Colourbox/privat

”Jag vill känna mig fin på mitt bröllop”

Lisa Dahlström, 32, började gå upp i vikt på högstadiet.

Skräpmat, godis och småätande. Så har Lisas liv sett ut i sedan hon gick på högstadiet. Hon har gjort flera försök att gå ner i vikt men det hon lyckats gå ner har alltid kommit tillbaka.

– Jag har jobbat hårt för att få till regelbundna måltider men jag har problem med att jag småäter mycket och sen gillar jag både sötsaker och skräpmat, säger hon.

Men i år har Lisa bestämt sig för att det en gång för alla är dags att förändra sitt liv.

– Jag skulle vilja säga att jag gör det för att jag ska bli mer hälsosam, och självklart är ju det sant, men mest handlar det ju faktiskt om att jag ska gifta mig i höst och att jag gärna vill känna mig fin på mitt bröllop. Det blev lite som en blåslampa som låg på kan man ju säga.

Vad är ditt mål? Nu under dessa 60 dagar och långsiktigt.

– Under dessa 60 dagar så har jag som mål att gå ned 10 kg. Det känns som en riktig rivstart på mitt arbete, och jag ska prova ut en klänning i mitten av maj så jag vill ha kommit en liten bit på vägen redan då. Långsiktigt så skulle jag vilja gå ned cirka 30 kg. Jag kommer aldrig att bli supersmal och jag är ok med det, däremot så vill jag bli stark och känna mig bekväm i mitt eget skinn. Älskar styrketräning och att lyfta tungt liksom. Sen vill jag gärna ha barn i framtiden och ha en säker graviditet, både för mig och barnet, och då vet jag att jag behöver gå ned i vikt först.

Hur viktigt är det att gå ner i vikt innan bröllopet?

–  För mig är det viktigt att gå ned i vikt för MIN skull, inte för någon annans. Min sambo älskar mig precis som jag är just nu så det handlar inte om det. Jag har försökt åstadkomma detta nu i så många år så det känns som att detta är absolut rätt tillfälle att ha kommit en bit på vägen!

För att lyckas att gå ner i vikt nu under utmaningen har Lisa börjat genom att rensa ut hemma i köket.

–  Jag har inte någonting hemma att äta som jag inte ska, har sedan bestämt mig för att veckoplanera maten på söndagar och då även planera in mellanmål och snacks att ha hemma som jag känner mig bekväm med att äta. En annan sak jag har gjort sedan en tid tillbaka är att lämna plånboken hemma när jag går till jobbet. Tidigare var det så lätt att köpa en chokladbit eller något sådant på vägen hem eftersom jag var sugen. Nu gör jag inte det för jag kan inte helt enkelt. Jag loggar även allting jag ska äta redan dagen innan, då känner jag till min budget för kommande dag och behöver inte tänka så mycket vilket är himla skönt.

Är det något du uteslutit helt från din kost?

– Jag har inte uteslutit någonting helt, den metoden funkar inte för mig, blir alldeles för mycket allt eller inget. Jag försöker istället begränsa mig till en dag i veckan då jag tillåter mig själv att äta någonting som jag verkligen tycker om.

Hur är det med träning, tränar du regelbundet?

–  I nuläget tränar jag mellan två till tre dagar i veckan men målet är att komma upp till fyra. Försöker även röra på mig så mycket som möjligt till vardags.

Följ Lisas resa på hennes blogg på Wellobe. (Krävs ett medlemskap) Inte medlem? Kom igång här!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här