Privat. Att sluta med småätandet och att skaffa bestämda mattider är två av Thomas framgångsrecept.

“Bra resultat för en liten insats”

Thomas Arvidsson, 48, hade varit överviktig i stora delar av livet.
I julas bestämde han sig för att ta tag i det – och gick ner 4 kilo på tio dagar.
Sedan dess har det bara fortsatt.
– Jag har fått väldigt bra resultat för en liten insats, säger Thomas.

Få tillgång till samma verktyg som Thomas
Länge pendlade Thomas Arvidsson, 48 år, mellan 99 och 102 kilo. De senaste åren kantades av olika typer av motgångar, då varken tid eller ork för att äta hälsosamt fanns. Till slut visade vågen 105.
Då besökte Thomas läkaren.
– Jag gjorde massa prover och allt såg bra ut. Men eftersom jag har diabetes i släkten på båda sidor, så jag fick rådet att gå ner i vikt för att minska risken att få det själv, säger han.

Bli medlem från 179 kr/månad

Fick tips från andra medlemmar

Tio dagar före julafton förra året vägde sig Thomas igen. Även om vågen inte var den mest pålitliga blev siffran, 108 kilo, startskottet för nya vanor.
– Eftersom julen närmade sig tänkte jag att jag åtminstone ville ner till min normala vikt, så att jag skulle kunna ät av allt utan att lägga på mig ytterligare. Jag läste lite tips från medlemmar i appen och slutade med chipsen på fredagsmyset, lördagsgodiset och började gå raska promenader på 30 minuter varje dag. Det var allt, och jag gick ner 4,5 kilo på de tio dagarna.
– Jag tyckte det funkade bra, och eftersom jag fick väldigt bra resultat för en liten insats, så jag jag blev medlem.
Känner du igen dig? Få mer hjälp med din hälsa >>HÄR<<

Slutade med halvfabrikat

Nu tog Thomas tag i allt som hade med kosten att göra. Med hjälp av appen lärde sig Thomas vad – och hur mycket – han kunde äta för att fortsätta gå ner i vikt.
– Jag loggade in i minsta detalj under några dagar, för att få en visuell bild över vad kosten innehåller. Nu vet jag det på ett ungefär per automatik. Jag slutade med halvfabrikat, pasta och vitt bröd helt och hållet. Jag drog också ner på potatisen och fyllde på med bönor, baljväxter och grönsaker. Mindre fett och mer protein, helt enkelt. Småätandet är också helt borta, även om jag inte vräkte i mig sötsaker på helgerna så gick jag och åt det som blev över under veckorna.

Äter oftare

Förutom att se över vad han faktiskt åt bestämde sig Thomas också för att äta på fasta tider och lägga till fler mål.
– Förut åt jag frukost och lunch, sen kunde det ofta bli upp till tre mackor senare på kvällen. Nu får jag in ett mellanmål och äter alltid vanlig mat till middag.
Sedan starten i december har Thomas gått ner 13 kilo. Det märker han inte bara genom att kolla på sin kropp.
– Jag blir mindre och mindre andfådd för varje gång jag går min promenad. Och jag snarkar mycket mindre, har min fru påpekat. Nu ser jag fram emot att komma tillbaka till läkaren och höra att jag reducerat risken för diabetes och andra sjukdomar.
Nå dina hälsomål – med vår metod

Thomas 9 tips för en hållbar viktnedgång:
1. Ha realistiska mål. Jag satte en ganska snäll målvikt från start, egentligen borde jag kanske gå ner ännu mer. Men då kan jag justera målet när jag nått den vikten.
2. Uppmärksamma när du klarar dina delmål, exempelvis genom att berätta för dina nära och kära.
3. Satsa långsiktigt. Lägg upp rutiner som du klarar av utan att lida i vardagen, det ska hålla i det långa loppet.
4. Planera dina måltider. Se till att alltid ha nyttiga råvaror hemma.
5. Skäms inte för att du äter nyttigt, ignorera om du får kommentarer. Tänk på alla fördelar.
6. Sluta med sötsaker och snacks till vardags. Unna dig lite när det behövs, är du på kalas är det klart du ska kunna ta lite av det som bjuds, men se det som undantagsfall.
7. Få in en 30 minuter lång promenad varje dag, i rask takt. Allt utöver det är en bonus.
8. Ta en portion när du äter, bestäm dig innan hur mycket du ska ha. Fyll inte på.
9. Ha fasta mattider.

Namn: Thomas Arvidsson
Ålder: 48 år
Bor: Karlskoga
Familj: Fru, tre barn på 5, 12 och 15 år, hund
Yrke: Pastor
Längd: 177 cm
Startvikt: 108 kg
Väger nu: 95 kg
Målvikt: 87 kg (till att börja med)

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg