PRIVAT

”Efter Wellobe har jag sprungit fyra halvmaror”*

Med beslutsamhet och en långsiktig plan har Sofie gått ner hela 20 kilo – och behållit sin nya vikt. Nu har hon sprungit fyra halvmaraton och är sugen på nya utmaningar.
– Jag älskar fart! Till våren funderar jag på att genomföra ett triathlon, säger Sofie Josephsson.

Prova samma metod som Sofie
Sofie Josephsson, 30, medverkade i utmaningen ”Hitta höstformen” på Wellobe. Första halvåret gick hon ner 18 kilo och fortsatte sedan lite till.
– Sedan har jag legat på ungefär samma vikt, kanske något kilo plus eller minus. Men nu har jag hittat ett sätt att leva som är hållbart, med en bra kombination av träning och rätt mat, säger hon.

Ville hitta ett sätt att leva

För Sofie är maten viktig. Därför var det aldrig fråga om någon quick fix för att gå ner i vikt. Hon ville hitta ett hälsosamt sätt och stanna där. Hon var aldrig på jakt efter att gå ner i vikt snabbt bara för att sedan återgå till sitt gamla liv.
– Jag ville helt enkelt hitta ett sätt att leva. Och det gjorde jag med Wellobe, säger Sofie.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Skrev in allt hon åt i Wellobes mobilapp

I början av viktresan var Sofie noga med att registrera allt hon åt i Wellobes mobilapp. Då insåg hon att hon förut hade ätit för stora portioner.
– Det var inte så att jag alltid åt onyttigt, men jag åt lite för stora portioner och mycket socker. Appen var ett bra hjälpmedel som hjälpte mig få koll på hur mycket jag skulle äta. Det är det hela Wellobes tänk går ut på, att man äter mindre än man gör av med.

Fortsatt äta som vanligt

Trots att Sofie gick med i Wellobe kunde hon fortsätta äta samma mat som resten av familjen. Hon har två barn så för henne är det viktigt att alla äter tillsammans.
– Jag vill inte stå och laga egen mat till mig själv medan de andra äter något annat. Därför har jag fortsatt äta vanlig mat, men vissa dagar bytt ut pastan mot broccoli. Så det har blivit en hel del broccoli, istället för pasta tre dagar i rad, säger Sofie.

Använder träningsmål som morötter

Idag kan Sofie absolut äta socker, säger hon, vilket hon också vill kunna göra.
– Jag vill ha en kost som fungerar med min familj så att jag slipper hoppa över saker. Men jag försöker att tänka på att inte äta för mycket godis och ibland tränar jag lite extra för att kunna unna mig.

Tappar hon motivationen försöker hon tänka positivt och sätta upp träningsmål som morötter.
– Till exempel har jag sprungit fyra halvmaraton på ett år. Det var inte det jag tänkte när jag stod vid starten till min första halvmara, men väl i mål ville jag boka ett nytt lopp. Nu kanske man inte behöver boka just en halvmara, men jag tror på att ha träningsmål. För mig fungerar det bra, säger Sofie.

Försök komma ut två gånger i veckan

Själv tränade Sofie rätt mycket inför sitt första lopp och var väl förberedd. Sedan har man ju olika förutsättningar, säger hon, men hon har ändå klarat fyra halvmaror på bara ett år.
– Till våren funderar jag på att boka in mig på ett triathlon. Jag har börjat cykla som komplement till löpningen. Jag älskar fart, så det passar perfekt. Jag tycker också om att träna med någon och för att få ihop det blir det ofta efter nattning av barnen.
Och vad är dina bästa träningstips till andra?
– Testa att sätta upp som mål att du ska komma ut minst två gånger i veckan. Och ja, det är klyschigt, men prova även att hoppa av bussen en station tidigare och gå.
Namn: Sofie Josephsson
Ålder: 30
Bor: Jönköping
Yrke: Student
Längd: 173 cm
Startvikt: 95,1 kg
Väger idag: 75 kg

Kickstarta hösten – Sofies 3 bästa tips!

1. Håll koll på kalorierna

Det är lätt att äta för mycket. Men äter du mer än du gör av med, då går du heller inte ner i vikt. Håll därför koll på kalorierna med Wellobes app.

2. Skaffa en träningskompis
När det blir mörkare ute är det lätt att hamna i soffan. Men skaffa en träningskompis, då blir det lättare att komma iväg.
3. Ha uppföljning varje vecka
Att väga mig en gång i veckan har hjälpt mig. Gärna på måndagar, då har jag haft bra kontroll resten av veckan. Det har jag gjort som någonting långsiktigt. För det handlar inte om att gå ner massor varje vecka, det handlar om att hitta ett hållbart sätt att leva.

Bli medlem

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här