Privat

”Enkelt matlagningsknep hjälpte mig”

Som mest vägde 25-åriga Sarah Berg Nouri 98 kilo, sedan skaffade hon en PT. Det förändrade allt. Och idag har Sarah både lyckats gå ner i vikt och återfå tron på sig själv.

Kom i form med samma verktyg
Efter att ha läst hur andra personer lyckats gå ner i vikt hörde Sarah Berg Nouri, 25, från Oslo själv av sig till norska Vektklubb*.
– Problemet innan var dels att jag åt för stora portioner, dels att jag åt väldigt onyttigt. Jag älskar nämligen att äta ute, gärna flera gånger i veckan. Dessutom har jag alltid var svag för sötsaker samtidigt som jag aldrig har varit särskilt sportig och bara tränat i perioder. Allt det ledde till slut oundvikligen till att jag gick upp i vikt. Kaloriintaget stämde helt enkelt inte överens med kaloriförbrukningen, säger hon.

JUST NU: En månad på köpet!

Övervikten gick ut över allting

Till slut fick Sarah nog. Då hade hon flera gånger lyckats gå ner 10 kilo, men bara för att gå upp dem lika snabbt igen. Men den här gången ville hon verkligen klara det.
– Jag var så trött på att aldrig vara nöjd oavsett hur jag än kämpade. För övervikten och missnöjet med kroppen gick ut över såväl humöret, det sociala livet som min självbild.
Vid sidan av Vektklubb kontaktade Sarah en personlig tränare. Och det skulle visa sig vara helt avgörande.
– Jag bestämde mig för att köra stenhårt från dag ett. Jag ville ha resultat så snabbt som möjligt och var supermotiverad, så som mål satte jag att träna fem dagar i veckan och att äta max 1 400 kalorier om dagen. Jag registrerade all mat och motion i den loggbok jag fick och fyllde mina dagar och veckor med goda och nyttiga måltidsrecept.
Nå din målvikt – med samma metod som Sarah

Gick ner mellan ett och 2,5 kg i veckan

Till Sarahs glädje upptäckte hon nu många goda lättalternativ till den feta grädde, gräddfil, yoghurt och creme fraiche hon tidigare använt i matlagningen. Det gjorde det lättare att laga måltider som både smakade bra och var kalorisnåla, så Sarah slapp leva på torra sallader och middagar utan dressing och sås. Och första veckan gick överraskande lätt:
– Jag var så inställd på att gå ner i vikt och åstadkomma en förändring att det äntligen också visade sig också på vågen. Redan första månaden gick jag ner mellan ett och 2,5 kilo i veckan, vilket i sin tur motiverade mig ännu mer.

Tappade kontrollen helt

Sedan kom den första stora utmaningen: Norges nationaldag den 17 maj. Då tappade Sarah fokus helt och återfallet varade från torsdag till söndag, vilket var ganska många dagar.
– Lyckligtvis fick min personliga tränare tillbaka mig på rätt spår igen. Men vågen visade en ökning på flera kilo. Då sade jag att det var sista gången jag tappade kontrollen sådär.
Men det var det såklart inte. Det blev fler återfall än så de efterföljande 6 månaderna. Skillnaden var att Sarah efterhand lärde sig att hitta tillbaka till sitt fokus mycket snabbare.
– Det är det som har varit så svårt och som gjort att jag har misslyckats innan. För det är mycket lättare att tänka att "äh, det där tar jag nästa vecka".
Så fungerar Wellobe

”Jag har haft många återfall”

En annan skillnad var att Sarah i början räknade ner i dagar och veckor, eftersom hon tänkte att allt skulle vara över när hon väl hade nått sitt mål. Men allt eftersom insåg hon att resan skulle vara livet ut. För om hon aldrig mer ville ha den kroppen hon tidigare hade haft kunde hon heller aldrig mer återgå till de vanorna.
– Jämför man den väg jag har tagit för att komma hit är det en helomvändning. Och det har absolut inte varit en dans på rosor. Jag har gått upp och ner, haft återfall, velat ge upp och skippat många träningspass. Men det har också varit roligt och spännande, och de flesta dagar har jag gått och tränat, gått ner lite varje vecka och både sprungit snabbare och lyft mer än jag någonsin har gjort tidigare.

”Viktigast har varit min personliga tränare”

Det gäller bara att bestämma sig. För man kommer att möta motgångar, allt handlar om att kunna börja om igen. Och så länge man är aktiv och äter bra de flesta dagarna i veckan, kan man absolut också unna sig det man tycker om på helgerna.
– Jag har också haft turen att ha goda vänner, familj och en fantastisk pojkvän och sambo som har stöttat mig. Men viktigast har varit min personliga tränare. Hon har fått mig att verkligen tro på mig själv. Varje vecka har hon pushat mig till det yttersta och fått mig att inse att träning faktiskt är kul. Jag har också kunnat snacka med henne om allt, på gott och ont. Och de dagar jag har varit nere har hon lyft mig och gett mig motivation till att fortsätta.

23 kilo lättare

Från att vara en ganska inaktiv tjej som åt ute flera gånger i veckan och stoppade i sig både godis och fet mat, är Sarah idag 23 kilo lättare och lever ett helt annat liv. Idag älskar hon träning, bra mat, har massa energi, nya mål och är framförallt mer tillfreds med sig själv.
– Jag har kommit så otroligt långt. Jag har spenderat många timmar på gymmet och lärt mig stå emot de flesta frestelserna. Och så ska jag också fortsätta för att hålla motivationen uppe och behålla min nya sunda livsstil. Planen är också att behålla min personliga tränare ett tag då hon har gett mig så otroligt mycket. Så det svåra jobbet startar egentligen nu med att behålla min nya vikt, för varför gå tillbaka till mitt gamla jag när jag mår så mycket bättre nu?
* Vektklubb är den norska motsvarigheten mot svenska Wellobe*. De erbjuder samma verktyg och arbetar efter samma princip: Kalorier in och kalorier ut.
 

Namn: Sarah Berg Nouri
Ålder: 25
Yrke: Undersköterska
Bor: Oslo
Längd: 170 cm
Startvikt: 97 kg
Målvikt: 74 kg

Sarahs 3 bästa tips
1) Var sträng mot dig själv och sätt överkomliga men höga mål, så att resultaten kommer snabbt. Det ger en enorm motivation till att fortsätta.

2) Få hjälp med träningen. Har du råd att anlita en personlig tränare så gör det. En bra PT är så mycket mer än bara träning, du får både en stöttepelare och coach, som pressar dig till ditt yttersta och ser dina behov. Och det är värt varenda krona.

3) Hitta livsmedel du tycker om. Tycker du inte att en torr kycklingssallad utan dressing ser särskilt god ut finns det heller ingen anledning att äta den. Du måste hitta saker som du gillar så att du kan stå ut med din nya kost varje dag. För mig har lättprodukter som grädde, gräddfil, creme fraiche, yoghurt och grekiska sallader hjälpt jättemycket.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här