Att snart 60 år gammal ha byggt muskler är märkligt, säger Jan Lundqvist.

”Man måste hålla igång maskinen”

Jan Lundqvist har alltid haft “lite mer att ta i än alla andra”.
Därför är det märkligt att, snart 60 år gammal ha byggt så mycket muskler att ha fått magrutor.
– “Händer verkligen det här?” tänker jag ibland, säger han.

Vill du också bygga muskler? Testa samma metod som Janne

Själv beskriver han sig som en “ganska vanlig snubbe”. Största delen av sitt liv har han spenderat på landets fängelser som kriminalvårdare, men efter 24 år sadlade han om till IT-konsult. På fritiden spelar han gitarr och har runt 20 spelningar om året. White snake, Deep purple, Bon Jovi, Europe, bara det är rock ’n roll.
– Överviktig har jag alltid varit. Inte så att jag har varit direkt tjock, men tillräckligt stor för att bli mobbad i skolan. Sedan har jag gått med det hela livet, därför är det en märklig känsla att nu ha börjat bygga muskler och få magrutor. “Händer verkligen det här?” tänker jag ibland. Men det gör det ju, jag har gått ner totalt 29,7 kilo, säger han.

JUST NU: 50% rabatt

10 fördelar med att bygga muskler

  1. Har du aldrig försökt bygga muskler innan kommer resultaten oftast snabbt.
  2. Att styrketräna och bygga muskler ökar viloförbränningen.
  3. Mer muskler ökar dessutom din förbränning – dygnet runt.
  4. Styrketräning är en riktig endorfin-boost, vilket gör att du känner dig gladare.
  5. Är du stressad är särskilt bra, eftersom det sänker dina stressnivåer.
  6. Styrketräning sänker även dina blodsockervärden.
  7. Styrketräning stärker inte bara musklerna, utan även skelettet.
  8. Att bygga muskler kan också leda till en förbättrad hållning.
  9. Mer muskler gör dig både friskare, starkare, snabbare och minskar skaderisken.
  10. Att öka muskelmassan kan också öka din självkänsla.

Fick rådet att gå ner i vikt

De senaste femton åren har Jan Lundqvist medicinerat för högt blodtryck. På ett friskvårdsbesök hos företagsläkaren fick han rådet att gå ner lite kring midjan, sedan ledde det ena till det andra.
– Jag röker inte, men har ett stressigt jobb och börjar närma mig sextio. “Det här är inte bra”, tänkte jag. På Aftonbladet och Wellobe läste jag om andra som hade lyckats gå ner i vikt och det triggade mig. Dessutom har jag alltid sett upp till träningsexperten Mårten Nylén. Han har så skön inställning till livet.

Magbesvären som bortblåsta

I slutet av 2018 vägde Jan in sig på Viktklubb (nuvarande Wellobe*, reds. anm) på 99,7 kilo. Mest utmanande var att hitta tiden till att börja röra på sig, men Jans lösning blev morgonpromenader innan jobbet. När Jan gick med i Viktklubb fick han dessutom en matvåg, som lärde honom ganska snabbt vad olika saker vägde. Och efter ytterligare ett halvår var nere på 80 kilo.
– Sedan rullade det bara på. I maj 2020 var jag nere på 70 kilo, men då tyckte jag nästan att det gick lite för bra. Så då bytte jag istället till “Hålla nollan” – Viktklubbs program för att hålla vikten och var nere och vände.

Gå ner i vikt och bygg muskler – med enkla verktyg

Har sprungit 250 mil

Så småningom övergick Jannes promenader i jogging och sedan löpning. Idag springer han i 40 minuter och kör något av Mårten Nyléns lätta pass eller medelpass i 20 minuter. De kan han utantill nu.
– Det sjuka är att jag aldrig har sprungit i hela mitt liv, men enligt min Runkeeper-app har jag sprungit 597 gånger de senaste två åren. Tittar man på längden är det 2 848 kilometer. Det är alltså 250 mil och tre par utslitna löparskor.

