Privat

Slutade äta godis – blev kvitt sin övervikt

Är man två är det mer rättfärdigat att köpa hem smågodis – ett par gånger i veckan. Och ska båda få det de tycker om måste man plocka från alla sorter.
– Det blir en hel del det. Jag och min dåvarande sambo köpte nog två kilo smågodis i veckan ungefär, säger Maria Blomkvist, 27, från Piteå.

Testa samma metod som Maria

Maria Blomkvist är rådgivare på en bank och har ett ganska stillasittande jobb. Även om hon alltid har varit fysiskt aktiv och både promenerat, tränat innebandy och spelat fotboll, har hon dessutom alltid varit lite rund.
– Båda mina syskon är smala så egentligen vet jag inte varför just jag har blivit såhär. Antagligen har jag ätit större portioner – eller framför allt mer sötsaker, säger hon.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Införde nolltolerans

Sötsaker har nämligen alltid varit Marias stora last. Visserligen har hon alltid sett till att röra på sig, samtidigt hamnade hon ofta nersjunken i TV-soffan tillsammans med sambon om kvällarna. Och då kom också suget.
– Är man två känns det liksom mer rättfärdigat att åka ner till affären och köpa godis. Det gjorde vi nog ett par gånger i veckan, kanske runt 2 kilo totalt, berättar Maria.
Till slut vägde hon dock lika mycket som sin sambo, trots att han var 2 decimeter längre. Inte ok! säger hon själv. Så  till slut bestämde hon sig för att helt bojkotta allt godis och snacks. Det gjorde hon – och gick ner 9 kilo på 4 månader.

Använde sitt friskvårdsbidrag

Att gå ner i vikt snabbt behöver dock inte vara omöjligt. Särskilt inte eftersom man i början gå ner ganska mycket i vätska. Däremot är det svårare att sedan väl hålla sin nya vikt.
Följande år gick Maria därför med i Wellobe. Några kollegor hade redan anslutit sig via sitt friskvårdsbidrag. Maria vägde då 77,1 kilo.
– Mest fokuserade jag på maten, eftersom det inte är motionen som har varit mitt problem. Och med en rekommendation på 1 300 kalorier om dagen, en ny matvåg och en helt fantastisk loggbok lärde jag mig för första gången att verkligen se vad jag stoppade i mig.

Kunde fortsätta äta precis som vanligt

Bland annat upptäckte Maria att hennes portioner var tredubbelt så stora som de borde. Bortsett från att byta ut vissa produkter till lättvarianter i sina vanliga recept insåg hon därmed att hon faktiskt kunde fortsätta äta precis som vanligt, bara i mindre mängder.
– Jag lärde mig också att planera bättre och exempelvis äta en sallad till lunch om jag skulle äta lasagne senare på kvällen. Jag började också göra matlådor och måtta upp portionerna direkt, så att jag helt enkelt inte skulle kunna äta mer än nödvändigt.
Maria behövde alltså aldrig genomföra några dramatiska förändringar i sitt liv, snarare bara göra smärre "justeringar". Ändå hade hon efter bara 3 månader gått ner ytterligare 7,1 kilo till 70,5 kilo.
Prova samma metod som Maria

Kom tillbaka för gemenskapen

I dag har Maria både hunnit avsluta och teckna ett nytt medlemsskap, med en ny rekommendation på cirka 1 500 kalorier om dagen.
– Inte för att jag behöver det, jag är ju normalviktig nu. Däremot saknade jag verkligen Mötesplatsen och alla medlemsbloggar. Folk är så stöttande och peppande, så jag känner mig verkligen hemma där. Och det har hjälpt mig jättemycket.
Namn: Maria Blomkvist
Ålder: 27
Yrke: Banktjänsteman
Bor: Piteå
Familj: Pojkvän
Längd: 169 cm
Startvikt: 86,6 kg
Målvikt: 65 kg
Väger i dag: 70,5 kg

Så äter Maria en vanlig dag

Frukost – Fil, flingor och lite chiafrön = 300 kcal
Förmiddagsfika – En frukt eller en macka = 100 kcal
Lunch – Kyckling och potatis = 300-400 kcal
Eftermiddagsfika (vid behov) – En frukt = 100 kcal
Middag – Spaghetti och köttfärssås = ca 400-500 kcal
Kvällsmat (vid behov) – En frukt, Finn crisp eller liten kopp med fil = 100 kcal
//Ca 1 300-1 500 kcal/dag

Så tränar Maria en vanlig vecka

Sommar:
– Cykel till jobbet varje dag, cirka 30 min x 2
– Minst 2 långpromenader á 90 min/vecka
Höst/Vinster/Vår
– Ca 3 dagars morgonträning på gym: Styrketräning, BodyCombat, Box, Core och Spinning.
– Minst 1 långpromenad á 90 min/vecka
Är du också beroende av sötsaker? Få hjälp med ditt sötsug

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här