe.

Få hjälp med DIN vikt – testa vårt program för periodisk fasta

Det är lätt att blanda ihop hunger med sug, rastlöshet och trötthet. Då kan periodisk fasta, på engelska intermittent fasting, vara ett sätt att lära känna sin kropp och dess signaler, menar Josefine Jonasson. I dag finns många olika varianter av periodisk fasta, men en av de vanligaste är 5:2-metoden enligt vilken man äter som vanligt i fem dagar och fastar i två. En annan 16:8, där man fastar i 16 timmar och äter i åtta. Poängen är att fördela sin tid i ett "fastefönster" och ett "ätfönster".

JUST NU: 50% rabatt

Om periodisk fasta fungerar eller ej är individuellt

Ofta hamnar fokus i sådana här sammangang på att många hoppar över frukosten när de fastar, för att äta sitt första mål mat vid lunchtid.
– Jag tycker att fokus borde ligga mer på att man faktiskt undviker kvällsätandet, för det är en stor vinst för många, säger Josefine Jonasson.
En vanlig upfattning är dessutom att frukosten skulle vara dagens viktigaste mål då den sätter standarden för resten av dagen. Det stämmer inte heller riktigt.
– Vad som fungerar bäst är individuellt. Vissa kan inte leva utan frukost och småäter hela dagen om de inte äter någonting på morgonen. Andra mår bättre av att hoppa över. Kort och gott handlar det om att äta färre kalorier och då finns inga genvägar. Det viktiga är att hitta sitt sätt och att må bra.

Periodisk fasta kan ha god effekt

Har du ett så kallat "fastefönster" och ett "ätfönster" kan periodisk fasta ge god effekt oavsett vad du äter. Bäst sägs dock vara en lågkolhydratskost, då den håller blodsockret på en jämn nivå.
– Många behöver styrning i livet. Det ger ett lugn att slippa behöva ta massa beslut hela tiden. Så om du kör regelrätt och mår bra ser jag inga nackdelar med periodisk fasta.
För vissa kan förbud och rutiner dock kännas som bestraffningar. Andra tappar kontrollen och överäter av periodisk fasta.
– Då är inte det en metod man bör använda sig av. Allt passar inte alla, helt enkelt.

Nå DIN drömvikt – med vårt program för periodisk fasta

Det händer i kroppen under periodisk fasta

Enligt sjuksköterskan Helén Vibom kan kortsiktig periodisk fasta ha en uppbyggande effekt:
– För att hålla kroppen ung och vital är tillväxthormon viktigt. Och kortsiktig fasta stimulerar både tillväxthormon och testosteron, vilket betyder att musklerna inte bryts ner utan snarare byggs upp. Dessutom, kan både kortsiktig periodisk fasta och strikt kolhydratkost försätta kroppen i ketos:
– Det är ett tillstånd där kroppen, inklusive hjärnan, drivs på fett via ketonkroppar. Det ger både förbättrad mental skärpa och ökad energi. När du förbränner dina fettdepåer bidrar det dessutom till en ökad viktnedgång.

OBS! Fasta INTE om du ...

... är en person som inte kan leva utan frukost.
... är underviktig.
... har eller har haft ett osunt förhållande till mat och/eller en ätstörning.
... har eller har haft en stressrelaterad sjukdom.
... är gravid eller ammar.
... är elitidrottare, då behöver du mer energi.
... har diabetes.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

Källor
4health.se
www.jonasbergqvist.se
www.dietdoctor.com
träningslära.se
www.mabra.com
https://topphalsa.se
https://werlabs.se

Läs även

Periodisk fasta – vad är det?

Vilken metod passar dig?

”Jag har en sundare relation till mat”

Det här är tre-stegs-metoden

5:2 Dieten för nybörjare

Så gick Sandra ner med 5:2-metoden

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här