”Min kropp är som ny”

När det kommer till kosten är han egentligen bara noggrannare med vad han fyller sina 1 600 kalorier med varje dag.
– Nu väljer jag magert kött och äter mycket kyckling. Och så undviker jag osunt fett.
Dessutom har det pimplats en hel del öl tidigare, det gör det inte nu. Man måste liksom hålla igång maskinen. Ibland frågar folk om jag inte har ont i kroppen eftersom jag springer så mycket. Då svarar jag bara att “nej, den har varit helt oanvänd i femtio år, så den är som ny!”

Minska midjemåttet och bygg mer muskler? Vi hjälper dig

Jans 6 bästa bygga-muskler-tips

1. Sätt upp ett rimligt mål. Och välj någonting som verkligen kommer inifrån. Inte ett för kort och inte ett för långt. Mitt låg två år framåt i tiden.

2. Fota din förändring. För de visuella resultatet kommer att pusha dig mer än någonting annat. Det är så inspirerande att titta tillbaka på gamla bilder och se hur jag såg ut då. Man kan inte ens förstå att det är samma människa. Så fota dig själv, även om du inte gillar det, för din egen skull.

3. Ta hjälp av Wellobe’s mobilapp – hela tiden. Den är viktigare än du tror och det är väldigt lätt att glömma att lägga in allt man äter. Men appen är nyckeln till framgång, enligt mig.

4. Bli inte för bekväm. Se till att faktiskt väga maten så att du får i dig rätt mängder. För även om man håller på med det där länge, så är det lätt att ta i lite för mycket.

5. Gör något lite varje dag. Om det så är att gå runt huset eller gå ut med hunden. Se all fysisk rörelse som ett plus, så kommer du sedan orka mer med tiden. När jag började tog det 11,5 min per km. Nu springer jag i en fart på 5,45 min per km.

6. Ta tips, råd och pepp ifrån andra medlemmar. I Facebook-gruppen
90 dagar med Mårten Nylén, som är en specialutmaning i Wellobe, har vi faktiskt blivit ett gäng “Wellobes” som försöker motivera varandra. Det är jätteroligt att både bli pushad och att pusha andra som är lite nere. Sen får man såna goa’ inlägg där folk skriver att jag ska veta att jag verkligen är en inspiratör. Det är underbart.

Minska mängden fett och öka din muskelmassa – med vår metod

6 tips för att börja bygga muskler med din egen kroppsvikt

  1. Armhävningar
  2. Benböj
  3. Situps
  4. Rygglyft
  5. Utfall
  6. Höftlyft

Detta är alla övningar du kan göra enkelt hemma för att bygga muskler hemma i vardagsrummet eller utomhus.

  • Fokusera på olika muskelgrupper och gör varje övning 10 gånger.
  • Upprepa sedan hela cirkeln 5 gånger, med någon minuts vila emellan varje omgång.
  • Repetera hela muskelbyggarpasset minst två gånger i veckan.

3 tips för att börja bygga muskler på gym

  1. Bygga muskler med styrketräningsmaskiner
    Med styrketräningsmaskiner kan du enkelt köra igenom alla muskelgrupper i hela kroppen. I maskinerna är nämligen alla rörelser styrda och är du osäker kan det vara en god hjälp i början, om du är lite mindre van. Då är också risken mindre att du skadar dig.
  2. Bygga muskler med vikter
    Att träna med fria vikter som till exemplr hantlar, skivstänger och kettlebells är också ett effektivt sätt för att bygga muskler. Dock är det desto viktigare att utföra övningarna rätt, då skaderisken är högre. Ta därför gärna hjälp av en instruktör, PT eller googla fram filmer som visar hur övningarna bör se ut om du är nybörjare.
  3. Bygga muskler med gruppträning
    Att bygga muskler med hjälp av någon form av gruppträning kan vara en bra start om du är osäker. Skynda långsamt, lär dig tekniken och viktigast av allt: Välj en klass du tycker är rolig!

Bonustips: Tänk på att inte gå utför hårt i din vilja att bygga mer muskler. Börja på en låg nivå med lägre vikter och många repetitioner, och öka sedan på vikterna och utmana musklerna efterhand som du utvecklas.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digital medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Kaloriberäknade recept hjälpte Roger ner i vikt

Niina: Uteslöt inget – gick ändå ner i vikt

Tobias: Jag har en sundare relation till mat

Sandra: Att gå ner i vikt – utan förbud

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här