Privat. Anne Berthe berättar om sin viktresa – gick ner 16 kilo.

Anne Berthe började gråta av sin spegelbild

Från att en gång ha varit gyminstruktör gick Anna Berthe Johanssen, 34, plötsligt upp flera kilon. Dels då hon blev granne med ett bageri, dels då hon blev gravid. Idag vet hon bättre och har gått ner 16 kilo.
– Så fort jag började logga min mat insåg jag vad jag gjort för fel, säger hon.

Testa samma metod som Anna Berthe
Som student jobbade Anne Berthe som gyminstruktör och vägde 63 kilo. Så även om kosten bestod av klassisk studentmat som väl inte var supernyttig, lyckades hon ändå hålla vikten. Efter att hon däremot tagit lärarexamen och flyttat ihop med sin kille i Stavanger började hon stadigt att gå upp. Huset de flyttade in i låg nämligen vägg i vägg med ett bageri, så vägen till alla godsaker blev farligt kort.
– Den gick jag också ofta och mina instruktörsuppdrag byttes successivt ut mot mockakaffe med extra choklad och socker. Jag anpassade med andra ord inte alls mitt energiintag efter min förbrukning längre, säger Anne Berthe Johanssen.

Bli medlem från 179 kr/månad

Tryckte i sig mat

Som för så många andra skedde förändringen dock sakta men säkert, så ett kilo här och ett kilo där var inget Anne Berthe direkt lade märke till eller brydde sig så mycket om. Inte ens när allt fler klädesplagg i garderoben började blir för små.
– Så här i efterhand har jag dock insett att det gick alldeles för lång tid mellan måltiderna. Det gjorde att jag blev sådär svinhungrig och det i sin tur ledde till att jag egentligen tryckte i mig mycket mer mat när jag väl åt än vad jag egentligen skulle ha gjort.
Nå din målvikt med samma metod som Anne Berthe

Gick "bara" ner 3 kilo

Vändpunkten kom när Anne Berthe blev gravid. Hennes läkare meddelade då henne att hon vägde för mycket. Och även om hon egentligen redan visste det var det ett tungt besked.
Ändå fortsatte hon att gå upp hela graviditeten, så när sonen föddes vägde hon hela 90 kilo.
– Som nybliven mamma blev jag däremot mycket mer aktiv. Jag både promenerade och började gå på en crosstrainer, som jag placerade i vardagsrummet. Dock var det något som inte riktigt stod rätt till, eftersom jag gick "bara" ner 3 kilo.

Började gråta av spegeln

Anne Berthe provade olika bantningsmetoder, såg till att både äta och träna mer regelbundet, testade att minska portionerna samt prova några olika shakes och pulverdieter. Ingenting fungerade dock. Och Anne Berthe var nära att ge upp:
– Det gick så långt att jag blev så obekväm i min kropp att jag inte ens ville träffa folk. Jag kände mig ofta nedstämd och kunde börja gråta bara av att se mig själv i spegeln. Det kändes som att vad jag än gjorde, så gick jag upp i vikt ändå. Och vad jag än åt fick jag skuldkänslor. Men allt jag ville var bara att känna mig lyckligt igen.
Bli medlem HÄR

Bytte ut sin frukost

Tillslut skrev Anne Berthe in i Vektklubb*. Hon tänkte att om inte det här fungerar, ja då får jag helt enkelt acceptera att jag är lite stor.
– Så fort jag började använda Loggboken insåg jag dock vad jag gjort för fel. Exempelvis hade jag varit lite för glad i bröd och smör med crabstickssallad, men när jag väl insåg att en enda skiva bröd med detta innehöll hela 400 kcal tänkte jag att det kanske inte var värt att äta det till frukost varje dag. Jag är en utpräglad frukostmänniska och måste ha mat på morgonen. Men i dag tar jag bröd med keso, skinka och ett glas mjölk, eller knäckerbröd med banan, vilket innehåller betydligt mycket mindre kalorier men mer volym.

Minskade portionsstorlekar

Knepet har varit att med Vektklubbs Loggbok se hur kalorierna kan fördelas över dagen, säger Anne Berthe. Oftast har det gett henne mer överskott.
– Innan var jag ofta trött och sliten, och ville mest ligga i soffan och mysa med min bebis. I dagboken står det dock hur många kalorier varje måltid bör innehålla och det har gett mig mycket mer energi. Jag har också hela tiden ätit det jag är van vid men i mindre mängder – utan att utesluta ris, pasta eller potatis. Det finns också mer hälsosamma ingredienser, som matlagningsgrädde framför vispgrädde, ost med mindre fett i eller lättmajjonnäs och lätt creme fraiche, bara för att nämna några exempel. Och ändå smakar maten likadant!
Anna Berthe har också lärt sig att hur mycket dolda kalorier det kan finnas i exempelvis juice och annan söt dricka. Eller att en enda liten ruta mjölkchoklad innehåller hela 50 kalorier.
– Det var en chock, man måste kämpa på ganska länge på löpbandet för att förbränna den.
Kolla: Så här fungerar vår metod

Slutade med potatischips

En godsak var Anne Berthe dock tvungen att utesluta ur sin kost under viktnedgången: Chips. Hon helt enkelt älskar det, men såg därför till att inte ha det i huset.
– De ynka fem få chipsen jag skulle kunna unna mig för att inte överskrida min dagliga kalorinivå var helt enkelt inte värda det. Därför vara det bara att sluta med dem helt.
Summan av alla dessa små förändringar hjälpte till slut. Anne Berthe kände äntligen att hon hade hittat en metod som fungerade. Och snart kunde hon resa på familjesemester till Spanien med 16 kilo mindre på kroppen.
– Jag såg faktiskt fram emot att få sätta på mig bikinis och tajta linnen igen!

”Skillnaden nu är jag vad vad jag måste göra”

Idag har Anne Berthe hållt vikten stabil i 3,5 år. Nu verkar det som om kroppen har anpassat sig till sin nya viktnivå, så äter hon lite chips en kväll är det inte som att de klistrar sig fast runt kroppen. Dock kommer hon nog alltid behöver passa sig lite, säger hon.
– Känner jag att det har blivit lite för mycket småätande i perioder måste jag skärpa mig. Jag skulle lätt kunna gå upp ett par kilo igen, men då gör jag något åt den saken på en gång. Skillnaden nu är att jag vet vad jag måste göra.

Anna Berthes 3 bästa tips

1) Ha tålamod. För att gå ner i vikt och behålla den behöver kroppen tid på sig att ställa om sig. Tänk därför att du ska införliva goda och sunda vanor som du kan leva med länge.
2) Använd Vektklubbs Loggbok – den fungerar faktiskt! Det handlar egentligen bara om energi in och energi ut, och du får både kontroll och bra översikt.
3) Ät den mat du önskar, men inte alltid. Du behöver egentligen inte förbjuda någonting, inte ens din favoritmat även om den är kaloririk. Antingen hittar du andra alternative eller så håller du lite koll på mängden.

Det här får du som medlem

  • En individuell kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Träningsprogram och filmer
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till programmet "90 dagar med Mårten Nylén"
    Varmt välkommen tills oss
    *Vektklubb är den norska motsvarigheten för Wellobe.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg