Thomas sänkte sitt BMI från 35 till 23, med Wellobe’s hjälp.

”Jag är inte slav under någonting”

På hälsokontrollen kom läkaren med en skarpladdad varning.
Thomas hade ett BMI på 35 – och riskerade att insjukna i diabetes typ 2.
– Idag är jag 38 kilo lättare och kan jag äta vad jag vill, när jag vill. Jag är inte slav under någonting, säger han.

Känner du igen dig? Nå DIN målvikt – med vår hjälp

Några år innan Thomas Arvidsson skulle fylla 50 gick han på en rutinmässig hälsokontroll. Men när läkaren såg att han vägde en bra bit över 100 kilo gav han Thomas en skarpladdad varning: ”Om du inte börjar tänka på att äta bättre och röra dig mer kommer du att ha utvecklat typ 2 diabetes redan innan nästa återbesök”.
Båda Thomas föräldrar hade nämligen typ 2 diabetes, vilket ökar riskerna för att själv insjukna om man redan har det i släkten.

JUST NU: 50% rabatt

Hade ett BMI på 35

Thomas började så smått se över vad han stoppade i sig och inledde varje morgon med en halvtimmes promenad – oavsett väder och vind. I slutet av 2019 nappade han dessutom på ett erbjudande från Wellobe. Vid det laget vägde han 108 kilo och hade ett BMI på 35. Ett hälsosamt BMI ligger på 20–25, därefter räknas man som överviktig. Och har man ett BMI över 30 går det inom ramen för fetma.
– Eftersom jag inte ville sikta mot stjärnorna och trädtopparna satte jag ”bara” en målvikt på 85 kilo. Men resan dit gick snabbare än jag hade trott.

Att förbättra sitt BMI blev nya målet

Thomas satte upp ett nytt delmål. Men den här gången släppte han viktfokuset, för att istället förbättra sitt BMI.
– Eftersom man brukar säga att ett hälsosamt BMI ligger på 20–25 så ville jag helt enkelt under 25 – med en liten buffert åt båda håll.
Sommaren 2020, drygt ett halvår senare, hade Thomas gått ner till 70 kilo och ett nytt BMI på 23.

KOLLA: Hur mycket kan DU gå ner i vikt med våra verktyg?

Thomas nya BMI fick läkaren att tappa hakan

Tre år senare. Ny hälsokontroll. Ett tjugotal prover med olika hälsomarkörer. Och samtliga visade ”goda” eller ”mycket goda värden”.
– I journalen stod det ju att jag tidigare haft ett BMI på 35, men läkaren undrade om han hade skrivit fel, eftersom jag inte genomgått något kirurgiskt ingrepp. Men allt jag hade gjort var ju ”bara” att följa ordinationen från det tidigare läkarbesöket.

Blev triggad att få till ”snygga grafer”

Så, varifrån fick Thomas sin otroliga självdisciplin?
– Jag bestämde mig bara. Många bestämmer sig för att gå ner i vikt, men tror att någon annan ska göra jobbet. Men tittar man på mina grafer i Wellobe’s mobilapp har jag en spikrak nedåtgående viktkurva. Jag gick ner exakt 1,2 kilo i veckan hela tiden. Folk pratar om platåer när vikten stannar av, men så var det aldrig för mig. Jag svarade bara bra på min nya livsstil, helt enkelt.
Dessutom läste Thomas många av de inspirationsartiklar som fanns i Wellobe:
– Jamen, jag tänkte att lär man sig bara konceptet och skaffar sig kunskap om hur man ska äta och röra sig, så vore det väl konstigt om man sedan inte skulle lyckas? Sedan blev jag förstås triggad av att få till sådär snygga grafer.

Utnämndes till ”Årets Wellobe”

Thomas hade också stor hjälp av andra i Wellobe’s Facebook-grupp (som idag har flyttat över till Wellobe’s egna medlemsforum.)
– Det var jättebra eftersom jag inte har någon annan att falla tillbaka på. Men vi medlemmar hjälptes åt att coacha varandra.
Thomas startade också Instagram-kontot ”I form innan 50” (idag ”I form efter 50”) och hans nya Wellobe-vänner hängde med. År 2020 utnämndes han efter en omröstning av medlemmarna själva till ”Årets Wellobe” och delar av juryns motivering löd:

Thomas är på många sätt en förebild. Att flera andra medlemmar nominerat honom till Årets Wellobe vittnar om det.

Han är långt ifrån ensam om att leva som överviktig under lång tid. Det som utmärker Thomas är med vilken beslutsamhet han vände trenden – och dessutom delade med sig av varje litet framsteg till likasinnade i Wellobe’s Facebook-grupp...

Läs hela motiveringen till Thomas Årets Wellobe-vinst HÄR

Bli medlem i Wellobe – så räknar vi dina kalorier åt dig

Började träna på gym

De följande sju månaderna efter att Thomas nått sin målvikt kunde han slappna av lite. Dock ville han vara säker på att han kunde hålla sin nya vikt och hängde kvar i Wellobe ett tag.
– ”Bra jobbat, men du vet väl att kroppen alltid strävar efter att återställa sin ursprungsvikt? Så njut så länge det varar”, sa folk. Men jag gick stadigt ner och höll mig stadig. Eftersom jag vet att det mest hälsosamma är att kombinera bra mat och motion började jag också träna på gym. Jag läste nämligen i en artikel här på Wellobe, att lågintensiv träning och styrketräning kan öka förbränningen ännu mer.

Snittar cirka 15 000 steg per dag

Idag ligger Thomas på en ”morgonvikt” på 71 kilo. Men så är en hel del ny muskelmassa. Oftast börjar han morgonen med en rask promenad på 30–45 minuter, sedan blir det en eller två rundor till senare under dagen. En period gick han totalt 1,5 mil per dag, men oftast snittar han på 10–11 kilometer vilket motsvarar ungefär 15 000 steg.
– Folk säger att de ska träna så fort de får mer tid, men jag lägger mig oftast bara lite tidigare på kvällen och går upp tidigare för att hinna med dagens första runda. När jag kommer hem är det dags för frukost. Och så försöker jag komma iväg till gymmet varannan dag tre dagar i veckan.

”Nu kan jag äta vad jag vill, när jag vill”

Och vad är planen nu?
– Att fortsätta äta bra och träna, men också unna mig. Härom helgen var jag på 50-årskalas ena dagen och kräftskiva andra, men balanserade upp det näraliggande dagar.
Thomas primära målsättning under sin viktnedgång var att väga och mäta allt han åt, men han ville inte heller blir beroende av det för resten av sitt liv. Och det har han inte heller blivit.
– Nu har jag lärt mig att ögonmåtta. Nu kan jag äta vad jag vill, när jag vill. Jag kan till och med ha fredagsmys med barnen, men behöver inte vräka i mig. Jag är inte slav under någonting.

Kickstarta DIN viktresa HÄR

Så kan Thomas äta en vanlig dag

  • Frukost: 1 portion havregrynsgröt med linfrön och pumpakärnor, ett par skedar lättsockrad sylt, och oftast en grov macka med leverpastej och gurka.
  • Förmiddagsmellis: En frukt, lite kvarg eller en mugg fil med bär.
  • Lunch: Blandsallad (mycket och ofta med bönor och kikärtor), kycklingfilé och ris.
  • Eftermiddagsmellis: En knäckemacka med ett skivat ägg eller en banan.
  • Middag: En soppa, sallad eller grov macka.
    Kommentar:
    Väg och mät allt tills du har lärt dig hur mycket och vad du kan äta. Fyll tallriken med grönsaker först och kolhydrater och protein sedan. Satsa på långsamma kolhydrater istället för snabba, och se till inte vara för snål med protein. Inför även mellanmål, om du inte har gjort det. Det håller dig mätt längre.

Så tränar Thomas en vanlig vecka

  • Mån: 30 min morgonpromenad + styrketräning.
  • Tis: Morgonpromenad, men sedan vila.
  • Ons: 30 min morgonpromenad + styrketräning.
  • Tors: Morgonpromenad, men sedan vila.
  • Fre: 30 min morgonpromenad + styrketräning.

Kommentar:
Vissa personer tränar olika muskelgrupper, jag tränar igenom hela kroppen varje gång. Eftersom jag har haft ryggproblem och dålig hållning har det känts tryggare att mest köra maskiner där rörelsen är mer kontrollerad. Men nu har jag också börjat köra fria vikter. I början körde jag lättare vikter med många repetitioner, men det senaste halvåret har jag ökat på vikterna och kör fyra set med 15–12–12–10 repetitioner.
Jag har också köpt hem hantlar och ett maghjul och googlat fram program som jag tränar med hemma i vardagsrummet ibland.

KOLLA: Hur mycket kan du gå ner i vikt med våra verktyg?

Thomas 3 bästa gå-ner-i-vikt-tips

  1. Gör det här för DIN skull och ingen annans. Jämför inte heller dig själv med andra.
  2. Sätt upp tydliga mål och delmål.
  3. Unna dig saker men planera för det i förväg. Ta hjälp av matvåg och måttsats, och tänk i ”veckobasis”. Då ser du lättare hur du kan balansera upp det, om du hamnar på ett för högt kaloriintag någon dag.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Vad är BMI?

Testa ditt BMI

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här