PRIVAT

Från överviktig till cykelproffs

Liksom många andra gick hon upp i vikt under småbarnsåren. Men nu kör Monika Andersson, 47, mountainbike – och har gått ner över 20 kilo.
– Det är riktigt häftigt! säger hon.

Behöver du hjälp med din vikt? Kolla här*
Monika Andersson har aldrig ätit så mycket skräpmat utan vanlig husmanskost. Däremot har hon alltid varit svag för godis och kaffebröd. Och röra på sig, det har det inte varit tal om.
– Nej, det har jag inte haft tid med. När barna’ var små gick man ju liksom inför dem och för jobbet. Så då fanns det ingen tid kvar till en själv, säger hon.

Få hjälp att nå DIN målvikt >>HÄR<<

Blev helt enkelt för jobbigt

Flera gånger i sitt liv har Monika försökt gå ner i vikt, bland annat genom den så kallade GI-metoden. Den går ut på äta mat med ett lågt glykemiskt index, vilket jämnar ut blodsockernivån och skapar en mer långvarig mättnad. Och visserligen gick Monika ner några kilon, men samtidigt kändes det ändå fel.

– Det blev helt enkelt för jobbigt att laga specialmat till mig själv hela tiden, när resten av familjen åt någonting annat.

Bli medlem från 179 kr/månad

Drabbades av värk

Efter en tid gav Monikas övervikt henne värk i både axlar och höft. Ungefär samtidigt fick hon syn på en artikel på Aftonbladet som tipsade om att man kunde gå ner i vikt via sitt friskvårdsbidrag.
– Det var en artikel från Wellobe. Och när jag gick in och läste mer om hur det fungerade kändes det helt klockrent. Vid det laget vägde jag nästan 85 kilo.

Var aldrig hungrig

Däremot kände Monika sig egentligen aldrig hungrig säger hon, utan kunde hålla sig till de 1300 kalorier per dag som hon fått som rekommendation.
– Dock såg jag till att spara en pott till kvällen så att jag kunde ta lite kvarg eller något sånt. Och det var jättebra.
Låt oss hjälpa dig nå DIN målvikt – starta här

Började träningscykla mountainbike

Nu började Monika även röra på sig lite mer. Cykla mountainbike (MTB) hade hon gjort tillsammans med sin man ända sedan 2012 och till och med kört Cykelvasan på 9 mil varje år, men i ganska lugn takt. Dessutom tränade de inte särskilt mycket för den, säger hon.
– Nej, det var mest lite spontant då och då bara. Dessutom körde jag mest landsväg innan. Nu började ge mig ut i lite tuffare terräng, som på grusvägar och i skogen.

Gick ner över 20 kilo

Bara 5 månader senare hade Monika gått ner över 20 kilo, alltså 3 kilo över sin beräknade målvikt. Och för att då också klara att hålla sin nya vikt startade hon då om sitt Wellobesprogram till det som kallas “Hålla nollan”.
– Nu har jag gått ner ytterligare ett kilo. Och idag är målet att aldrig mer komma tillbaka till den jag en gång var. Jag mår ju både så mycket bättre och orkar mer nu. Vanligtvis brukar jag köra Cykelvasan på 5-6 timmar, men nu vill jag klara den på 4 timmar. Jag kommer också köra MTB-Vättern som är på 5 mil igenom skog och ytterligare några lopp under 2018.
Kom igång med din viktminskning HÄR

Nu väntar Wellobes "Hålla nollan-program"

Monika har också börjat promenera, drygt 8 kilometer en timme om dagen – oavsett tid och väder.
– Det går ju faktiskt att gå även om det är mörkt, då är det bara att sätta på sig pannlampan. Sedan är det ju lättare att få till träningen nu när barnen är stora också.
Framförallt ska hon utnyttja sitt friskvårdsbidrag även i år och fortsätta med sitt “Hålla nollan-program” i Wellobe.
– Ja, jag vågar inte riskera att inte fortsätta vara med. För nu har jag ju alltid Wellobe jag kan falla tillbaka på och det är enorm trygghet.
Namn: Monika Andersson
Ålder: 47
Yrke: Personlig assistent
Bor: Utanför Örebro
Familj: Make och fyra vuxna barn
Längd: 168 cm
Startvikt: 84,9 kg
Målvikt: 68 kg
Väger i dag: 63,1 kg
Behöver du också gå ner några kilon? Gör som Monika och starta resan mot din målvikt HÄR

Monikas 3 bästa vikttips

1) Börja promenera
Att börja gå ut och gå lite varje dag är så enkelt, samtidigt som det i alla fall har gett mig jättestor effekt såväl för kropp som knopp.
2) Börja väga all din mat
Och gör det även om det är jobbigt i början, du kommer att vänja dig med tiden och också öva upp ditt ögonmått.
3) Gör små förändringar i dina vanliga recept
Det kan spela jättestor roll. På det sättet har jag kunna äta samma saker som jag alltid har gjort och som resten av familjen gör.
Vill du ha hjälp att nå din målvikt? Starta HÄR

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg