Privat/Magnus Liam Karlsson

Så gick Helen, 50, ner 32 kg – på ett år

Helen Ekström har gjort det många drömmer om.
På ett år gick hon ner 32 kilo. Och hennes budskap till andra som vill gå ner i vikt är enkelt
– Alla kan. Det du måste offra för att gå ner i vikt får du tillbaka tio gånger om genom en förbättrad hälsa, säger Helen.

Kolla: Så fick Helen hjälp

För tio år sedan började Helen Ekström gå upp i vikt. Hennes stressiga jobb och liv gjorde att hon åt dåligt. Det blev mest mackor och godis och trots att hon hela tiden gick upp i vikt var hon ständigt hungrig.

– Eftersom jag inte åt så mycket näringsrik mat tror jag att jag trots min övervikt led av näringsbrist, säger hon.

När hon på våren 2015 fick besked av två läkare om att hon behövde gå ner i vikt. Bestämde hon sig för att en gång för alla bli av med övervikten och bli viktstabil.

– Jag hade fått både högt blodtryck och höftartros och det var det som gjorde att jag bestämde mig. Jag har tidigare gått ner i vikt två gånger men då såg jag det som en diet och därför gick jag upp i vikt igen när jag slutat banta och gick tillbaka till mitt vanliga liv. Denna gången valde jag Wellobe för att det var en långsiktig lösning som bygger på vetenskap. Jag hade bestämt mig för att det skulle bli en livsstilsförändring och inte en diet, säger Helen.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Startade på 85 kilo

I juli 2015 gick hon med i Wellobe och vägde in sig på 85 kilo på sina 153 cm.

– Det var en stor omställning och i början var det verkligen svårt. Loggboken var helt fantastisk då eftersom jag hade väldigt dålig koll på hur mycket kalorier det var i olika saker.

Vad var den största utmaningen i starten?

- Det var att hitta den maten som var mest näringsrik så att jag blev mätt trots att jag bara fick äta 1300 kcal.

Och resultaten lät inte vänta på sig. Redan första veckan gick Helen ner 3 kilo och efter det hade hon en jämn viktnedgång på runt 0,5 kilo i veckan.

– Jag kände av viktnedgången ganska snabbt. Jag minns att kroppen kändes mycket piggare när jag hade gått ner 6 kilo. Det var som jag flög fram på asfalten när jag var ute och promenerade, säger hon och fortsätter:

– Redan när jag hade gått ner 10 kilo hade mina tidigare hälsoproblem försvunnit och nu har jag ett normalt blodtryck och inga som helst känningar i höften. Det visar att det inte alltid är de stora summorna som räknas utan att man får hälsovinster redan med en ganska liten viktnedgång, säger Helen.
Testa samma metod som Helen

Drabbades av cancer

Men det senaste årets resa har inte bara varit positiv för Helen. I september 2015 drabbades hon av bröstcancer och fick genomgå en bröstoperation. Trots att Helen beskriver sig som en känsloätare och tidigare ätit så fort hon känt sig ledsen, arg, orolig eller glad använde hon inte mat som tröst under den svåra perioden.

– För mig blev maten det enda jag hade kontroll över just då. Jag kunde inte kontrollera cancern eller vad som skulle hända mig men däremot kunde jag kontrollera vad jag stoppade i mig och det blev en viktig sak för mig, säger hon.

En tid efter operationen blev Helen tvungen att genomgå ytterligare en stor operation. Men även denna gången höll hon hårt i sin viktminskning och fortsatte under hela sin sjukdomsperiod att minska i vikt.

– Jag hade bestämt mig och då fanns ingen återvändo, säger hon.

Gick i mål i juni

I juni 2016 gick Helen i mål och hade då gått ner 32 kilo på 12 månader. Hennes slutvikt landade på 53 kilo vilket till hennes kroppslängd ger ett BMI på 23.

Har du tränat mycket under året?

– Nej, eftersom jag gått igenom två stora operationer har jag inte haft möjlighet till det. Men eftersom jag aldrig tränat mycket hade jag nog inte gjort det annars heller. Jag har simmat en del och promenerat, det är saker som jag tycker är kul.

Har du haft totalförbud på sötsaker och kaloririka mål?

– Nej, då hade det aldrig varit hållbart i längden. Jag unnar mig ofta saker. Ett par glas vin en pastarätt eller efterrätt. Den viktiga skillnaden nu och under min viktnedgång är att jag alltid balanserar det med en promenad eller att jag äter något med mindre kalorier de andra målen.

Vad har varit det bästa med att ha gått ner i vikt?

– Den bättre hälsan. Sen är det otroligt skönt att slippa var hänvisad till tjockis-avdelningarna i butikerna. I dag kan jag välja vad jag vill.

Finns det något som varit negativt?

– Ja kommentarerna från folk i omgivningen tycker jag har varit jobbiga. Det är mycket positiva kommentarer så klart men efter ett tag kom det även kommenterar som ”Får du ingen mat hemma” eller ” Du är för smal”. Det är en mycket märklig upplevelse. Tidigare räknades man inte alls men helt plötsligt när man är smal får man kommentarer hela tiden.

Har du något råd till de som vill förändra sitt liv och gå ner i vikt?

– Mitt överlägset bästa tips är att under viktnedgången söka sig fram till ett nytt sätt att förhålla sig på till mat och godis. Ett sätt som blir hållbart för livet! Sådant tar tid och därför är det viktigt att inte gå ner för snabbt. Jag gjorde så och därför var övergången till hålla nollan inte särskilt dramatisk. Jag äter som under viktminskningen, bara lite mer, säger hon och fortsätter:

– Det är viktigt att fundera över skälet till att man blivit överviktig och ta tag i det som man eventuellt behöver jobba med på ett djupare plan. Då blir förutsättningarna fler för att lyckas på sikt. Är man känsloätare behöver man hitta nya sätt att hantera känslorna på utan att stoppa in saker i munnen hela tiden. För mig var min viktresa främst en inre resa!
Gå ner i vikt snabbt: Lista med effektiva tips

Namn: Helen Ekström

Ålder: 50

Familj: Man och dotter som flyttat hemifrån

Ort: Stockholm

Yrke: HR- handläggare och certifierad coach.

Startvikt: 85 kilo

Längd: 153 cm

Målvikt: 53 kilo

Viktminskning: 32 kilo

Så äter Helen en vanlig dag

Frukost:

Kvarg med färska blåbär och solroskärnor

Mellanmål:

Frukt

Lunch:

Sallad med ägg, bönor och fisk. Alternativt skaldjur.

Jag äter alltid mycket protein och lite kolhydrater om jag väljer att äta kolhydrater tar jag ofta alternativ som gör mig lite mer mätt till exempel grovt bröd, rött ris eller liknande.

Middag:

Havregrynsgröt eller något liknande. Jag äter sällan lagad middag två gånger utan brukar nöja mig med gröt på kvällen.

Mellanmål:

Jag tar ofta en frukt lite senare på kvällen

Helens bästa tips

  • Fundera ut varför du vill gå ner i vikt. Jag tror det är svårare att lyckas att hålla nollan om man ser det som en diet och inte som en livstilsförändring.
  • Ta tid till att fundera ut varför du blev överviktig och hur du ska kunna undvika att falla dit igen.
  • Hitta strategier för att försvåra för dig själv och inte falla för dina impulser.
  • Logga det du äter noga.
  • Välj näringsrik mat som håller dig mätt.
  • Hitta någon som inspirerar dig. jag har varit aktiv i bloggen och på mötesplatsen på Wellobe där jag också hittat andra medlemmar som har gjort samma resa som mig.

Det här får du som medlem

* En individuell kostplan
* En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
* En bank med tusentals kaloriberäknade recept
* Träningsprogram och filmer
* Dina framsteg i grafer och tabeller
* Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
* Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Mårten Nylén på Instagram

Bli medlem >>HÄR<<

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här