PRIVAT.

”Man måste hålla igång maskinen”

Jan Lundqvist har alltid haft “lite mer att ta i än alla andra”.
Därför är det märkligt att, snart 60 år gammal, ha magrutor.
– “Händer verkligen det här?” tänker jag ibland, säger han.

Testa samma metod som Janne
Själv beskriver han sig som en “ganska vanlig snubbe”. Största delen av sitt liv har han spenderat på landets fängelser som kriminalvårdare, men efter 24 år sadlade han om till IT-konsult. På fritiden spelar han gitarr och har runt 20 spelningar om året. White snake, Deep purple, Bon Jovi, Europe, bara det är rock ’n roll.
– Överviktig har jag alltid varit. Inte så att jag har varit direkt tjock, men tillräckligt stor för att bli mobbad i skolan. Sedan har jag gått med det hela livet, därför är det en märklig känsla att nu börja få magrutor. “Händer verkligen det här?” tänker jag ibland. Men det gör det ju, jag har gått ner totalt 29,7 kilo, säger han.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Fick rådet att gå ner i vikt

De senaste femton åren har Jan medicinerat för högt blodtryck. På ett friskvårdsbesök hos företagsläkaren fick han rådet att gå ner lite kring midjan, sedan ledde det ena till det andra.
– Jag röker inte, men har ett stressigt jobb och börjar närma mig sextio. “Det här är inte bra”, tänkte jag. På Aftonbladet läste jag om andra som hade lyckats gå ner i vikt och det triggade mig. Dessutom har jag alltid sett upp till träningsexperten Mårten Nylén. Han har så skön inställning till livet.

Magbesvären som bortblåsta

I slutet av 2018 vägde Jan in sig på Viktklubb (nuvarande Wellobe*, reds. anm) på 99,7 kilo. Mest utmanande var att hitta tiden till att börja röra på sig, men Jans lösning blev morgonpromenader innan jobbet. När Jan gick med i Viktklubb fick han dessutom en matvåg, som lärde honom ganska snabbt vad olika saker vägde. Och efter ytterligare ett halvår var nere på 80 kilo.
– Sedan rullade det bara på. I maj 2020 var jag nere på 70 kilo, men då tyckte jag nästan att det gick lite för bra. Så då bytte jag istället till Viktklubbs utjämningsprogram – “Hålla nollan” – för att hålla vikten och var nere och vände.
Nå din målvikt – med samma metod

Har sprungit 250 mil

Så småningom övergick Jannes promenader i jogging och sedan löpning. Idag springer han i 40 minuter och kör något av Mårten Nyléns lätta pass eller medelpass i 20 minuter. De kan han utantill nu.
– Det sjuka är att jag aldrig har sprungit i hela mitt liv, men enligt min Runkeeper-app har jag sprungit 597 gånger de senaste två åren. Tittar man på längden är det 2 848 kilometer. Det är alltså 250 mil och tre par utslitna löparskor.

”Min kropp är som ny”

När det kommer till kosten är han egentligen bara lite noggrannare med vad han fyller sina 1 600 kalorier med varje dag.
– Nu väljer jag magert kött och äter mycket kyckling. Och så undviker jag osunt fett.
Dessutom har det pimplats en hel del öl tidigare och det gör det inte nu, säger Jan. Man måste liksom hålla igång maskinen.
– Ibland frågar folk om jag inte har ont i kroppen eftersom jag springer så mycket. Då svarar jag bara att “nej, den har varit helt oanvänd i femtio år, så den är som ny!”
Nå din målvikt – med våra verktyg

Jans 6 bästa tips

1. Sätt upp ett rimligt mål. Och välj någonting som verkligen kommer inifrån. Inte ett för kort och inte ett för långt. Mitt låg två år framåt i tiden.

2. Fota din förändring. För de visuella resultatet kommer att pusha dig mer än någonting annat. Det är så inspirerande att titta tillbaka på gamla bilder och se hur jag såg ut då. Man kan inte ens förstå att det är samma människa. Så fota dig själv, även om du inte gillar det, för din egen skull.

3. Ta hjälp av Wellobes mobilapp. Hela tiden. Den är viktigare än du tror och det är väldigt lätt att glömma att lägga in allt man äter. Men appen är nyckeln till framgång, enligt mig.

4. Bli inte för bekväm. Se till att faktiskt väga maten så att du får i dig rätt mängder. För även om man håller på med det där länge, så är det lätt att ta i lite för mycket.

5. Gör något lite varje dag. Om det så är att gå runt huset eller gå ut med hunden. Se all fysisk rörelse som ett plus, så kommer du sedan orka mer med tiden. När jag började tog det 11,5 min per km. Nu springer jag i en fart på 5,45 min per km.

6. Ta tips, råd och pepp ifrån andra medlemmar. I Facebook-gruppen
90 dagar med Mårten Nylén, som är en specialutmaning i Wellobe, har vi faktiskt blivit ett gäng “Wellobes” som försöker motivera varandra. Det är jätteroligt att både bli pushad och att pusha andra som är lite nere. Sen får man såna goa’ inlägg där folk skriver att jag skka veta att jag verkligen är en inspiratör. Det är underbart.
Nå dina hälsomål – med vår metod

Namn: Jan Lundqvist

Ålder: 59

Yrke: IT-konsult

Bor: Fjärås söder om Göteborg

Familj: Gift med tre barn på 13, 26 och 30 år

Längd: 171 cm

Startvikt: 99,7 kg

Målvikt: 80 kg

Väger i dag: 72,5 kg

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här