Björn Lindahl. Förr var Björn Eriksson stillasittande stora delar av dagarna. I dag promenerar han – så ofta som möjligt.

"Så slapp jag ta diabetes-tabletter"

Hans stressiga arbetsliv gick till slut ut över hälsan.
Men nu har Björn Eriksson, 74, återfått kontrollen över sin diabetes.
– Bara att gå ner ett fåtal kilo gör verkligen skillnad, säger han.

Känner du igen dig? Få hjälp med din vikt
Rikspolischef, landshövding i Östergötland och ordförande i Riksidrottsförbundet. Björn Eriksson, 74, har alltid haft många järn i elden. Men för tio år sedan sade kroppen ifrån. Stressen, de dåliga matvanorna, stillasittandet och sömnbristen hade satt sina spår.
– Jag fick varningssignaler redan innan i form av förhöjda blodsockervärden. Och 2010 diagnostiserades jag till slut med typ 2-diabetes, säger han.

Bli medlem från 179 kr/månad

Tävlingsmänniskan kom fram

Läkaren frågade Björn hur hans levnadsvanor såg ut, om han åt sunt och rörde på sig. Svaret var nej och han fick rådet att gå ner i vikt. Det väckte tävlingsmänniskan i honom.
– Jag hade tur, det här sammanföll med att jag slutade som landshövding och fick mer tid till mig själv. Så jag började springa och se över kosten, då gick det ganska fort att tappa några kilo. Tack vare det lyckades jag hålla nere mitt blodsockervärde och slapp äta tabletter.
När Björn fick sin diabetesdiagnos visade vågen 95 kilo. I dag väger han mellan 83 och 85 kilo, vilket märks på fler sätt än bara förbättrade blodsockervärden.
– Jag rör mig lättare, har en helt annan ork och är mer stresstålig.

“En redig promenad ger otrolig effekt”

För att hålla vikten nu motionerar Björn så ofta han kan. Även om arbetsbelastningen är lägre håller han sig upptagen, vilket gör vardagsmotionen viktig. Förut åkte han mycket tunnelbana i Stockholm – nu promenerar han.
– I rollen som ordförande för Riksidrottsförbundet sitter jag på Södermalm och när jag behöver ta mig till Gymnastik- och Idrottshögskolan i norra delen av stan promenerar jag dit. Dessutom går jag ut en timme med hunden så ofta som möjligt. Det är otroligt vilken effekt en redig promenad har på blodsockret. Tar jag ett blodsockerprov före och ett efter ser jag tydlig skillnad. Dessutom får jag massa bra idéer som jag har användning av i jobbet.
Kolla: Kan vår smarta mobilapp hjälpa dig?

Äter oftare

Motionen har varit avgörande, men Björn har också sett över kosten och slutat äta socker.
– Förut kunde jag köpa en massa godis som jag tryckte i mig tills jag mådde illa. Nu nöjer jag mig med någon chokladkaka ibland och vatten i stället för Coca cola. Innan använde jag det som törstsläckare allt för ofta.
En annan stor förändring är att Björn har börjat äta mer regelbundet.
– Innan hände det att jag gick tre dagar utan att knappt äta alls, för att sedan stanna på McDonalds och överäta. Nu har jag bättre kontroll.

“Tro inte du ska bli svensk mästare i marathon”

I dag vet Björn hur han behöver leva för att inte låta sin diabetes ta över. Han kollar sitt blodsocker en gång i månaden och går på sina läkarbesök. Men han uppmanar samtidigt alla att våga unna sig ibland – och inte krångla till det.
– Tro inte att du ska bli svensk mästare i marathon. Jag tar det varsamt, livet skulle förlora mening om jag bara skulle tänka på min diabetes och vikt. Jag har det alltid i bakhuvudet, men du måste kunna leva också. Rör på dig regelbundet, var medveten om vad du stoppar i dig och håll koll på dina värden. Svårare än så behöver det inte vara. Det kostar så lite att göra egna insatser för att hålla sjukdomen under kontroll.
Få ordning på din hälsa – med våra verktyg
Namn: Björn Eriksson
Ålder: 74 år
Längd: 188 cm
Bor: Stockholm
Familj: Fru och två vuxna barn
Yrke: Flertalet styrelseuppdrag, bl.a. ordförande i Riksidrottsförbundet, Gymnastik- och idrottshögskolan samt Kontantupproret 
Tidigare roller i urval: Rikspolischef, president för Interpol, landshövding i Östergötland
Startvikt: 95 kg
Väger nu: 83-85 kg

Expertens tips: Så kan du hålla din diabetes i schack

1. Ät regelbundet. Annars åker blodsockret upp och ner som en berg- och dalbana, vilket ökar sötsuget. Tre huvudmåltider och två till tre mellanmål är bra.
2. Ät en fiberrik kost. Och fyll på med rotgrönsaker, bönor och linser.
3. Ta en rask promenad varje dag. Det ger större effekt än du tror. Fysisk aktivitet ökar mängden blodsocker som förbränns i musklerna, så ditt blodsocker kan sänkas ganska fort. Många patienter kan sänka insulindoserna tack vare det.
4. Rör på dig så mycket du kan i vardagen. Ta trapporna i stället för hissen, gå den sista busshållplatsen eller ta rörelsepauser framför skrivbordet, till exempel.
Källa: Joanna Uddén Hemmingsson, överläkare vid Karolinska Institutet.

Så kan vi hjälpa dig

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Träningsprogram och filmer
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till programmet "90 dagar med Mårten Nylén"
    Varmt välkommen tills oss

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg